PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 34 | 11--21
Tytuł artykułu

O pojęciu kompetencji jako podstawie modelu kompetencyjnego, czyli cztery znaczenia terminu "kompetencje" w naukach o zarządzaniu

Autorzy
Warianty tytułu
On the Concept of "Competence" as a Basis for Human Resource Management and Four Meanings of the Term Competence in the Management Sciences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tekst analizuje praktykę posługiwania się terminem "kompetencje". Wskazuje na jego historyczne źródło, tj. potrzeby selekcji personelu, oraz rekonstruuje wymagania, które kompetencje spełniają w tym obszarze. Wskazuje odrębność użycia kompetencji w modelu zarządzania zasobami ludzkimi, od użycia tego terminu w edukacji i zarządzaniu strategicznym. Precyzuje różnicę pomiędzy kompetencjami stanowiskowymi i korporacyjnymi, będącymi podstawą dla systemów ocen okresowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The different uses of the term "competence" are analyzed. The origin of the concept is located in recruitment practices, where clear and precise meaning is of importance. The word "competence" has different meanings in education and strategic management. Corporate competence and work competence are analyzed and the differences described. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
11--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Andrews K., Personal values and corporate strategy, "Harvard Business Review" 1971.
  • Antczak Z., Kwalifikacje a kompetencje (rozważania metodologiczno-systematyzujące), w: Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, red. S.A. Witkowski, T. Listwan, Difin, Warszawa 2008.
  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
  • Boyatzis R.E., The Competent Manager: A Model for Effective Performance, John Wiley & Sons, New York 1982.
  • Dclamare le Deist F., Winterton J., What is competence?, "Human Resource Development International" 2005, No. 1.
  • Dubois D.D., Rothwell W. J., Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, Helion, Gliwice 2008.
  • Edgar W.В., Lockwood С.A., Organizational Competencies: Clarifying the Construct, "Journal of Business Inquiry" 2008, No. 1.
  • Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society, eds. D.S. Rychen, L.H. Salganik, Hogrefe & Huber, Göttingen 2003.
  • Markus L.H., Cooper-Thomas H.D., Allpress K.N., Confounded by Competencies? An Evaluation of the Evolution and Use of Competency Models, "New Zealand Journal of Psychology" 2005, No. 2.
  • McClelland D.C., Testing for competence rather that for 'intelligence', "American Psychologist" 1973, No. 1.
  • McClelland D.C., Boyatzis R.E., Opportunities for Counsellors from the Competency Assessment Movement, "Personnel and Guidance Journal" 1980, January, s. 368-372.
  • Mooney A., Core Competence, Distinctive Competence, and Competitive Advantage: What Is the Difference?, "Journal of Education for Business" 2007, November/December.
  • Oleksyn Т., Zarządzanie kompetencjami, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  • Prahalad С.K., Hamcl G., The core competence of corporation, "Harvard Business Review" 1990, s. 79-91.
  • Sanchez J.I., Levine E.L., What is (or should be) the difference between competency modeling and traditional job analysis?, "Human Resources Management Review" 2009, No. 19.
  • Selznick P., Leadership in Administration, University of California Press, Berkeley 1957.
  • Walkowiak R., Model kompetencji menedżerów organizacji samorządowych, Wyd. UWM, Olsztyn 2004.
  • White R., Motivation reconsidered: The concept of competence, "Psychological Review" 1959.
  • Woźniak J., Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje, Wyd. OWSIiZ, Olsztyn 2011 (w przygotowaniu).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171200591

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.