PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 | 20--24
Tytuł artykułu

Skuteczność zarządzania wiedzą - wskaźniki i sposoby pomiaru

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie globalizacji i gospodarki opartej na wiedzy skuteczne zarządzanie wiedzą powinno stanowić jedno z kluczowych działań przedsiębiorstw. Mimo że w licznych przedsiębiorstwach wdrożono strategię (strategie) zarządzania wiedzą i skoncentrowano się na usprawnianiu procesów wiedzy, to dla wielu zarządzanie wiedzą, jak i ocena jego skuteczności, wciąż stanowią poważne wyzwanie. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie problemów związanych z pomiarem skuteczności zarządzania wiedzą oraz identyfikacja wybranych wskaźników i sposobów pomiaru skuteczności zarządzania wiedzą. (abstrakt oryginalny)
EN
In the times of global economy and knowledge society effective organization's knowledge management should be primary activity for many enterprises. In fact, many enterprises have already decided to implement knowledge management strategy (strategies) and concentrated on improving knowledge processes. It is obvious that knowledge management, as well as estimation of it's effectiveness, is highly problematic activity. In the article, basing on foreign bibliography, authors identify some indicators and measures of knowledge management effectiveness. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
20--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • [1] ALAVIM., LEIDNER D.E., Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues, „MIS Quarterly" 2001, vol. 25, no. 1.
  • [2] ARTHUR W.B., Increasing Returns and the New World of Business, „Harvard Business Review" 1996, July-August.
  • [3] BOCK G.W., KANKANHALLI A., SHARMA S., Are Norms Enough? The Role of Collaborative Norms in Promoting Organizational Knowledge Seeking, "European Journal of Information Systems" 2006, vol. 15, no. 4.
  • [4] BONTIS N., DRAGONETTI N., JACOBSEN J., ROOS G., The Knowledge Toolbox: A Review of the Tools Available to Measure and Manage Intangible Resources, „European Management Journal" 2003, vol. 17, no. 4.
  • [5] GLOET M., BERRELL M., The Dual Paradigm Nature of Knowledge Management: Implications for Achieving Quality Outcomes in Human Resource Management, “Journal of Knowledge Management" 2003, vol. 7, no. 1.
  • [6] HAGGIE K., KINGSTON J., Choosing Your Knowledge Management Strategy', „Journal of Knowledge Management Practice" 2003, June.
  • [7] HANSEN M.T., NOHRIA N., TIERNEY T., What's Your Strategy for Managing Knowledge?, „Harvard Business Review" 1999, March-April.
  • [8] JONES M.C., CLINE M., RYAN S., Exploring Knowledge Sharing in ERP Implementation: An Organizational Culture Framework, „Decision Support Systems" 2006, vol. 41, no. 2.
  • [9] JONES O., MacPHERSON A., Inter-Organizational Learning and Strategic Renewal in SMEs Extending the 41 Framework, „Long Range Planning" 2006, vol. 39, issue 2.
  • [10] KESKPN H., The Relationship Between Explicit and Tacit Oriented KM Strategy, and Firm Performance, “Journal of American Academy of Business" (Cambridge) 2005, vol. 7, no. 1.
  • [11] MAIER R., REMUS U., Implementing Process-Oriented Knowledge Management Strategies, „Journal of Knowledge Management" 2003, vol. 7, no. 4.
  • [12] SHANNAK R.O., Measuring KM Performance, ..European Journal of Scientific Research" 2009, vol. 35, no. 2.
  • [13] SHERIF K., XING B., Adaptive Processes for Knowledge Creation in Complex Systems: The Case of a Global IT Consulting Firm, ^Information & Management" 2006, vol. 43, issue 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171198059

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.