PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 8 | nr 216 | 195--207
Tytuł artykułu

Wieloaspektowy kontekst kształcenia ustawicznego

Warianty tytułu
Multifaceted Context of Lifelong Learning
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W gospodarce opartej na wiedzy kształcenie ustawiczne postrzega się nie tylko jako pilną potrzebę, ale też wymóg cywilizacyjny i warunek ludzkiej egzystencji. Jest tematem wielu społecznych dyskusji i ważnym celem działań organizacji kształtujących współczesną politykę polską i europejską. Problem uczenia się przez całe życie staje się więc coraz bardziej złożony, dotykający różnych podmiotów i aspektów. Celem artykułu jest przedstawienie, na bazie studiów literaturowych, najistotniejszych kwestii stanowiących jego ogólny kontekst, od współczesnych przesłanek działań w tym obszarze, poprzez wskazanie uwarunkowań prawnych, spojrzenie na kształcenie ustawiczne z punktu widzenia dorosłego człowieka jako podmiotu uczącego się, aż po wskazanie zarysów współczesnej polityki uczenia się przez całe życie w perspektywie polskiej i europejskiej. (abstrakt oryginalny)
EN
Nowadays in the knowledge economy continuing education is seen not only in terms of unavoidable need, but as a requirement of civilization and the condition of human existence. It is the subject of many social debates and discussions as well as an important objective of determining the shape of the modern organization of Polish and European politics. Thus, the problem of learning throughout life is becoming an increasingly complex issue, affecting different actors and factors. On the basis of literature studies this article presents the most important issues that make up the general context, ranging from the presentation of contemporary premises taken in this area of operations by identifying legal conditioning, looking at lifelong learning from the perspective of a studying adult to showing the outlines of contemporary politics of learning throughout life in the perspective of Poland and Europe. (original abstract)
Rocznik
Tom
8
Numer
Strony
195--207
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Edukacja - jest w niej ukryty skarb, red. J. Delors, UNESCO, Warszawa 1998.
  • Faure E., Uczyć się, aby być, PWN, Warszawa 1975.
  • Hibner R., Wybrane zagadnienia dydaktyki dorosłych. Materiały szkoleniowe, cz. I, Centrum Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej, Wydawnictwa Informacyjne, Warszawa 1976.
  • Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna i Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
  • Koptas G., Edukacja ustawiczna w krajach o rozwiniętej gospodarce rynkowej, "Polityka Społeczna" 1997, nr 4.
  • Modernizacja kształcenia ustawicznego i kształcenia dorosłych w Polsce, jako integralnych części uczenia się przez całe życie, raport przygotowany dla Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Stockholm University Institute of International Education, Stockholm 2003.
  • Perspektywa uczenia się przez całe życie. Projekt Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie, w tym Krajowych Ram Kwalifikacji, Warszawa 2011, http://www.men.gov.pl/.
  • O'Connor J., Seymour J., NLP. Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego, ZYSK i S-ka, Poznań 1996.
  • Pearn K., Kandola R., Job Analysis, London Institute of Personnel Management, London 1993.
  • Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1999.
  • Skibińska E., Strategie edukacyjne dorosłych, [w:] Edukacja dorosłych w erze globalizmu, red. E.A. Wesołowska, materiały IV Zjazdu PTP sekcja II, Wydawnictwo Naukowe Novum Sp. z o.o., Płock 2002.
  • Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010, MENiS, Warszawa 2003.
  • Suchy S., Edukacja dorosłych pracowników i bezrobotnych, Difin, Warszawa 2010.
  • Turos L., Andragogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1999.
  • Uczenie się dorosłych. Przegląd tematyczny. Raport źródłowy Polska. Badanie OECD (ang. TRAL), Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Warszawa, 2005, http://www.mpips.gov.pl.
  • Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., art.65 ust.5; art.70 ust.1, 2, 3 (DzU nr 78).
  • Prawo o szkolnictwie wyższym - Ustawa z dnia 27 lipca 2009 r. (DzU 2005. nr 164, poz.1365 ze zm.).
  • Rezolucja Rady Europejskiej z dnia 22 czerwca 2002 r. w sprawie uczenia się przez całe życie (Dz.Urz.UE C 163 z 09.07.2002.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Pracy i Spraw Socjalnych z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (DzU 1993, nr 103, poz. 472 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobów działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego (DzU 2003 nr 132, poz. 1225).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych [DzU 2006 nr 31, poz.216].
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (DzU nr 95, poz.425 ze zm.). Jednolity tekst (DzU 2004 nr 256, poz. 2572).
  • Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (DzU nr 99, poz.1001). Jednolity tekst (DzU 2008 nr 69, poz. 415).
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, tekst jednolity (DzU 1998 nr 21, poz.94, ze. zm. (Art.17, 94, 103).
  • Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. (DzU 2008r. nr 14, poz.92 ze zm.).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171201025

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.