PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | Modelowanie preferencji a ryzyko '04 | 263--279
Tytuł artykułu

Zastosowanie analizy preferencji do modelowania decyzji na rynku edukacyjnym

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy „Zastosowanie analizy preferencji do modelowania decyzji na rynku edukacyjnym” (M. Knauff) przedstawiono zastosowanie teorii gier do modelowania konkurencji pomiędzy szkołami wyższymi. W modelu przyjmuje się, że decyzje podmiotów na badanym rynku zależą od ich preferencji, co pozwala wyznaczyć strategie równowagi dla różnych struktur preferencji, reprezentowanych przez funkcje użyteczności graczy. Wprowadzony opis pozwala wykazać istnienie równowagi dla każdego układu preferencji graczy oraz badać możliwość ich zmian np. na skutek zewnętrznych interwencji na rynku edukacyjnym. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • 1. Barth E. (2000). External Effects of Education? Evidence from the Wage Structure. Institute for Social Research, Oslo.
  • 2. Bielecki P. (2001). Analiza wskaźników OECD ilustrujących potencjał kwalifikacji, dostęp do studiów wyższych, stopę skolaryzacji oraz sytuację absolwentów na rynku pracy. W: Podejście biogramowe w zarządzaniu kapitałem ludzkim: analiza ścieżek zawodowych absolwentów wyższych uczelni. SIMP, Warszawa.
  • 3. Czapiński J. (1995). Cywilizacyjna rola edukacji: dlaczego warto inwestować w wykształcenie. Instytut Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • 4. de Graaf P.M., de Graaf N. D. (2002). Cultural and Economic Dimensions of Family Background and Educational Decisions in the Netherlands. Department of Sociology/ICS, Nijmegen University.
  • 5. del Rey E., del Mar Racionero M. (2001). Optimal Educational Choice and Redistribution when Cultural Background Matters. Centre for Studies in Economics and Finance, Working Paper No. 59.
  • 6. Deo N. (1980). Teoria grafów i jej zastosowania w technice i informatyce. PWN, Warszawa.
  • 7. Epple D., Romano R.E. (1998). Competition Between Private and Public Schools, Vouchers, and Peer-Group Effects. The American Economic Re-view, 88, 1.
  • 8. Gorard S., Fitz J., Taylor C. (2001). School Choice Impacts: What Do We Know? U.K. Economic and Social Research Council.
  • 9. Hansen B. (1976). Przegląd systemów równowagi ogólnej., PWN, Warszawa.
  • 10. Judson R. (1998). Economic Growth and Investment in Education: How Allocation Matters. World Bank.
  • 11. Kamińska D. (2001). Mechanizmy kształtujące ścieżki edukacyjne. W: Podejście biogramowe w zarządzaniu kapitałem ludzkim: analiza ścieżek zawodowych absolwentów wyższych uczelni. SIMP, Warszawa.
  • 12. Knauff M. (2002). Badanie dynamiki skutków preferencji edukacyjnych. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, z. 10, 73-90.
  • 13. Knauff M. (2002). Interwencje na rynku edukacyjnym. Opracowanie w ramach badania statutowego „Wybrane metody analizy i wspomagania decyzji w ekonomii i zarządzaniu". BS nr 03/S/0047/02, SGH.
  • 14. Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H. (1997). Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych. PWN, Warszawa.
  • 15. Osborne M., Rubinstein A. (1994). A Course in Game Theory. The MIT Press.
  • 16. Patrinos H.A. (1999). Market Forces in Education. World Bank.
  • 17. Porter M.E. (1999). Strategia konkurencji, metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa.
  • 18. Psacharopoulos G. (1987). Economics of Education: Research and Studies. Oxford.
  • 19. Psacharopoulos G. (1994). Returns to Investment in Education: A Global Update. World Development 22 (9); 1325-43.
  • 20. Ranking Perspektyw (2002).
  • 21. Ranking Polityki (2002).
  • 22. Ranking Wprost (2002).
  • 23. Samuelson P.A. i W.D. Nordhaus (1996). Ekonomia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 24. Straffin P.D. (2001). Teoria gier. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • 25. Szapiro T. (2003). Stan równowagi na rynku edukacyjnym a wzrost gospodarczy. III Seminarium Wakarowskie „Gospodarka polska na przełomie wieków" (w druku).
  • 26. Van de Werfhorst H. G. (2001). Field of Study and Social Inequality. Four Types of Educational Resources in the Process of Stratification in the Netherlands. University of Nijmegen.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191457

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.