PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 172 | 335--344
Tytuł artykułu

Rola właściciela/menedżera w procesie założycielskim i jej wpływ na rozwój przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
The Role of the Owner/Manager in the Business Set-Up Process and Its Influence on the Subsequent Business Growth
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmiany zachodzące we współczesnej gospodarce sugerują stopniowe odchodzenie od modelu gospodarki menedżerskiej w kierunku gospodarki przedsiębiorczej. W tym kontekście niezwykle istotne staje się pytanie o rolę i znaczenie postaci przedsiębiorcy dla powstawania nowych i rozwoju istniejących firm. Niniejszy artykuł stanowi próbę przynajmniej częściowej odpowiedzi na to pytanie, prezentując koncepcję preprzedsiębiorczości i metodyki badania procesów założycielskich, a także wiążąc owe procesy z dalszymi losami firmy, determinowanymi między innymi przez intencje wzrostowe przedsiębiorcy. (abstrakt oryginalny)
EN
The changes that take place in contemporary economies suggest the gradual shift from the managerial model of economy to the entrepreneurial one. Therefore, the question about the role and the influence of entrepreneurs on the creation of new and the growth of the existing companies becomes more and more important. This article attempts to answer that question by presenting the idea of nascent entrepreneurship and methodology of business set-up process research. It also links the set-up process with the subsequent growth possibilities by describing the role of the entrepreneur's growth intentions. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
335--344
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Ajzen I., 1991, The theory of planned behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes, No. 50.
  • Audretsch D.B., Thurik A.R., 2000, Capitalism and democracy in the 21st century: From the managed to the entrepreneurial economy, Journal of Evolutionary Economics, No. 10.
  • Audretsch D.B., Thurik A.R., 2001, What is new about the new economy: Sources of growth in the managed and entrepreneurial economies, Industrial and Corporate Change, No. 10.
  • Audretsch D.B., Thurik A.R., 2010, Unraveling the Shift to the Entrepreneurial Economy, Timbergen Institute Discussion Paper TI 2010-080/3.
  • Bhave M.P., 1994, A process model of entrepreneurial venture creation, Journal of Business Venturing, No. 9.
  • Davidsson P., 2006, Nascent entrepreneurship, now, Publishers Inc., Hanover, MA.
  • Delmar F., Wiklund J., 2008, The effect of small business managers' growth motivation on firm growth: A longitudinal study, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 32, No. 3.
  • Gibb A., Davis L., 1990, In pursuit of frameworks for the development of growth models of the small business, International Small Business Journal No. 9.
  • Krueger N.F., Reilly M.D., Carsrud A.L., 2000, Competing Models of Entrepreneurial Intentions, Journal of Business Venturing, No. 15.
  • Panel Study of Entrepreneurial Dynamics: Study Design, Conceptual Overview, 2010 [online] http://www.clemson.edu/centers-institutes/spiro/psed/design/index.html [dostęp: 5 czerwca, 2010].
  • Shapero A., Sokol L., 1982, Social Dimensions of Entrepreneurship, w: Kent C., Sexton D., Vesper K. (red.), The Encyclopedia of Entrepreneurship, Englewood Cliffs, Prentice-Hall.
  • Thurow L.C., 2006, Powiększanie bogactwa. Nowe reguły gry w gospodarce opartej na wiedzy, Helion, Gliwice.
  • Wasilczuk J., Zięba K., Dominiak P., 2008, Survey on SMEs Growth in the Pomerania Region Phase One: An Intentional Model of Growth, Materiały konferencyjne USASBE, San Antonio, Texas.
  • Zięba K., 2009, Osoba właściciela-menedżera i jego rola w intencyjnym modelu wzrostu firmy, w: Bielawska A. (red.), Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro i małych przedsiębiorstw MIKROFIRMA 2009, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Zięba K., Wyrwiński J., 2006, Determinanty powstawania i rozwoju uniwersyteckich firm typu spin-off w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, w: Bednarczyk M. (red.), Przedsiębiorczość w gospodarce turystycznej opartej na wiedzy, Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171195101

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.