PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 | 146--155
Tytuł artykułu

Globalizacja w służbie społeczeństwu - dynamiczna zmiana warunków gospodarowania współczesnych przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Globalization Based on Social Responsibility - Dynamic Change of Business Condition in Contemporary Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Postępująca globalizacja niemal wszystkich dziedzin życia jest procesem skomplikowanym, niosącym zarówno szansę, jak i zagrożenia. Prowadzi do integracji wielu podmiotów, z różnych krajów na świecie. Wpływają na nią siły polityczne, techniczne, ekonomiczne i społeczne. Szczególnie istotna jest społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, która także przybiera charakter globalny. Podmioty, które ignorują ten trend, staną się wkrótce winne zaniedbań strategicznych - nie wywiążą się ze swoich obowiązków wobec środowiska i społeczeństwa, a także stracą szansę osiągnięcia dodatkowych zysków. Celem artykułu jest poznanie społecznego aspektu globalnych zmian i ich oddziaływania na współczesne podmioty gospodarcze. Autorzy kładą nacisk na koncepcję hybrydowego łańcucha wartości jako ideę współpracy przedsiębiorstw nastawionych na zysk z organizacjami społecznymi. (abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses the idea of globalization and its impact on entrepreneurs. Globalization is a threat and opportunity at once. It causes integration of various companies in all over the world, from many branches. One of the most important cooperation is an idea of solving a common problem by social entrepreneurs and non-profit organization, by creating hybrid value chain. It seems to be crucial trend in strategic activities. The nonprofit sector are seen as a growing source of solution to issues that currently plague society, such as health problems, education, lack of water, need of environmental protection, huge number of homeless. There is a similarity between profit and nonprofit entrepreneurship- action orientation and the need of profitability. Additionally, globalization based on social responsibility is not only a Customer Social Responsibility ( CSR) program linked with Public Relation (PR) projects, but an idea that creates profits needed by all members of hybrid value chain- by all member of society. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
146--155
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Bauman Z., (2000), Globalizacja, PIW, Warszawa.
  • 2. Bogdanienka J., (2006), Firma w otoczeniu globalnym, TNOiK Dom Organizatora, Toruń.
  • 3. Dorozik L., (2006), Restrukturyzacja ekonomiczna przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • 4. Drayton B., Budinich V., (2011), Nowy sojusz na rzecz globalnych zmian, "Harvard Business Review Polska" nr 2.
  • 5. Flejterski S., Wall P.T., (2003), Ekonomia globalna. Synteza, Difin, Warszawa.
  • 6. Gościński J.W., (1989), Cykl życia organizacji, PWE, Warszawa.
  • 7. Konczal E., (2011), Współpraca przedsiębiorstw i organizacji społecznych w Polsce, "Harvard Business Review Polska" nr 2.
  • 8. Kotyński J., (2005), Globalizacja i integracja europejska - szanse i zagrożenia dla polskiej gospodarki, PWE, Warszawa.
  • 9. Liberska B., (2002), Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, PWE, Warszawa.
  • 10. Malara Z., (2006), Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 11. Malinowska M., Kucharska B., (2006), Zachowania podmiotów rynkowych w warunkach globalizacji, PWE, Warszawa.
  • 12. Misiak W., (2007), Globalizacja więcej niż podręcznik. Społeczeństwo - kultura - polityka, Difin, Warszawa.
  • 13. Praszkier R., Nowak A., (2005), Zmiany społeczne powstałe pod wpływem działalności przedsiębiorców społecznych. Trzeci Sektor, nr 2, Fundacja Instytut Spraw Społecznych.
  • 14. Rosłanowska-Plichcińska K., Jarosiński M., (1996), Grupa Lizbońska, Granice konkurencji, Poltext, Warszawa.
  • 15. Stiglitz J.E., (2007), Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 16. Stonehouse G., Hamill J., Camphell D., Purdie T., (2001), Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Felberg, Warszawa.
  • 17. Wosińska W., (2008), Oblicza globalizacji, Smak Słowa, Sopot.
  • 18. Wysłocka E., (2009), Ekonomiczne aspekty procesu globalizacji, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.
  • 1. Zarządzanie ryzykiem. Społeczna odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój, [online], http://www.deloitte.com/, [01.03.2011].
  • 2. Hamerla D., Konczal E., Obem A., Borysiewicz A., Pietrek T., Partnerstwo - konieczność czy potrzeba, [online], http://poland.ashoka.org/sites/poland/files/wspolpraca_koniecznosc_czy%20potrzeba.pdf, [08.03.2011].
  • 3. Schuyler G., (1998), Social Enterpreneurship: Profit as a Means, Not an End, Digest No. 98-7, [online], http://eric.ed.gov/PDFS/ED434219.pdf, [10.03.2011].
  • 4. Chyla J., Kłosok-Bazan I., Kuźniakowska M., Mrzygłód M., Triantafelo K., Włodarczyk M., (2010), Ekologia to czysty biznes, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, [online], http://www.csrinfo.org/images/stories/Publikacje2010/ekologia_to_czysty_biznes_dobre_praktyki.pdf, [10.03.2011].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194117

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.