PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 135 | 227--235
Tytuł artykułu

Uwarunkowania zachowań nieetycznych konsumentów: rola procesów metapoznawczych oraz funkcji pełnionej w procesie wymiany

Autorzy
Warianty tytułu
Factors Affecting Consumer Unethical Behavior: the Role of Metacognition and the Role Performed in the Exchange Process.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie stawia sobie za cel określenie wpływu wybranych czynnuków na postrzeganie poziomu etyczności zachowań konsmentów. Spośród licznej grupy czynników mogących moderować wrażliwość etyczną ludzi wybrano dwa. Pierwszy jest związany z procesami metapoznawczymi, a w szczególności ze zgodnością celów samoregulacyjnych z oceną, drugi natomiast z rolą pełnioną w procesie wymiany, to jest sprzedawcy lub kupującego. Wykorzystując wskazane dwa czynniki jako zmienne niezależne przeprowadzono badanie w postaci kontrolowanego eksperymentu labolatoryjnego. Przeprowadzony eksperyment wskazał, że rodzaj celu samoregulacyjnego posiadanego przez podmiot razem z charakterem roli pełnionej w procesie wymiany może wpłynąć na postrzeganie poziomu etyczności określonych zachowań. (fragment tekstu)
EN
The study explores influence of self-regulatory focus and person's role in exchange process on perception of some unethical consumer behavior. Findings of the study show that peoples' perception can be moderated by both variables in interactive manner. Self-regulatory focus (prevention) higher negative perception of unethical behavior only when a person is in the role of seller. On the other hand prevention focus diminish negative perception of unethical behavior when a person is in the role of buyer. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
227--235
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Ariely D., Potęga irracjonalności, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2009.
  • Calen, K.S., Ownbey S.F., Associations between Demographics and Perceptions of Unethical Consumer Behaviour, International Journal of Consumer Studies 2003, Vol. 27 (2).
  • Ferrell O.C., Gresham L.G., Fraedrich J., A Synthesis of Ethical Decision Models for Marketing, Journal of Macromarketing 1989, Vol. 11.
  • Hegarty W.H., Sims Jr.H.P, , Some Determinants of Unethical Decision Behavior; An Experiment, Journal of Applied Psychology 1978, Vol. 63.
  • Labroo A., Lee A., Between Two Brands: A Goal Fluency Account of Brand Evaluation, Journal of Marketing Research 2006, Vol. 43(3).
  • Lee A.Y., The Prevalence of Metacognitive Routes to Judgment, Journal of Consumer Psychology 2004, Vol. 14(4).
  • Petty R. E., Brinol P, Tormala Z.L., Wegener D.T., The Rrole of Metacognition in Social Judgment 2007, w: Social Psychology: A Handbook of Basic Principles, red. E.T. Higgins, A.W. Kruglanski, 2th ed., Guilford Press, New York, dostępne on-line: http://www.psy.ohio-state.edu/petty/documents/2007PrinciplesHandbook.pdf.
  • Rao, C. R, Al-Wugayan A.A., Gender and Cultural Differences in Consumer Ethics in a Consumer-Retailer Interaction Context, Journal of International Consumer Marketing 2005, Vol. 18(1/2).
  • Schwartz N., Clore G., Mood as Information: 20 years Later, Psychological Inquiry 2003, 14(3&4).
  • Schwarz N., Metacognitive Experiences in Consumer Judgment and Decision Making, Journal of Consumer Psychology 2004, Vol. 14(4).
  • Vermeir L, P. Van Kenhove, Gender Differences in Double Standards, Journal of Business Ethics, 2008, 81.
  • Vitell S.J., Muncy J., The Muncy-Vitell consumer ethics scale: A modification andapplication, Journal of Business Ethics 2005, Vol. 62.
  • Vitell, S. J., Consumer Ethics research: Review, Synthesis and Suggestions for the Future, Journal of Business Ethics 2003, Vol. 43, s. 33-47.
  • Wanat T., A. Grzesiuk, Consumer Ethics: Some Evidence from Young Consumers from Poland, Proceedings of 9™ International Conference Marketing Trends, Venice 2010.
  • Werth L., Foerster J., How Regulatory Focus Influences Consumer Behavior, European Journal of Social Psychology 2007, Vol. 37(11).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191933

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.