PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | 21 Marketing wartości społecznych | 13--29
Tytuł artykułu

Psychologiczne problemy społecznej reklamy

Warianty tytułu
Psychological Problems of Social Advertising
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono cele i funkcje marketingu społecznego oraz przeprowadzono analizę pojęcia reklama społeczna. Opisano komunikowanie w społecznych przekazach reklamowych, a także przedstawiono znaczenie ich segmentacji. Następnie zaprezentowano sposoby pomiaru i oceny skuteczności reklamy społecznej.
EN
The aim of social advertising as one of the forms of social marketing is convincing someone to change their attitudes and to perform socially desirable behaviours or to give up the socially undesirable ones. Procedures of commercial marketing, e.g. such as categories of mix marketing, are useful in the planning and carrying out social campaigns. This article presents a number of psychological problems connected with the construction and influence of social advertising. From the point of view of properties of communication the most important problems concern the unequivocality of what is communicated, definition of the social problem, degree of aversion character of argumentation. From the point of view of the recipient these problems concern segmentation (division) of goal groups, contact of the broadcaster (addresser) and the recipient (addressee), positioning of the problem. An illustration of these problems is an analysis of the selected advertisements and analysis of causes of negative social reactions to campaigns against violence in the family which was launched in the second half of the 90s. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Andreasen, A.R. (1995), Marketing social change, San Francisco: Jossey - Bass.
  • Brzeziński, J. (2000), Podstawowe modele badawcze: eksperymentalny i korelacyjny. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 335-387), Gdańsk: GWP.
  • Budzyński, W. (1999), Reklama. Techniki skutecznej perswazji. Warszawa: Poltext.
  • Doliński, D. (1998), Psychologia reklamy, Wrocław: AIDA.
  • Drozdowski, M., Krajewski, M. (1998), Reklama społeczna w Polsce - grzechy i możliwości, Bielsko - Biała: Akademia Europejska (materiały szkoleniowe).
  • Goldberg, M.E., Fishbein, S.E. (1997), Social marketing: Theoretical and practical perspectives, London: Lawrence Erlbaum.
  • Jacennik, B. (2000), Perspektywy marketingu społecznego w Polsce, Nowiny Psychologiczne, 4, 25-42.
  • Kotler, P. (1994), Marketing, Warszawa: Gebethner & Ska.
  • Kotler, P., Andreasen, A.R. (1991), Strategic marketing for nonprofit organizations, Englewood Cliffs NJ: Prentice Hali.
  • Krajewski, M. (2002), Zewnętrzna galeria AMS. Sztuka w mieście. W: D. Maison, P. Wasilewski (red.). Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej (s. 238-251), Kraków: Agencja Wasilewski.
  • Krasnodębski, Z. (2003), System Rywina - z socjologii III Rzeczypospolitej, Rzeczpospolita, 28, styczeń.
  • Maison, D., Wasilewski, P. (2002), Co to jest reklama społeczna. W: D. Maison, P. Wasilewski (red.). Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej (s. 9-43), Kraków: Agencja Wasilewski.
  • McLuhan, M. (2001), Wybór tekstów, Poznań: Zysk i S-ka.
  • Mellibruda, J. (2002), Kampania odniosła sukces (wywiad). W: D. Maison, P. Wasilewski (red.), Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej (s. 101-103), Kraków: Agencja Wasilewski.
  • Nogaj, J. (2001), Psychologiczna analiza kampanii "powstrzymać przemoc". Praca magisterska, UAM Poznań.
  • Panofsky, E. (1970), Meaning in the visual arts, Harmondsworth: Penguin.
  • Prochenko, P., Stafiej, A. (2002), Do skutecznej kampanii społecznej - krok po kroku. W: D. Maison, P. Wasilewski (red.), Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej (s. 191-194), Kraków: Agencja Wasilewski.
  • Stasiakiewicz, M. (1999), Człowiek w świecie reklamy. Źródła psychologicznych zagrożeń. W: H. Sęk, S. Kowalik (red.), Psychologiczny kontekst problemów społecznych (s. 107-126), Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000170654635

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.