PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 134 | 141--162
Tytuł artykułu

Zachowania nabywców usług kształcenia a wybory strategiczne ekonomicznych szkół wyższych na przykładzie Wielkopolski

Warianty tytułu
The Behavior of Purchasers of Educational Services Strategic Choices of Higher Education Institutions.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule autor podejmuje analizę na podstawie danych empirycznych zachowań nabywców usług edukacyjnych. Wiedza o preferencjach i przesłankach wyboru uczelni wyższej przez przyszłych studentów, w której będą studiować, powinna stanowić podstawę wyborów strategicznych dokonywanych przez władze uczelni. (fragment tekstu)
EN
In the nineties of the 20th century and at the beginning of the 21st century demand exceeded supply on the market of educational services. The balance between the supply and the demand was achieved in 2005. Since 2007 there has been a surplus of supply, especially as regards higher education institutions of economics. This leads to development of market¬ing knowledge in the activities of higher education institutions in Poland. Strategies of higher education institutions must take into consideration the behaviour of purchasers of educational services. This obliges higher education institutions to judge their resources and possibilities of functioning. A student is treated as a customer who creates the budget of the school, its image and reputation. An appropriate diagnosis of the factors influencing the choice of higher education institution is necessary to adjust the educational offer to the needs of the purchasers of educational services. It is also the basis for decisions made by authorities of higher education institutions. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
141--162
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Davies, J.W., The Emergence of Enlrepreneurial Cultures in European Universities, Higher Education Management 2001, Vol. 13, No. 2.
  • Dawidziuk, R., Rynek usług edukacyjnych - aspekty prawne i sytuacja sektora szkół wyższych, w: G. Nowaczyk, M. Kolasiński (red.), Marketing szkół wyższych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2004.
  • Dietl, J., Czy potrzebne jest zarządzanie marketingowe w szkolnictwie wyższym?, w: G. Nowaczyk, M. Kolasiński (red.), Marketing szkół wyższych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2004.
  • Dietl, J., Czy potrzebne jest zarządzanie marketingowe w szkolnictwie wyższym?, Marketing i Rynek 2004, nr 2.
  • Dietl, J., Uwarunkowania dalszego rozwoju niepaństwowego szkolnictwa wyższego w Polsce, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2001, nr 2/18.
  • Drapińska, A., Kierunki działań marketingowych w szkole wyższej, Marketing i Rynek 2006, nr 12.
  • Drucker, P, The Next Society, The Economist 2001, November, Vol. 361, Issue 8246.
  • Falkowski, A., Tyszka, T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
  • Fazlagić, A., Marketing usług, a zarządzanie wiedzą - streszczenie, http://www.fazlagic. egov.pl/artykul.php?artykul=46&zakladka=2 [10 styczeń 2008].
  • Garbarski, L., Rutkowski, I., Wrzosek, W., Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 1998.
  • ISP: Polaków skłoniły do powrotów wyższe zarobki, http://biznes.onet.pl [25 maja 2008 r.].
  • Iwankiewicz-Rak, B., Zarządzanie marketingowe szkołą wyższą, w: G. Nowaczyk, M. Kolasiński (red.), Marketing szkół wyższych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2004.
  • Janoś-Kresło, M., Mróz B. (red.), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2006.
  • Jerschina, J., Zastosowanie badań marketingowych na użytek szkół wyższych, w: G. Nowaczyk, M. Kolasiński (red.), Marketing szkól wyższych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2004.
  • Jóźwiak, J., Problemy budowania jakości uczelni, w: J. Dietl i Z. Sapijaszka (red.), Podniesienie jakości studiów warunkiem przetrwania i rozwoju na rynku usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź 2001.
  • Kolasiński, M., Lisiecki, R, Czy dobra uczelnia musi być droga?, Nowe Życie Gospodarcze, 16.01.2005.
  • Kotler, R, Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.
  • Kotler, P, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Prentice Hall, Warszawa 2004.
  • Krzyżanowska, M., Marketing usług edukacyjnych szkoły wyższej, w:, G. Nowaczyk, M. Kolasiński (red.), Marketing szkół wyższych Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2004.
  • Krzyżanowska, M., Marketingowe strategie usług edukacyjnych szkolnictwa wyższego, Marketing i Rynek 2004, nr 4.
  • Krzyżanowska, M., Znaczenie marketingu w działalności edukacyjnej szkoły wyższej, Marketing i Rynek 2004, nr 3.
  • Księga cytatów, Modern Marketing - magazyn innowacji marketingowych, http://www. modernmarketing.pl/index.php?pg=cyt, 22 czerwiec 2009.
  • Marki, o których się szepce, Marketing w Praktyce 2008, grudzień, s. 22.
  • Mazurek-Łopacińska, K., Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2002.
  • Paciorek, A., Eksplozja edukacyjna, Rzeczpospolita 2005, nr 143, 21.06.2005, s. Al.
  • Rekowski, M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1999.
  • Seredocha, L, Działania marketingowe podstawą sukcesu uczelni, Marketing i Rynek 2007, nr 2.
  • Solomon, M.R., Zachowania i zwyczaje konsumentów, Wydawnictwo HELIOM, Gliwice 2006.
  • Światowy, G., Marketing kształcenia w praktyce wybranych instytucji europejskich, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2005.
  • Urbanek, G., Jakość, satysfakcja, lojalność, rentowność - łańcuch przyczynowo-skutkowy, Marketing i Rynek 2004, nr 6.
  • Urbanowska-Sojkin, E., Banaszyk, R, Witczak, H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
  • Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku, Dz.U. 2005 nr 164 póz. 1365, art. 13 ust. l i 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191443

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.