PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 5 | 16--19
Tytuł artykułu

Od pomysłu do przedsięwzięcia - koncepcja sposobności przedsiębiorczych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nauka o przedsiębiorczości poddaje obecnie dyskusji i badaniom przede wszystkim zagadnienie istnienia, identyfikacji, powstawania, rozwoju czy wykorzystywania tzw. sposobności przedsiębiorczych. Celem artykułu jest konceptualizacja sposobności przedsiębiorczych, zarówno jako procesu (wiodącego od idei do eksploatacji sposobności), jak i zespołu kompetencji jednostek. Dwutorowe spojrzenie pozwala na zrozumienie jednego z podstawowych zagadnień, którym zajmuje się obecnie nauka o przedsiębiorczości. (abstrakt oryginalny)
EN
One of the most challenging issue in entrepreneurship research is a concept of existence, identification, discovery or creation of entrepreneurial opportunities. The aim of the paper is to conceptualize opportunities both as a process (leading from idea to venture creation) and as a set of competences of individuals. Dual perspective on opportunities enables better understanding of opportunities and highlight its heterogeneity and complexity. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
16--19
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki; Aalto University, Finland
Bibliografia
  • [1] ALVAREZ S.A., BARNEY J.B., Discovery and Creation: Alternative Theories of Entrepreneurial Action, ..Strategic Entrepreneurship Journal" 2007, vol. 1.
  • [2] ARDICHVILI A., CARDOZO R., RAY S., A Theory of Entrepreneurial Opportunity Identification and Development, ..Journal of Business Venturing" 2003, vol. 18, no. 1.
  • [3] BARON R.A., Opportunity Recognition: A Cognitive Perspective, Academy of Management Best Conference Paper 2004 ENT.
  • [4] BARON R.A., Opportunity Recognition as Pattern Recognition: How Entrepreneurs "Connect the Dots" to Identify New Opportunities, "Academy of Management Perspectives" 2006, February.
  • [5] BARON R.A., ENSLEY M.D., Opportunity Recognition as the Detection of Meaningful Patterns: Evidence from Comparisons of Novice and Experienced Entrepreneurs, "Management Science" 2006, vol. 52, no. 9.
  • [6] D'SOUZA R., Opportunity Identification: Role of Knowledge Heterogeneity and Opportunity Identification Process, Proceedings of ICSB Conference, Cincinnati 2010.
  • [7] ECKHARDT J.T., SHANE S.A., Opportunities and Entrepreneurship, "Journal of Management" 2003, vol. 29, no. 3.
  • [8] FIET J.O., A Prescriptive Analysis of Search and Discovery, "Journal of Management Studies" 2007, vol. 44, no. 4.
  • [9] FRANK H., MITTERER G., Opportunity Recognition - State of the Art und Forschungsperspektiven, "Zeitschrift für Be-triebswirtschaft" 2009, 79 J-g., Nr. 3.
  • [10] GAGLIO CM., KATZ J.A., The Psychological Basis of Opportunity Identification: Entrepreneurial Alertness, "Small Business Economics" 2001, vol. 16, no. 2.
  • [11] HOLCOMBE R.G., The Origins of Entrepreneurial Opportunities, "Review of Austrian Economics" 2003, vol. 16, no. 1.
  • [12] KRUEGER N.F., REILLY M.D., CARSRUD A.L., Competing Models of Entrepreneurial Intentions, " Journal of Business Venturing" 2000, vol. 15.
  • [13] LUMPKIN, G.T, LICHTENSTEIN B.B., The Role of Organizational Learning in the Opportunity-Recognition Process, "Entrepreneurship Theory and Practice" 2005, July.
  • [14] McMULLEN J.S., PLUMMER L.A., ACS Z.J., What is an Entrepreneurial Opportunity?, ..Small Business Economics" 2007, vol. 28.
  • [15] PUHAKKA V, Effects of Social Capital on the Opportunity Recognition Process, ..Journal of Enterprising Culture" 2006, vol. 14, no. 2.
  • [16] SARASON Y, DEAN T., DILLARD J.F., Entrepreneurship as the Nexus of Individual and Opportunity: A Structuration View, "Journal of Business Venturing" 2006, vol. 21.
  • [17] SARASVATHY S.D., DEW N., VELAMURI S.R., VENKATARAMAN S., Three Views of Entrepreneurial Opportunity, in: Z.J. ACS, D.B. AUDRETSCH (eds.), Handbook of Entrepreneurship Research, Kluwer Academic Publishers, Boston, Dordrecht, London 2003.
  • [18] SHANE S., A General Theory of Entrepreneurship. The Individual-Opportunity Nexus, Edward Elgar, Cheltenham 2003.
  • [19] SHANE S., VENKATARAMAN S., The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research, " Academy of Management Review" 2000, vol. 25, no. 1.
  • [20] SHORT J.C., KETCHEN D.J. JR., SHOOK C.L, IRELAND R.D., The Concept of "Opportunity" in Entrepreneurship Research: Past Accomplishments and Future Challenges, "Journal of Management" 2010, vol. 36, no. 1.
  • [21] Słownik Jezyka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 2011, wydanie elektroniczne, http://sjp.pwn.pl/
  • [22] VENKATARAMAN S., SARASVATHY S.D., Strategy and Entrepreneurship: Outlines of an Untold Story, in: M.A. HITT, R.E. FREEMAN, J.S. HARRISON (eds.), Handbook of Strategic Management, Blackwell, Oxford 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171187471

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.