PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4 (209) | 24--38
Tytuł artykułu

Chiny i Indie - szansa czy zagrożenie dla przemysłu motoryzacyjnego Unii Europejskiej?

Warianty tytułu
China and India - Opportunities or Threats for the EU Automotive Industry?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono wzrost znaczenia krajów rozwijających się w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Omówiono czynniki kształtujące popyt na nowe pojazdy mechaniczne. Pokazano współzależności inwestycyjno-handlowe w przemyśle motoryzacyjnym UE, Chin i Indii.
EN
In the recent years, dynamic changes in the geographical pattern of the world output and sales of motor vehicles have occurred. The significance of the developed countries (i.e. the United States, Japan and the EU-27) has been decreasing, while that of developing countries (i.e. China, India, Brazil) - growing. These changes were especially visible during the last global economic and financial crisis. In 2010, China produced over 18 million motor vehicles, accounting for almost one fourth of the world automotive output. The Chinese and Indian automobile markets have an especially high growth potential. The predicted in the near future rapid development of these markets will have a fundamental importance for the EU automotive industry. On the one hand, the competitiveness pressure from China and India will be increasing; on the other hand, new possibilities of cooperation with these countries could appear. The challenge for the EU automotive producers may be i.e. increasing China's specialisation in the output of low-value added parts and accessories, growing India's specialisation in the production of small and ultra small passenger cars, and active efforts of the Chinese government towards promoting the green vehicle market. The chances may be seen in investment involvement of the EU companies in the Chinese automotive industry and Indian industry of parts and accessories, as well as in a huge potential for the EU exports of the passenger cars on the Chinese market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
24--38
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
Bibliografia
  • Ł. Ambroziak, Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w przemyśle motoryzacyjnym nowych państw członkowskich UE - stan i perspektywy rozwoju, w: „Inwestycje zagraniczne w Polsce. Raport roczny", red. J. Chojna, IBRKK, Warszawa 2009.
  • Ł. Ambroziak, Przemysł motoryzacyjny nowych państw członkowskich UE - czy koniec złotego okresu?, „Wspólnoty Europejskie", nr 1 (194), 2000.
  • China Association of Automobile Manufacturers, http://www.caam.org.cn/
  • K. Ekholm, R. Forslid, J. Markusen, Export Platform Foreign Direct Investment, "Journal of the turopean Economic Association", 2007, vol. 5(4), s. 776-795.
  • Gaining traction: Will consumers ride the electric vehicle wave?, Deloitte, 2011, s. 2.
  • The Indian Automotive Industry. Evolving Dynamics, KPMG, 2010, s. 9, 21.
  • T. Ito, Export Platform Foreign Direct Investment: Theory and evidence, Okinawa University, June 2010.
  • W. Mroczek, Handel Polski z krajami Unii Europejskiej w 2010 r. „Wspólnoty Europejskie", nr 3 (208), 2011.
  • X. Richet, J. Ruet, The Chinese and Indian Automobile Industry in Perspective: Technology Appropriation, Catching-up and Development, World Transition Economy Research, 2008, vol. 15, s. 454.
  • R. Tang, The Rise of China's Auto Industry and Its Impact on the U.S. Motor Vehicle Industry, Congressional Research Service Report for Congress, 2009, s. 4, 18.
  • B. Ng, Trade Liberalisation and International Production Networks in Asia: Experience of Indian Automotive Sector, Indian Institute for Foreign Trade, 2008, 7.
  • The Transformation of the Automotive Industry: The Environmental Regulation Effect, KPMC, 2010, s. 14.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171193791

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.