Czasopismo
2011
|
nr 224 Human and Work in a Changing Organisation : Management Oriented on the Employee Interests
|
53--62
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Czynniki stresu zawodowego pracowników. Refleksje z badań
Języki publikacji
Abstrakty
The main purpose of the paper is to find the key factors of occupational stress in employees from enterprises included in the research. High speed of economic transformations and fierce competition on the job market force employees to render high quality services, be responsible, be in continuous development and master, and to be able to work under time pressure. This results in the state of strain and strong emotions, which could be the source of employees' stress. Due to the scale of this phenomenon, the interest in this problem is growing continuously, and identification of the factors constituting the stress sources is acknowledged as extremely important. (original abstract)
Zasadniczym celem artykułu jest poznanie głównych czynników stresu zawodowego wśród pracowników badanych przedsiębiorstw. Tempo przemian gospodarczych, w tym wysoka konkurencja na rynku pracy wymusza wśród pracowników konieczność świadczenia wysokiej jakości usług, odpowiedzialności, ciągłego rozwoju i doskonalenia oraz umiejętności pracy pod presją czasu. Konsekwencją tego jest stan napięcia i silnych emocji, które mogą być źródłem stresu pracowników. Z uwagi na skalę tego zjawiska rośnie zainteresowanie tym problemem, a zidentyfikowanie czynników stanowiących źródło stresu uznaje się za niezwykle istotne. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
53--62
Opis fizyczny
Twórcy
- Wrocław University of Economics, Poland
Bibliografia
- Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
- Galford R., Drapeau A.S., Wrogowie zaufania, [in:] Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, Helion, Gliwice 2007.
- Gazeta Wyborcza, issue from 18.09.2009.
- Kahn R.L., Byosiere P., Stress in organisation, [in:] M.D. Dunette, L.M. Hough (eds), Handbook of Industrial and Organizational Psychology,SecondEdition, Vol. 3, Consulting Psychologists Press, Palo Alto California 1992.
- Majewska-Opiełka I., Agent pozytywnej zmiany, Rebis, Poznań 2009.
- Ogińska-Bulik N., Stres zawodowy w zawodach usług społecznych, Difin, Warszawa 2006.
- Ogińska-Bulik N., Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość, Difin, Warszawa 2010.
- Ogińska-Bulik N., Juczyński Z., Osobowość stres a zdrowie, Difin, Warszawa 2008.
- Sikorski Cz., Organizacje bez wodzów, C.H. Beck, Warszawa 2006.
- Strelau J., Osobowość, a ekstremalny stres, GWP, Gdańsk 2004.
- Terelak J.F, Psychologia stresu, Branta, Bydgoszcz 2001.
- Terelak J.F., Człowiek i stres, Branta, Bydgoszcz/Warszawa 2008.
- http://ec.europa.eu/employment_social/publications/2002/ke4502361_en.html, Komisja Europejska, Zalecenia dotyczące stresu związanego z pracą - smak życia czy pocałunek śmierci? [Guidance on work-related stress - Spice of life or kiss of death?], Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, Luksemburg 2002.
- http://osha.europa.eu.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171200679