PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 135 | 85--95
Tytuł artykułu

Marketing sensoryczny punktu sprzedaży detalicznej - kolistyczny model komunikacji z klientem?

Autorzy
Warianty tytułu
Sensory Marketing of Point of Sale - Holistic Communication Model whit Consumer?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dynamiczny rozwój marketingu sensorycznego jest fenomenem ostatnich lat i znacząco zmienia sposób prowadzenia działań marketingowych. Zastosowanie marketingu sensorycznego w działaniach producentów, a szczególnie dystrubutorów detalicznych, pozwala na znacznie skuteczniejsze budowanie strategii komunikacji marketingowej z kupującymi oparte na wykorzystaniu kanałów sensorycznych oraz medium, jakim staje się punkt sprzedaży. (fragment tekstu)
EN
The main goal of a paper is a review of current state of the research and reflexion on an application of sensory marketing approach in activities which arę undertaken by retailers as well as producers in order to effectively communicate with consumers. Both of the perspectiyes - producer and retailer respectively posses its intrinsic characteristics. The producer willing to apply sensory marketing has to sensorize its product offer utilizing 3 stage process based on an analysis of sensory attributes. In turn, retailer tries to enhance its performance by atmospherics of POS understood as a system of activities appealing to 5 customers' senses - smell, taste, hearing, sight and touch. In such an approach, POS is considered as a medium through which retailers as well as producers try to influence customers to engage their senses in a process of retrieving information organized around different factors shaping POS atmospherics. The key element in sensory marketing activities is coordination of activities within 3 communication channels - producer-retailer, retailer-shopper, producer-consumer. Establishing a synergy between 3 different marketing Communications is a challenge for marketers in the near future. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
85--95
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Dauce B., Rieunier S., Le marketing sensoriel du point de vente, Recherche et Applications en Marketing 2002, Vol. 17, No. 4.
  • Dioux J., Dupuis M., La distribution. Strategies des groups et marketing des enseignes, Pearson Education France, Paris 2005.
  • Filser M., Le marketing Sensoriel: la ąuete de l'integration theoriąue et manageriele, Revue Francaise du Marketing 2003, no 194.
  • Giboreau A., Body L., Le Marketing Sensoriel. De la strategie a la mise en oeuvre, Vui-bert, Paris 2007.
  • Gobe M., Emotional Branding, Allworth Press, New York 2001.
  • Hetzel P, Planetę conso: Marketing experientiel et nouveaux univers de consommation, Editions d'Organisation, Paris 2003.
  • Holbrook M., Hirschman E., The Experiential Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings and Fun, Journal of Consumer Research 1982, Vol. 9, No. 2.
  • Kotler Ph., Atmospherics as a Marketing Tool, Journal of Retailing 1973/1974, Vol. 49, No. 4.
  • Pietrzak M., A Holistic Approach to POS, materiały konferencyjne, II Kongres Zarządzania Kategorią, Informedia, Warszawa 2007.
  • Richins M.L., Measuring Emotions in the Consumption Experience, Journal of Consumer Research, 1997, No. 2.
  • Rieunier S., Le Marketing Sensoriel du point de vente, Dunod, Paris 2004.
  • Schmitt B., Customer Experience Management, Free Press 2003.
  • Van Trijp H.C.M, Schifferstein H.J., Sensory Analysis in Marketing Practice: Comparison and Integration, Journal of Sensory Studiesl995, No. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191651

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.