PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 169 | 180--189
Tytuł artykułu

Wpływ czynników oddziałujących na poziomie sektora na wyniki finansowe przedsiębiorstw : przegląd badań światowych

Warianty tytułu
The Impact of Industry Effects on the Financial Performance of Companies - a Review of International Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie przeglądu światowych badań w zakresie wpływu czynników oddziałujących na poziomie sektora na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Pierwsze badania w tym zakresie zostały przeprowadzone przez Schmalenseego w 1985 roku i pokazały, że wpływ czynników sektorowych na wyniki firm jest znaczny. Od tego czasu przeprowadzono wiele analogicznych badań, przy czym ich wyniki są rozbieżne. Ogólnie potwierdzają znaczenie poziomu zmiennych sektorowych dla wyników finansowych przedsiębiorstw, niemniej nie dotyczy to każdego badania. (abstrakt oryginalny)
EN
The main aim of this article is to present a review of international research in the field of the impact of industry-level effects on the financial performance of companies. The first important research in that field was introduced by Schmalensee in 1985, where the author observed the importance of industry effects on companies performance. Since then many more similar studies have been carried out but their results are divergent. In general, we can accept the impact of industry effects on companies' performance, nevertheless, that was not obvious in every research. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
180--189
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Bain J.S., 1956, Barriers to New Competition, Harvard University Press, Cambridge.
  • Bamiatzi V., Hall G., 2009, Firm versus sector effects on profitability and growth: The importance of size and interaction, International Journal of the Economics of Business, Vol. 16, No. 2, July, s. 205-220.
  • Chang S.J., Singh H., 2000, Corporate and industry effects on business unit competitive position, Strategic Management Journal, Vol. 21, s. 739-752.
  • Grant R.M., 2005, Contemporary Strategy Analysis, 5 Ed., Blackwell Publishing.
  • Hawawini G., Subramanian V., Verdin P., 2003, Is performance driven by industry- or firm-specific factors? A new look at the evidence, Strategic Management Journal, Vol. 24, s. 1-16.
  • Hawawini G., Subramanian V., Verdin P., 2005, Is performance driven by industry- or firm-specific factors? A reply to McNamara, Aime, and Vaaler, Strategic Management Journal, Vol. 26, s. 1083-1086.
  • Mason E.S., 1939, Price and production policies of large scale enterprises, American Economic Review, Vol. 29, s. 61-74.
  • Mauri A.J., Michaels M.P., 1998, Firm and industry effects within strategic management: An empirical examination, Strategic Management Journal, Vol. 19, s. 211-219.
  • McGahan A.M., Porter M.E., 1998, How much does industry matter, really? Strategic Management Journal, Vol. 18, Summer Special Issue, s. 15-30.
  • McNamara G., Aime F., Vaaler P.M., 2005, Is performance driven by industry- or firm-specific factors? A response to Hawawini, Subramanian, and Verdin, Strategic Management Journal, Vol. 26, s. 1075-1081.
  • Lee J., 2009, Does size matter in firm performance? Evidence from US public firms, International Journal of the Economics of Business, Vol. 16, No. 2, July, s. 189-203.
  • Porter M.E., 1994, Strategia konkurencji. Metody analizowania sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  • Ruefli T.W., Wiggins R.R., 2003, Industry, corporate, and segment effects and business performance: A non-parametric approach, Strategic Management Journal, Vol. 24, s. 861-879.
  • Rumelt R.P., 1991, How much does industry matter? Strategic Management Journal, Vol. 12, s. 167-185.
  • Sakakibara M., 2002, Formation of R&D Consortia: Industry and company effects, Strategic Management Journal, Vol. 23, s. 1033-1050.
  • Schmalensee R., 1985, Do markets differ much? American Economic Review, Vol. 75, s. 341-351.
  • Short J.C., Ketchen Jr. D.J., Palmer T.B., 2007, Firm, strategic group, and industry influences on performance, Strategic Management Journal, Vol. 28, s. 147-167.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171192941

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.