PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | z. nr 18 | 40--56
Tytuł artykułu

Rola państwa w stymulowaniu nauki jako czynnika rozwoju

Warianty tytułu
The Role of State in Stimulating Science as a Developmental Factor
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor podejmuje temat znaczenia nauki oraz szkolnictwa wyższego oraz ich miejsca w polityce państwa. Na licznych danych pokazuje przekształcenia strukturalne w nauce i szkolnictwie wyższym w okresie po 1990 r. oraz skutki niedofinansowania, dowodząc, że niski poziom płac w nauce i szkolnictwie wyższym doprowadzą do narastających problemów strukturalnych, których pokonanie z czasem będzie coraz trudniejsze, a konsekwencje dla modernizacji kraju będą bardzo negatywne. (abstrakt oryginalny)
EN
The author undertakes the issue of role of science and tertiary education in development. He shows on empirical data structural changes in science and tertiary education and how far Poland is delayed in supporting the sectors in comparison to other countries. Especially he underlines the low level of financing by public funds, wages roughly equal to minimum wages in developed UE countries, and analysis far results of this politics. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
40--56
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Dobija M., 2010, Integralność triady „kapitał-praca-pieniądz" warunkiem spójności społeczno-ekonomicznej [w:] Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Rzeszów.
  • Domański R., Zajączkowska S., 2008, O wpływie restrykcyjnej polityki monetarnej na potencjał badawczo-rozwojowy kraju - Przypadek degradacji Polski na przełomie wieków XX i XXI [w:] W poszukiwaniu ładu gospodarczego red. E. Mączyńska, S. Sadowski, РТЕ, Warszawa.
  • Emst&Young, 2009, Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową, Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce, Raport opracowany dla: Unia Europejska, Europejski Fundusz Społeczny, Listopad.
  • GUS, 2009, Rocznik Statystyczny, Warszawa.
  • OECD, Education at a Glance 2009: OECD Indicators.
  • OECD, Tertiary Education Reviews: Poland, OECD, 2007.
  • Parteka A., Wolszczak-Derlacz J., Konwergencja plac w Unii Europejskiej (1995-2005), „Ekonomista" 3/2010.
  • Rybkowski R. (2006), Uniwersytety jako element amerykańskiego modelu gospodarczego [w:] Amerykański modelu gospodarczego Istota, efektywność i możliwości zastosowania, pr. zb. pod red. W. Bienkowskiego i M. Radio, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • UNESCO, Global Education Digest, UNESCO 2009.
  • Żyżyński J., 2009, Budżet i polityka podatkowa, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191001

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.