PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 134 | 28--45
Tytuł artykułu

Wpływ otoczenia na wybory strategiczne przedsiębiorstw

Warianty tytułu
The Influence of the Environment on Enterprises Strategic Choices.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł dotyczy konsekwencji wpływu zewnętrznych uwarunkowań na procesy wyborów strategicznych i ich rezultaty w postaci rozstrzygnięć strategicznych. Autorka podjęła rozważania uwzgledniając różne aspekty uwarunkowań środowiskowych. Istotne jest tu uwzględnienie paradygmatów i ich konsekwencji dla procesu wyborów strategicznych i podejmowanych decyzji. Oprócz uwarunkowań zewnetrznych wybory strategiczne są w znaczącym stopniu determinowane potencjałem wewnętrznym przedsiębiorstwa. (fragment tekstu)
EN
The paper presents results of empirical research on the Polish managers' perception of environmental conditions and the environment's influence on enterprise strategie choices. The author starts with a review of literaturę on the concept of environment and presents adaptive (positioning) perspective as a theoretical frame for the article. On the basis of this perspective the definition of environment, its borders, structure and characteristics arę explained. The second part of the paper presents results of empirical research conducted in the third ąuarter of 2008 in medium and large enterprises operating in the Polish environment. The description of environmental turbulence and analysis of managers' perception of the environment's influence on enterprise activity arę demonstrated. The author also points out the strategies realized by enterprises successful in certain types of environment. At the end of the paper the future research directions arę proposed. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
28--45
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Adamczyk, J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa 2008.
  • Bertalanffy, L. von, An Outline of General System Theory, Emergence: Complexity & Organization 2008, Vol. 10, No. 2, s. 103-123.
  • Bourgeois, L.J., Strategy and Emironment: A Conceptual fntegralion, Academy of Management Review 1980, Vol. 5, No. l, s. 25-39.
  • Burt, G., Wright, G., Bradfield, R., Caims, G., Heijden, K. van der, The Role of Scenario Planning in Exploring the Emironment in View of the Limitations of PEST and Its Derivatives, International Studies of Management and Organization 2006, Vol. 36, No. 3, s. 50-76.
  • Dess, G.G., Beard, D.W., Dimensions of Organizational Task Environments, Administrative Science Quarterly 1984, No. 29, s. 52-73.
  • Frishammar, J., Organizational Environment Revisited. A Conceptual Review and Inle-gration, International Studies of Management and Organization 2006, Vol. 36, No. 3, s. 22-49.
  • Kostera, M., Postmodernizm w zarządzaniu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996.
  • Lynch, R., Corporate Strategy, Financial Times Prentice Hall, 2006.
  • Mesjasz, Cz., Organizacja jako system złożony, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie nr 652, Kraków 2004.
  • Nadkarni, S., Barr, P.S., Environmental Context, Managerial Cognition, and Strategic Action: An Integrated View, Strategic Management Journal 2008, Vol. 29, No. 13, s. 1395-1427.
  • Porter, M.E., Strategia konkurencji. M etody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994.
  • Urbanowska-Sojkin, E., Banaszyk, P., Witczak, H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191339

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.