Warianty tytułu
The Strategic Choices of Polish Non Profit Organizations
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł stanowi prezentację przeprowadzonej metodą, empiryczną analizy wyborów strategicznych polskich organizacji non profit działających na polu edukacji, kultury, oświaty i wychowania. Scharakteryzowano w nim funkcjonujący w Polsce trzeci sektor oraz wykazano potrzebę wdrożenia koncepcji zarządzania strategicznego. Zidentyfikowano zbiór zmiennych strategicznych, które bezpośrednio zbadano na próbie 485 organizacji. (abstrakt oryginalny)
The paper reviews empirically studied strategic choices of non profit organizations which operate in the area of education and culture in Poland. Polish Third Sector has been described and the need for strategic management has been proved. A group of strategic variables have been identified and tested against a sample of 485 organizations. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
50--61
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Warszawska
Bibliografia
- Ansoff H.I., 1965, Corporate strategy, McGraw-Hill, New York 1965.
- Bart C.K., Baetz M.C., 1998, The relationship between mission statements and firm performance: An exploratory study, Journal of Management Studies, Vol. 35, No. 6, s. 823-853.
- Bart C.K., Tabone J.C., 2000, Mission statements in Canadian not-for-profit hospitals: Does process matter? Health Care Management Review, Vol. 25, No. 2, s. 45-63.
- Bogacz-Wojtanowska E., 2006, Zarządzanie organizacjami pozarządowymi na przykładzie stowarzyszeń krakowskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Brown W.A., Iverson J.O., 2004, Exploring strategy and board structure in nonprofit organizations, Nonproflt & Voluntary Sector Quarterly, Vol. 33, No. 3, s. 377-400.
- Bryson J.M., 1988, A strategic planning process for public and non-profit organizations, Long Range Planning, Vol. 21, No. 1, s. 73-81.
- Bryson J.M., 1995, Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations, Jossey-Bass, San Francisco.
- Domański J., 2008, Globalizacja polskich organizacji pozarządowych, w: Dworzecki Z., Romanowska M. (red.), Strategie przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
- Domański J., 2009, Strategic group analysis of Poland's nonprofit organizations, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, doi:10.1177/0899764009338219.
- Domański J., 2010, Zarządzanie strategiczne organizacjami non profit w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa.
- Drucker P.F., 1995, Zarządzanie organizacją pozarządową - teoria i praktyka, Wydawnictwo Fundusz Współpracy - Program PHARE, Dialog społeczny NGO's, Warszawa.
- Drucker P.F., 2001, Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa.
- Gumkowska M., Herbst J., 2008, Najważniejsze pytania - podstawowe fakty. Polski sektor pozarządowy 2008, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.
- Gumkowska M., Herbst, J., 2006, Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych - raport z badania 2006, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.
- GUS, 2009, Sektor non profit w Polsce. Wybrane wyniki badań statystycznych zrealizowanych przez GUS na formularzach SOF, Warszawa.
- Helmig B., Jegers M., Lapsley I., 2004, Challenges in managing nonprofit organizations: A research overview, Voluntas: International Journal of Voluntary & Nonprofit Organizations, Vol. 15, No. 2, s. 101-116.
- Izdebski H., Małek W., 2007, Formy prawne przedsiębiorczości społecznej w Polsce, w: Kaźmierczak T., Rymsza M. (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
- Kafel T., 2006, Strategie organizacji pozarządowych - zarys problemu, w: Nalepka A. (red.), Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastania wymagań konkurentów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University, Nowy Sącz.
- Kemerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., 1991, Ekonomia, Fundacja gospodarcza NSZZ "Solidarność", Gdańsk.
- Kemp R.L., Kemp J.D., 1992, A new planning model for the public and nonprofit sector, Management Research News, Vol. 15, No. 2, s. 1-3.
- Lauer L.D., 1995, Nonprofits going global opportunities and problems from a communicator's perspective, Nonprofit World, Vol. 13, No. 6, s. 45-48.
- Leś E., 1998, Organizacje społeczne, studium porównawcze, Program Phare Dialog Społeczny NGO's, Warszawa.
- Mulhare E.M. 1999, Mindful of the future: Strategic planning ideology and the culture of nonprofit management, Human Organization, Vol. 58, No. 3, s. 323-331.
- Obłój K., 2007, Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.
- Olson J.R., Belohlav J.A., Boyer K.K., 2005, Operational, economic and mission elements in not-for-profit organizations: The case of the Chicago Symphony Orchestra, Journal of Operations Management, Vol. 23, No. 2, s. 125-142.
- Strategia wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego na lata 2009-2015, www.mpips.gov.pl/index.php?gid=638 [dostęp: 10 października 2009].
- Tyrakowski M., 2007, Rola organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów społecznych, ZNZE WSIiZ, Vol. 2, No. 4, s. 124-151.
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, (Dz.U. 2003, Nr 96, poz. 873).
- Werner S., Konopaske R., Gemeinhardt G., 2000, The effects of united way membership on employee pay in nonprofit organizations, Nonprofit Management & Leadership, Vol. 11, No. 1, s.35-48.
- Witek-Crabb A., 2006, Specyfika zarządzania strategicznego w organizacjach non profit, w: Nalepka A. (red.), Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University, Nowy Sącz.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194103