PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 3 | 7--16
Tytuł artykułu

Zachowania obywatelskie w zarządzaniu jakością

Autorzy
Warianty tytułu
Civic Behaviour in Quality Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono pojęcie zachowań obywatelskich, głownie ich przejawy i bariery. Wskazano na znaczenie koncepcji TQM jako naturalnego środowiska sprzyjającego zachowaniom obywatelskim. Zidentyfikowano działania związane z zarządzaniem jakością, które wzmacniają zachowania obywatelskie. Zaakcentowano konieczność badania kluczowych kompetencji, stosowania empowermentu i zróżnicowanego motywowania pracowników. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the notion of civic behaviour, with emphasis on its manifestations and barriers. The importance of the TQM concept as a natural environment encouraging civic behaviour is discussed. The author identifies activities which are related to quality management and enhance civic behaviour. He also stresses a necessity to test key competences as well as apply empowerment and a diversified system of employee motivation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--16
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • [1] Bateman T.S., Organ D.W., Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee "citizenship""Academy of Management Journal" 1983, nr 26, s. 587-599.
  • [2] Bergeron D.M., The potential paradox of organizational citizenship behavior good citozens at what cost?, "Academy of Management Review" 2007, nr 32(4), s. 1078-1095.
  • [3] Blakely G.L.; Andrews M.С.; Fuller J., Are chameleons good citizansa longitudinal study of the relationship between self-monitoring and organizational citizenship behavoior, "Journal of Business & Psychology" 2003, nr 18(2), s. 131-144.
  • [4] Dale B.G., Lascelles D.M., Total quality management adoption: revisiting the levels" The TQM Magazine" 1997, nr 9(6), s. 418-428.
  • [5] Drago R., Garvery G.T., Incentives for helping on the job: Theory and evidence. "Journal of Labor Economics"1998, nr 16, s. 1-29.
  • [6] Gorden W.I., Anderson C.M., Bruning S.D., Employee Perceptions of Corporate Partnership: An Affective-Moral Quid Pro Quo, "Employee Responsibilities & Rights Journal"1992, nr 5(1), s. 75-85.
  • [7] Joireman J., Kamdar D., Daniels D., Duell В., Good Citizen to the End? It Depends: Empathy and Concern With Future Consequences. Moderate the Impact of a Short-Term Time Horizon on Organizational Citizenship Behaviors, "Journal of Applied Psychology" 2006, nr 91(6),s. 1307-1320.
  • [8] Norma ISO 9001:2008. Quality management systems - Requirements.
  • [9] Organ D.W., Organizational citizenship behavior: It's construct clean up-time, "Human Performance" 1997, nr 10, s. 85-98.
  • [10] Podsakoff P.M., MacKenzie S.B., Impact of Organizational Citizenship Behavior on Organizational Performance: A Review and Suggestion for Future Research, "Human Performance" 1997, nr 10(2), s. 133-152.
  • [11] Van Scotter J.R., Motowidlo S.J., Cross T.C., Effects of task performance and contextual performance on system rewards, "Journal of Applied Psychology"2000, nr 85, s. 526-535.
  • [12] Williams L.J., Anderson, S.E., Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behavior", "Journal of Management" 1991, nr 17(3), s. 601-617.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171188349

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.