PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 170 | 147--156
Tytuł artykułu

Tworzenie wartości w układach sieciowych

Warianty tytułu
Creating Value in Network Organizations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Organizacje sieciowe wyrastają na gruncie nowego podejścia do konkurencji utożsamianej nie tyle z indywidualnymi zdolnościami przedsiębiorstw, ile ze zdolnościami wynikającymi z kooperacji w sieci wspólnych wartości, a ich istotą jest podzielna kontrola nad wyspecjalizowanymi i współgrającymi ze sobą zasobami, często o charakterze niematerialnym. Specyfika powstawania i funkcjonowania organizacji sieciowych wpływa niewątpliwie na odmienne podejście do tworzenia wartości w układach sieciowych. Celowe jest zatem opisanie specyfiki tworzenia wartości w układach sieciowych wraz z próbą identyfikacji obszarów pomiaru wartości tworzonej w sieciowych strukturach organizacyjnych, ponieważ o ile w literaturze przedmiotu problem sieciowych struktur organizacyjnych jest już szeroko eksploatowany, o tyle istnieje wyraźna luka w zakresie charakterystyk sukcesu przedsiębiorstwa sieciowego i sposobów jego pomiaru. (abstrakt oryginalny)
EN
Network organizations grow on the basis of a new approach to competition resulting from the cooperation in the network of shared values. The specificity of the formation and functioning of network organizations undoubtedly changes the approach to value creation. Firstly, creating value in a simple dual company-customer system is no longer possible, as companies realize that the value creation process is in an extremely dynamic environment. Second, there is a shift from the so-called internal system of value creation to the creation of value in a broader business environment, which means that the entire value creation process is the carrier of different values for stakeholders. Thirdly, in today's market conditions, the vast proportion of companies which want to stay in the market, is forced to create value in networked systems. This means that the value is created in distributed systems, and the process of creating and delivering value is performed in two systems: tautological (within companies) and open (for environments). Fourth, the network structures are characterized by frequent exchange of partners, and the increase in the number of projects, which enables expanding the space of value creation. It seems to be very important to describe the characteristics of value creation in networked systems. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
147--156
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Bielwicz A., Piątek K.M., 2008, Jak integrować rozwiązania informatyczne w obrębie ekosystemów biznesowych, Harvard Business Review Polska.
  • Das T.K., Teg B.S., 1998, Resources and risk management in strategic alliance making process, Journal of Managemen, Vol. 24, No. 1.
  • Edvinsson L., 1997, Developing intellectual capital at Scandia, Long Range Planning, Vol. 30, No. 3.
  • Edvinsson L., Malone M.S., 1997, Intellectual Capital, Piakus Limited, London.
  • Elmuti D., Kathawala Y., 2001, An overview of strategic alliances, Management Decision, Vol. 39, No. 3.
  • Ghiselli E.E., Campbel J.P., Zedeck S., 1971, Measurement Theory for Behavioral Sciences, W.H. Freemann and Company, San Francisco, CA.
  • Gulati R., Singh H., 1998, The architecture of cooperation: Managing coordination and appropriation concern strategic alliance, Administrative Science Quarterly, Vol. 43, No. 4.
  • Herman A., 2006, Nowe inspiracje w obszarze zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, w: Dobiegała-Korona B. (red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie - warsztaty menedżerskie 2005, Warszawa.
  • Huxham C., Vagen S., 2000, Leadership in the shaping and implementation of collaboration agendas: how things happen in a (not quite) joined-up world, Academy of Management Journal, Vol. 43, No. 6.
  • Kłosińska O., Dedo-Olęcka K., 2008, Jak poprawić współpracę w wirtualnym zespole?, Harvard Business Review Polska.
  • Niemczyk J., Olejczyk K., 2005, Organizacja wirtualna, w: Krupski R. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu superelastycznej organizacji, PWE, Warszawa.
  • Parung J., Bitici U.S., 2006, A conceptual metric for measuring collaborative networks, Journal of Modelling in Management, Vol. 1, No. 2.
  • Perechuda K., 2007, Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Toffler A., 2006, Trzecia fala, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.
  • Zacher L.W., 2006, Przyszłość konkurencji, w: Polskie przedsiębiorstwa wobec globalizacji, Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej, Materiały i Prace, Tom XCV, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171193559

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.