PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 169 | 136--146
Tytuł artykułu

Strategiczna orientacja we współczesnym zarządzaniu projektami - uwarunkowania i ewolucja

Warianty tytułu
Strategic Orientation in Contemporary Project Management - Conditions and Evolution
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja roli, jaką w rozwoju zarządzania projektami odegrało zaadaptowanie osiągnięć zarządzania strategicznego. Wpływ koncepcji dotyczących strategii organizacji jest widoczny między innymi w badaniach nad rolą projektów we wdrażaniu strategii i zapewnieniu spójności strategicznych celów organizacji i celów projektów, nad interesariuszami projektów, programami zmian strategicznych oraz wielokryterialnymi systemami pomiaru osiągnięć. Oprócz przeglądu literatury w artykule zaprezentowano problemy uwzględniania strategii organizacji w metodykach i standardach opracowywanych przez stowarzyszenia praktyków i agendy rządowe. W końcowej części artykułu dokonano przeglądu i przeanalizowano wyniki badań empirycznych poświęconych prezentowanej problematyce opublikowanych w ostatnich latach w wiodących pismach naukowych z zakresu zarządzania projektami. (abstrakt oryginalny)
EN
The main aim of the paper is to present selected issues of the adaptation of strategic management concepts in the development of project management. The influence of strategic management in the area of project management is visible in the research on the role of projects in strategy implementation and on the alignment between organization's and project's goals, on project stakeholders, programs of strategic change, as well as on multidimensional systems of performance measurement. In the first part of the article the results of the literature review are presented. Next, the issues of organization strategy in management standards prepared by professional bodies and governmental agencies are discussed. And finally, the review and comparison of the results of empirical research published so far in main journals on project management are demonstrated and analyzed. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
136--146
Opis fizyczny
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • Artto K.A., Hawk D.L., 1999, Industry models of risk management and their future, Proceedings of the 30 Annual Project Management Institute, Seminars & Symposium, Philadelphia, USA.
  • Asrihant B., Meadow M., Dyson R.G., 2006, Techniques to support successful strategic project management in the UK upstream oil and gas sector, European Management Journal, Vol. 24, No. 2-3.
  • Bitman W.R., Sharif R., 2008, A conceptual framework for ranking R&D projects, IEEE Transactions on Engineering Management, Vol. 55, No. 2.
  • Bradley K., 2003, Podstawy metodyki PRINCE2, Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa.
  • Cooper R.G., Edgett S.J., 2008, Maximizing productivity in product innovation, Research Technology Management, Vol. 51, No. 2.
  • Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmidt E.J., 1997, Portfolio management in new product development: Lessons from the leaders II, Research Technology Management, Nov./Dec.
  • Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmidt E.J., 1999, New product portfolio management: Practices and performance, Journal of Product Innovation Management, Vol. 16.
  • Crawford L., Hobbs B., Turner R.J., 2006, Aligning capability with strategy: categorizing Projects to do the right projects and to do them right, Project Management Journal, Vol. 37, No. 2.
  • De Reyck B., Grushka-Cockayane Y., Lockett M., Calderini S.R., Moura M., Sloper A., 2005, The impact of project portfolio management on information technology projects, International Journal of Project Management, Vol. 23.
  • Dietrich P., Lehtonen P., 2005, Successful management of strategic intentions through multiple projects - Reflections from empirical study, International Journal of Project Management, Vol. 23.
  • Gardiner P., 2005, Project management. A strategic planning approach, Palgrave.
  • Gareis R., 2004, Management of the project-oriented company, w: Morris P.W., Finto J.K. (red.), The Wiley guide to managing projects, Wiley & Sons, Hoboken, NJ.
  • Gareis R., 2010, Changes of organizations by projects, International Journal of Project Management, Vol. 28.
  • Grundy T., 1998, Strategy implementation and project management, International Journal of Project Management, Vol. 16, No. 1.
  • Killen C.P., Hunt R.A., Kleinschmidt E.J. 2008, Project portfolio management for product innovation, International Journal of Quality and Reliability Management, Vol. 25, No. 1.
  • Kolisch R., Meyer K., Mohr R., 2005, Maximizing R&D portfolio value, Research Technology Management, Vol. 48, No. 3.
  • Kozarkiewicz A. 2008, Ocena portfeli projektów, w: Lada M., Kozarkiewicz A. (red.), Rachunkowość w otoczeniu nowych technologii, C.H. Beck, Warszawa.
  • Kwak Y.H., Anbari F.T, 2009, Analyzing project management research: Perspectives from top management journals, International Journal of Project Management, Vol. 27.
  • Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, Zarządzanie wartością projektów, C.H. Beck, Warszawa.
  • Lehman V., 2010, Connecting changes to project using a historical perspective: towards some new canvases for researchers, International Journal of Project Management, Vol. 28.
  • Maniak R., 2010, Mappying the 'full value' of innovative features in projectified firms, working paper presented at EURAM, Roma.
  • Maltz A.C., Shenhar A.J., Reily R.R., 2003, Beyond the balanced scorecard: refining the search for organizational success measures, Long Range Planning, Vol. 36.
  • McDonough E.F., Spital F.C., 2003, Managing project portfolios, Research Technology Management, Vol. 46, No. 3.
  • McGrath M.E., 2000, Product Strategy for High Technology Companies, McGraw-Hill Professional Book Group Blacklick, OH.
  • Morris P.W.G., Jamieson A., 2005, Moving from corporate strategy to project strategy, Project Management Journal, Vol. 36, No. 4.
  • Research for Business Practices, 2005, Project portfolio management maturity.
  • Roussel P.K., Saad K., Erickson T., 1991, Third generation R&D: Managing the Link to Corporate Strategy, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • Shenhar A.J. i in., 2001, Project success: a multidimensional strategic concept, Long Range Planning, Vol. 34.
  • Srivannaboon S., 2006, Linking project management with business strategy, Project Management Journal, Vol. 37, No. 5.
  • Srivannaboon S., Milosevic D.Z., 2006, A two-way influence between business strategy and project management, International Journal of Project Management, Vol. 24.
  • Tikkanen H., Kujala J., Artto K., 2007, The marketing strategy of a project-based firm: the four portfolios framework, Industrial Marketing Management, Vol. 36.
  • Zarządzanie projektami: przełamywanie barier. Debata redakcyjna, 2010, Harvard Business Review Polska, czerwiec.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171192923

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.