Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Przedstawione w skondensowanej formie zasady funkcjonowania systemu zarządzania kosztami w Zakładach Chemicznych Police S.A. znajdują się obecnie w pierwszej fazie jego realizacji (wdrażania). System kontroli na podstawie budżetu jest nieoceniony dla spółki i dlatego uznaliśmy, że lepiej mieć nawet system budżetowy z usterkami niż nie mieć żadnego.
Uznaliśmy także, że budżet nie powinien pochodzić "z góry", gdyż może oddziaływać negatywnie i przynosić więcej szkód niż korzyści. Kierownictwo niższych szczebli powinno aktywnie uczestniczyć w procesie przygotowania budżetów. Stanowiska kosztów powinny być podstawowym elementem prowadzącym do powstania całościowego budżetu dla danej komórki organizacyjnej.
We wdrażanym systemie budżetowym wyznaczyliśmy osoby odpowiedzialne za budżet oraz koordynatora budżetu i komitet budżetowy. Osobami odpowiedzialnymi za budżet są z reguły osoby kierujące głównymi pionami lub szczeblami w strukturze przedsiębiorstwa.
Koordynatorem budżetu została osoba sprawująca nadzór nad całością procesów ekonomiczno-gospodarczych zachodzących w systemie budżetowania. Podlega ona Prezesowi Zarządu. Do jej zadań należy opracowanie celów i procedury procesu budżetowania, dostarczanie wskazówek dla menedżerów odpowiedzialnych za przygotowanie danych koniecznych do sporządzenia budżetu, określanie harmonogramu czasowego wszystkich procedur budżetowania, definiowanie zakresu tych danych, określanie terminu przedstawienia budżetu do zatwierdzenia. Posiada ona prawo bezpośredniego wydawania wszystkim pracownikom przedsiębiorstwa spółki poleceń zabezpieczających prawidłową, działalność systemu budżetowania.
Zadaniem komitetu budżetowego jest ocena realności budżetu. Na podstawie sformułowanej oceny komitet budżetowy zatwierdza budżet lub go odrzuca. Komitet ten składa się z członków ścisłego kierownictwa spółki (Prezesa Zarządu oraz Dyrektorów Zarządzających; prokurentów spółki). (fragment tekstu)
Uznaliśmy także, że budżet nie powinien pochodzić "z góry", gdyż może oddziaływać negatywnie i przynosić więcej szkód niż korzyści. Kierownictwo niższych szczebli powinno aktywnie uczestniczyć w procesie przygotowania budżetów. Stanowiska kosztów powinny być podstawowym elementem prowadzącym do powstania całościowego budżetu dla danej komórki organizacyjnej.
We wdrażanym systemie budżetowym wyznaczyliśmy osoby odpowiedzialne za budżet oraz koordynatora budżetu i komitet budżetowy. Osobami odpowiedzialnymi za budżet są z reguły osoby kierujące głównymi pionami lub szczeblami w strukturze przedsiębiorstwa.
Koordynatorem budżetu została osoba sprawująca nadzór nad całością procesów ekonomiczno-gospodarczych zachodzących w systemie budżetowania. Podlega ona Prezesowi Zarządu. Do jej zadań należy opracowanie celów i procedury procesu budżetowania, dostarczanie wskazówek dla menedżerów odpowiedzialnych za przygotowanie danych koniecznych do sporządzenia budżetu, określanie harmonogramu czasowego wszystkich procedur budżetowania, definiowanie zakresu tych danych, określanie terminu przedstawienia budżetu do zatwierdzenia. Posiada ona prawo bezpośredniego wydawania wszystkim pracownikom przedsiębiorstwa spółki poleceń zabezpieczających prawidłową, działalność systemu budżetowania.
Zadaniem komitetu budżetowego jest ocena realności budżetu. Na podstawie sformułowanej oceny komitet budżetowy zatwierdza budżet lub go odrzuca. Komitet ten składa się z członków ścisłego kierownictwa spółki (Prezesa Zarządu oraz Dyrektorów Zarządzających; prokurentów spółki). (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
234--243
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Gdański; Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni
autor
- Zakłady Chemiczne Police S.A.
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171130881