PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 64 | nr 120 | 67--82
Tytuł artykułu

Obraz relacji z klientami we współczesnych metodach rachunkowości zarządczej

Autorzy
Warianty tytułu
Customer Relations in Contemporary Management Accounting Methods
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie zmian w metodach rachunkowości zarządczej związanych z wprowadzeniem pomiaru zorientowanego na stworzenie obrazu relacji łączących organizacje z klientami. W opracowaniu zostały omówione takie kwestie, jak kluczowe konteksty zastosowania pojęcia „klient” w rozważaniach teoretycznych z zakresu rachunkowości zarządczej, porównanie ujęcia relacji z klientami w tradycyjnych i współczesnych metodach, zidentyfikowane zakresy pomiaru relacji z klientami oraz ich powiązanie z nowymi kategoriami i obiektami pomiaru. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is to present changes in management accounting driven by the application of a new approach oriented towards construction of the picture of relations with the customers. The issues discussed in the paper include key contexts in which the notion of customer is analysed in management accounting theory, comparison of approaches to customer relations in traditional and new methods, identification of customer relations measurement dimensions and their links with new measurement categories and objects. (original abstract)
Rocznik
Tom
64
Numer
Strony
67--82
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • Bourguignon A. (2005), Management accounting and value creation: the profit and loss of reification, „Critical Perspectives on Accounting", vol. 16, s. 353-389.
  • Boyce G. (2000), Valuing customers and loyalty: the rhetoric of customer focus versus the reality of alienation and exclusion of (devalued) customer, „Critical Perspectives on Accounting", vol. 11, s. 649-689.
  • Cäker M. (2007), Customer focus — an accountability dilemma, „European Accounting Review", vol. 16, no. 1, s. 143-171.
  • Coada A.F., Cullen J. (2006), Inter-Organisational cost management: Towards an Evolutionary-Perspective, „Management Accounting Research", vol. 17, s. 342-369.
  • Chenhall R.H. (2008), Accounting for the horizontal organization: A review essay, „Accounting, Organizations and Society, vol. 33, issue 4-5, s. 517-550.
  • Epstein M.J., Yuthas K. (2007), Managing Customer Value, CMA-AICPA-CMA.
  • Foster G., Gupta M. (1994), Marketing, cost management and management accounting, „Journal of Management Accounting Research", vol. 6, s. 43-77.
  • Friedman A.L., Miles S. (2006), Stakeholders. Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford.
  • Glover J.C., Ijiri Y. (2002), „Revenue Accounting" in the age of e-commerce: A framework for conceptual, analytical, and exchange rate considerations, ,Journal of International Financial Management and Accounting", vol. 13, s. 32-72.
  • Guilding C., McManus L. (2002), The incidence, perceived merit and antecedents of customer accounting: An exploratory note, „Accounting, Organization and Society", vol. 27, issue 1-2, s. 45-59.
  • Hendriksen E.A., van Breda M.F. (2002), Teoria rachunkowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Jensen M.C. (2001), Value maximization, stakeholder theory, and the corporate objective function, „Journal of Applied Corporate Finance", vol. 14, no. 3.
  • Kajüter P., Kumala H.I. (2005), Open-book accounting in networks. Potential achievements and reasons for failures, „Management Accounting Research", vol. 16, s. 179-204.
  • Kaplan R.S., Norton D.P. (2001), Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kotowicz-Śwital M. (2008), Określenie wartości klienta dla przedsiębiorstwa, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", tom 46 (102), SKwP, Warszawa, s. 97-110.
  • Leksykon marketingu (1998), J. Altkorn, T. Kramer (red.), PWE, Warszawa.
  • Łada M. (2009a), Wartość dla klienta w rachunkowości zarządczej, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", tom 48 (104), SKwP, Warszawa, s. 93-112.
  • Łada M. (2009b), Rachunkowość otwartych ksiąg — zarys koncepcji, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", tom 49 (105), SKwP, Warszawa, s. 131-144.
  • Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa (2006), A. Karmańska (red.), Difin, Warszawa.
  • Roslender R., Hart S.J. (2010), Taking the customer into account: Transcending the construction of the customer through the promotion of self-accounting, „Critical Perspectives on Accounting", vol. 21, s. 739-753.
  • Sobańska I. (2008), Relacje między organizacyjne - nowe spektrum rachunkowości zarządczej, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", tom 42 (98), SKwP, Warszawa, s. 153-162.
  • Strategiczna rachunkowość zarządcza (2008), E. Nowak (red.), PWE, Warszawa.
  • Szychta A. (2007), Etapy ewolucji i kierunki integracji metod rachunkowości zarządczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Ulaga W. (2001), Customer value in business markets: an agenda for inquiry, „Industrial Marketing Management", vol. 30, issue 4, s. 315-319.
  • Vaivio J. (1999), Examining „The quantified customer", „Accounting, Organizations and Society", vol. 24, issue 8, s. 689-715.
  • Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie (2010), B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski (red.), Poltext, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171197679

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.