PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 14 | nr 2 | 101--123
Tytuł artykułu

The Ecological and Ethical Consumption Development Prospects in Poland Compared with the Western European Countries

Warianty tytułu
Perspektywy rozwoju ekologicznej i etycznej konsumpcji w Polsce na tle krajów zachodnio-europejskich
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Przegląd literatury zachodnio-europejskiej pozwala stwierdzić, że jednym z najbardziej zauważalnych trendów w sferze konsumpcji w ostatnich latach jest coraz większa świadomość ekologiczna i społeczna w wymiarze globalnym. Problematyka zachowań i postaw konsumentów wobec produktów "społecznie odpowiedzialnych" nabiera coraz większego znaczenia także w polskiej gospodarce. Celem artykułu jest ocena perspektyw rozwoju etycznej i ekologicznej konsumpcji w Polsce na tle krajów zachodnio-europejskich. Analizę porównawczą prowadzono bazując na źródłach wtórych jak i badaniach pierwotnych realizowanych na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. W oparciu o analizę czynnikową, a dokładniej metodę analizy głównych składowych, dokonano także podziału polskich konsumentów na jednorodne grupy typologiczne pod względem ich wrażliwości na różne aspekty związane z ekologią i etyką. (abstrakt oryginalny)
EN
An overview of the Western European literature shows that one of the most distinct trends in consumption that has been noted in the recent years is globally increasing environmental and social awareness. The issue of consumers' behaviours and attitudes towards "socially responsible products" has been gaining importance in Polish economy as well. This article evaluates the development prospects of ethical and ecological consumption in Poland vis-à-vis Western European countries. The comparative analysis being part of the article utilizes primary sources of information, i.e. interviews with a representative sample of Polish adults, as well as secondary sources of information. A factor analysis or, more precisely, a principal component analysis, allowed dividing Polish consumers into groups that were typologically homogeneous in respect of their sensitivity to various aspects of business ethics and ecology. (original abstract)
Rocznik
Tom
14
Numer
Strony
101--123
Opis fizyczny
Twórcy
  • Lodz University of Technology, Poland
Bibliografia
  • Alter Eco, (2005), 2002-2005 Les consommateurs français et le Commerce Équitable http://www.altereco.com/_data/documents%20PDF/Etude%20avril%202005.pdf
  • Bedyńska S., Brzesińska A. (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa
  • Bhandarkar M., Alvarez-Rivero T. (2007), From supply chains to value chains: A spotlight on CSR in: Industrial Development for the 21st Century: Sustainable Development Perspectives UN, New York
  • Bywalec Cz. (2007), Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, PWN, Warszawa
  • Can You Hear Me, Ipsos MORI 2009 http://www.ipsos-mori.com/DownloadPublication/1287_reputation-newsletter-can-you-hearme.pdf
  • Carbone V., Moatti V., Greening the Supply Chain: Preliminary Results of a Global Survey, Supply Chain Forum An International Journal Vol. 9 - N2-2008
  • Corporate Ethics and Fair Trading. A Nielsen Global Consumer Report, October 2008 http://tr.nielsen.com/site/documents/CSR_Fairtrade_global_reportOctober08.pdf
  • de Brito M., Carbone, V., & Meunier, C. (2008), Towards a sustainable fashion retail supply chain in Europe: Organisation and performance, International Journal of Production and Economics, 114, 534-553
  • Global Lifestyle of Health and Sustainability. An overview on the growing global market and consumer base for sustainable products and services August 2008, Moxie Design Group Limited http://www.nzbcsd.org.nz/_attachments/GLOHAS_international_publication_FINAL.pdf
  • Janoś-Kresło M., Mróz B. (2006), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH, Warszawa
  • Kieżel E. (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa
  • Mirvis P. H., Can You Buy CSR? California Management Review Vol. 51, No. 1 Fall 2008 Cmr. Berkeley. Edu, s. 109
  • Moore S. B, Ausley L.W. (2004), Systems thinking and green chemistry in the textile industry: concepts, technologies and benefits, Journal of Cleaner Production 12 585-601
  • Myers N., Kent J. (2004) New Consumers : The Influence of Affluence on the Environment, Washington, DC, USA: Island Press
  • Organic Exchange - Organic Cotton Market Report 2009 http://www.organicexchange.org
  • Ratnakar Adhikari and Yumiko Yamamoto (2007) The textile and clothing Industry: Adjusting to the post-quota world, in: Industrial Development for the 21st Century: Sustainable Development Perspectives UN, New York, 2007, p. 205
  • Smyczek S., Sowa I. (2005), Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa
  • Stanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki, tom 3, Kraków
  • Ten Years of Ethical Consumerism: 1999-2008, The Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA), Available from http://www.goodwithmoney.co.uk/ethicalconsumerismreport
  • The Cone Cause Evolution & Environmental Survey (2008) http://www.coneinc.com
  • The Ethical Consumerism Report (2007), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA) http://www.co-operativebank.co.uk/images/pdf/ethical_consumer_report_2007.pdf
  • The Ethical Consumerism Report (2008), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA) http://www.ethicalconsumer.org/Portals/0/Downloads/ETHICAL%20CONSUMER%20REPORT.pdf
  • The Ethical Consumerism Report (2009), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA)
  • The Ethical Consumerism Report 2010. Ethical Shopping Through the Downturn, The Cooperative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA) http://www.goodwithmoney.co.uk/ethicalconsumerismreport
  • Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007), Statystyka, Analiza badań społecznych, WN SCHOLAR, Warszawa 2007
  • Zakrzewska M. (1994), Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171192203

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.