PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 6 | 121--130
Tytuł artykułu

Kierunki ewolucji badań marketingowych - analiza historyczno porównawcza

Autorzy
Warianty tytułu
The Directions of Marketing Research Evolution - Comparative Historical Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ewolucja badań marketingowych, została przez autora opisana dwuwymiarowo. Pierwszy aspekt - metodologiczny, przedstawia rozwój marketingu, jako dyscyplinę naukową, w której obserwuje się przechodzenie od klasycznego empiryzmu do relatywizmu. Drugi kierunek ewolucji, to obiektywne zmiany w otoczeniu marketingowym podmiotów rynkowych, a zwłaszcza konsumenta.
EN
The aim of this paper is devoted to the outline of the development of marketing research in the methodological and historical aspects. In the field of marketing research two general dimensions were identified. The first dimension concerns the methodological aspect and can be situated on logical empiricism vs. relativism continuum, and the second deals with the research object mobility and can be described respectively as containment (static) and mobility (dynamic) paradigm. Along with this dimensions, the predominating marketing research approaches, streams and methods were classified and characterized. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Anderson P.F.: On Method in Consumer Research. Critical Relativist Perspective. "Journal of Consumer Research" 1986, No 13, s. 155-173.
  • Arnold S.J., Fischer E.: Hermeneutics and Consumer Research. "Journal of Consumer Research" 1994, No 21, s. 55-70.
  • Arvidsson A.: On the Pre-History of the Panoptic Sort: Mobility in Marketing Research. "Surveliance and Society" 2004, No 1(4).
  • Bagozzi R.: A Prospectus for Theory Construction in Marketing. "Journal of Marketing" 1984, Winter.
  • Bartels R.: Development of Marketing Thought: a Brief History.[w:] Science in Marketing. Red. G. Schwartz. Wiley and Sons, New York 1965.
  • Dichter E.: The Strategy of Desire. Boardman & Co., New York 1960.
  • Dyjas-Pokorska A., Poławska M.: Trackingi jako specyficzny rodzaj pomiaru w badaniach marketingowych. [w:] Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych. Red. P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński. IFiS PAN, Warszawa 2004.
  • Hirschman E.C., Holbrook M.B.: Postmodern Consumer Research. The Study of Cosumption as Text. Sage Newbury Park 1992.
  • Hunt S.D.: Foundations of Marketing Theory. Toward a General Theory of Marketing. M.E. Sharpe, Armonk-London 2002.
  • Kaczmarczyk S.: Badania marketingowe. PWN, Warszawa 1998, s. 15.
  • Lincoln Y.S., Guba E.G.: Naturalistic Inquiry. Beverly Hills Sage 1985.
  • Lockley L.: Notes on the History of Marketing Research. "Journal of Marketing" 1950, nr 14, s. 733-36.
  • Politz A.: Motivation Research from a Research Perspective. "Public Opinion Quarterly" 1956, No 20(4), s. 663-673.
  • Sagan A.: Teoretyczne podstawy marketingu - 50 lat poszukiwań. "Marketing i Rynek" 2005, nr 4.
  • Wells D.W.: Psychographics: A Critical Review. "Journal of Marketing Research" 1975, No XII, s. 196-213.
  • Wells W.D.: Tigert, Activities, Interests and Opinions. "Journal of Advertising Research" 1971, No 11, s. 27-35.
  • Yankelovich D.: New Criteria for Market Segmentation. "Harvard Business Review" 1964, Spring, s. 83-90.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171199703

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.