PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 135 | 52--61
Tytuł artykułu

Uwarunkowania nadużyć marketingowych: rozwinięcie koncepcji łańcucha szkód

Autorzy
Warianty tytułu
Marketing Abuses and Their Social Acceptance.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nadużycia w zakresie marketingu mogą się wydawać naturalnym elementem socjoekonomicznej rzeczywistości.Wynika to z rozbieżności interesów: z jednej strony nabywców, a z drugiej producentów, dystrybutorów , firm branży reklamowej. Gdyby takie konflikty nie istniały, nie byłoby potrzeby konstruowania odpowiedniego ustawodawstwa i instytucji chroniących konsumentów i stron umów handlowych. (fragment tekstu)
EN
The objective of this paper is to present the complexity of factors influencing the existence and social acceptance of marketing abuses. The concept of harm chain was the starting point for these deliberations, however the linearity of the model proposed by Polonsky et al. (2003) hardly reflects the relationships taking place in socioeconomic reality. Customers experience various abuses and the protection of appropriate legislation is limited, especially in less affluent societies. The author focuses on the broader context of such incidences and explores the role of public authorities, foreign capital and media. The paper shows there is no simple relationships between enterprises and customers suffering from abuses. It is also the public authorities and media that play a huge role in protecting the interests of the supply side at the cost of consumers. The fact of media's dependence on public authorities or capital groups is a serious threat to the interests of consumers in developing countries. The propositions articulated in this paper can become a good starting point for further hwestigations. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
52--61
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Baker E., Media Concentration and Democracy, Why Ownership Matters, Cambridge University Press, Cambridge 2006.
  • Chomsky N., New Wine in Old Bottles, A Bitter Taste, Electronic Journal of Radical Organizational Theory 1996, Vol. 2, No. l, s 1-9.
  • European Commission The Consumer Markets Scoreboard, 2"nd ed., Luxembourg, 2009.
  • Friedman M., The Social Respomibility of Business is to Increase Profits, New York Times Magazine 1970, September 13, (on-line), dostępne w Internecie: http://www.colorado.edu/studentgroups/libertarians/issues/friedman-soc-resp-busi- ness.html, dostęp: 20.11.2007.
  • Gemiano E. On Commercial AMadia Bias, Working Paper 1133, Universitat Pompeu Fabra, Department of Economics & Business, dostępne w internecie: http://www. econ.upf.edu/en/research/onepaper.php?id=l 133, dostęp: 8.02.2010.
  • Grabowska A., Sienkiewicz M., Zwolnienia podatkowe w Specjalnych Strefach Ekonomicznych na 12 lat (on-line), http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/12002, zwol-nienia-podatkowe-w-specjalnych-strefach-ekonomicznych-na-12-lat.html, dostęp: 27.12.2009.
  • Hastings G., Social Marketing, Butterworth-Heinemann/Elsevier, Amsterdam 2008.
  • Heckman J., Don't Shoot the Messenger: More and More Often, Marketing is the Regulators' Target, Marketing News 1999, May 24,1.
  • Logsdon J., Thomas D., Buren H. van, Corporate Social Responsibility in Large Mexican Firms, Journal of Corporate Citizenship 2006, 21(Spring).
  • Matusz J., Ilu mamy dziennikarzy! (on-line), http://www.rp.pl/artykul/397709.html, dostęp: 26.12.2009.
  • Mellahi K., Wood G., The Role and Potential of Stakeholders in "Hollow Participation". Conventional Stakeholder Theory and Institutionalist Alternatives, Business & Society Review, 2003 Summer, Vol. 108, Issue 2.
  • Polonsky M.J, Carlson, L., Fry, M.L., The Harm Chain: a Public Policy Development and Stakeholder Perspective, Marketing Theory 2003, 3(3).
  • Koncerny wciskają Polakom buble, Polska Agencja Prasowa, 2006, dostępne w Inter- necie: http://biznes.onet.pl/1341294,2 dostęp: 18.06.2006.
  • Post, J.E. Preston L.E., Sachs S., Redefining the Corporation: Stakeholder Management and Organizational Wealth, Stanford University Press, Stanford, CA, 2002.
  • Przed świętami więcej internetowych oszustw, (on-line), http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/przed;swietami;wiecej;internetowych;oszustw,163,0,567 203.html, dostęp: 27.12.2009.
  • Singh A., Zammit A., Labour Standards and the "Race to the Bottom": Rethinking Globalization and Workers' Rightsfrom Developmental and Solidaristic Perspectives, Oxford Review of Economic Policy 2004, 20(1), s. 85-104.
  • Wróblewski T., Zapomniana wolność slowa, (on-line), http://www.rp.pl/artykul/378824. html, dostęp: 26.12.2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191585

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.