Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest identyfikacja czynników odgrywających kluczową rolę w procesie tworzenia i rozwoju przedsiębiorstwa należącego do branży IT. Badanie zostało zrealizowane metodą studium przypadku przy uwzględnieniu czterech perspektyw: osoby przedsiębiorcy, tworzonej organizacji, otoczenia oraz procesu, w ramach którego firma zaczęła istnieć. Do wyjaśnienia istoty analizowanego zjawiska i specyfiki przedsięwzięć technologicznych przyjęto teorię zasobów i kompetencji oraz teorię przedsiębiorstwa zdeterminowanego przez kapitał intelektualny. Badany przypadek potwierdza kluczową rolę czynników niematerialnych, takich jak wiedza, kompetencje oraz relacje z klientami i partnerami biznesowymi, w procesie kreacji i dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
The purpose of the paper is to identify the key factors in the process of IT business venture creation and development. The research method applied to the article is a case study, which covers four perspectives: that of an entrepreneur, a new organisation, an environment and the process in which the new venture started to exist. To explain the nature of the investigated phenomenon and the specific features of the technological enterprises, the following theories were adopted: a resource-based and competence theory of the firm and the theory of a firm determined by intellectual capital. The investigated case corroborates the key role of immaterial resources, such as: knowledge, competence, and the relations with clients and business partners, in the process of creation and further development of the IT company. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, doktorantka
Bibliografia
- J. CIEŚLIK, Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 335-338.
- W.M. GACZEK, Gospodarka oparta na wiedzy w regionach europejskich, tom CXVIII, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa 2009, s. 7.
- W.B. GARTNER, A Conceptual Framework for Describing the Phenomenon of New Venture Creation, „Academy of Management Review" 1985, vol. 10, no. 4, s. 696-706.
- A. GAWEŁ, Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2007, s. 5.
- I. JONEK-KOWALSKA, Proces tworzenia małego przedsiębiorstwa, w: H. ZADORA (red.), Finanse małego przedsiębiorstwa w teorii i praktyce zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009, s. 191.
- K. LISIECKA, A. KOSTKA-BOCHENEK, Case study research jako metoda badań naukowych, „Przegląd Organizacji" nr 10/2009, s. 25-29.
- J. MACIAS, Relacje międzyorganizacyjne jako nowy zasób strategiczny przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji" nr 12/2009, s. 27-30.
- A. NOGA, Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009, ss. 176-179 i 205-207.
- K. POZNAŃSKA, Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa. Fazy rozwoju przedsiębiorstwa, w: I. LICHNIAK (red.), Nauka o przedsiębiorstwie. Wybrane zagadnienia, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009, ss. 179 i 182.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171198099