PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 8 | nr 216 | 389--398
Tytuł artykułu

Klasyfikacja przedsiębiorstw w kontekście masowej indywidualizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Enterprises Classification from the Point of View of Mass Customization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania jest próba sklasyfikowania przedsiębiorstw produkcyjnych pod względem możliwości wykorzystywania strategii masowej indywidualizacji. Na wstępie przedstawiono analizę pojęcia "masowa indywidualizacja" oraz genezę i definicje tej strategii. Następnie wyróżniono najważniejsze typy przedsiębiorstw oraz określono, w jakim stopniu są one predysponowane do dostarczania klientom zindywidualizowanych produktów. Wskazano również najważniejsze kierunki zmian przy wdrażaniu omawianej strategii dla dwóch skrajnych typów producentów, tj. masowego oraz wytwórcy produktów jednostkowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is to present an attempt of classification of production enterprises from the point of view of implementing mass customization strategy. At the beginning the analysis of the term "mass customization", its origin and definitions are given. Next, the most important types of enterprises are distinguished and the scope of their potential ability to provide individualized products to their customers are discussed. Additionally, the most important directions of changes are described associating two different types of enterprises, i.e. mass and individual producers. (original abstract)
Rocznik
Tom
8
Numer
Strony
389--398
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Aurand T.W., Bemoranville C.W., Fredericks E., Smith T.J., From mass customization to customization: An opportunity for entrepreneurial differentiation, "Journal of Small Business Strategy" 2004, Spring.
  • Babiarz P., Piotrowski M., Wawrzynkiewicz M., Mass Customization jako nowa, konkurencyjna strategia biznesowa, "Logistyka" 2004, nr 5.
  • Durlik I., Inżynieria zarządzania, tom 1, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000.
  • Główczyk J., Uniwersalny słownik ekonomiczny, "Mega-Druk" Płońsk, Warszawa 2000.
  • Haug A., Ladeby K., Edwards K, From engineer-to-order to mass customization, "Management Research News" 2009, vol. 32, no 7.
  • Jabłońska K., Strategia masowej indywidualizacji, część 1, "Problemy Jakości" 2004a, nr 3.
  • Jabłońska K., Strategia masowej indywidualizacji, część 2, "Problemy Jakości" 2004b, nr 4.
  • Krishnamurthy R., Yauch Ch.A., Leagile manufacturing: A proposed corporate infrastructure, "International Journal of Operations & Production Management" 2007, vol. 27, no 6.
  • Kumar A., Mass customization: Manufacturing issues and taxonomic analyses, "International Journal Flexible Manufacturing System" 2007, vol. 19, pp. 625-629, dokument elektroniczny [30.04.2008].
  • Organizacja i sterowanie produkcją. Projektowanie systemów produkcyjnych i procesów sterowania produkcją, red. M. Brzeziński, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2002.
  • Słownik wyrazów obcych PWN, red. J. Tokarski, PWN, Warszawa 1980.
  • The Biographical Dictionary of Management, general editor Morgen Witzem, Thoemmes Press, Bristol (England) 2001.
  • Tu Q., Vonderembse M.A., Ragu-Nathan T.S., Manufacturing practices: Antecedents to mass customization, "Production Planning & Control" 2004, vol. 15, no 4 (June).
  • Wilson J.M., Henry Ford's just-in-time system, "International Journal of Operations & Production Management" 1995, vol. 15, no 12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171201157

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.