PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 9 | 287--304
Tytuł artykułu

Badania rynku usług lotniczych. Istota, zakres, użyteczność, przykłady

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
An Analysis of Aviation Services. Scope, Usefulness and Cases
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesny zderegulowany rynek lotnictwa jest w fazie szybkiego i dynamicznego rozwoju. Zmienność uwarunkowań jego funkcjonowania i struktury wymaga systematycznego doskonalenia jakości usług, poprzez dostosowanie ich do oczekiwań użytkowników transportu lotniczego. Działania te mogą być efektywne jedynie dzięki znajomości aktualnego stanu rynku i zgłaszanych na nim potrzeb. Zapotrzebowanie na informację jest zatem podstawą skutecznego zarządzania na rynku usług lotniczych funkcjonującego w warunkach silnej konkurencji. Źródłem użytecznych informacji są celowo zaprojektowane badania polegające na systematycznym gromadzeniu danych o czynnikach, procesach i zjawiskach rynkowych. Stąd w artykule, obok charakterystyki rynku usług lotniczych, przedstawiono istotę i zakres badań naukowych, podkreślają konieczność ich przeprowadzania. Ponadto omówiono wyniki badań prowadzonych w wybranych segmentach rynku lotniczego.
EN
The contemporary liberalised and deregulated aviation market is in the phase of rapid development. New carriers and services, the increasing competitiveness and changes to buyers' behaviour require continuous monitoring and new offerings through adjusting them to the needs, preferences, expectations and aspirations of air transport users. The effectiveness of such activities is conditioned by good understanding of market conditions. Information is a basis for the effective management of the aviation service market. Useful market information is based on specially designed research which aims to systematically collect data related to market factors, processes and developments. The objective of such research is to identify market mechanisms, opportunities and threats in the business environment, being a major tool for creating a proper aviation service market in 21st century competitive conditions. Research on the aviation service market is based on specific criteria, targets, methods and techniques, and the same research studies cover both quantitative and qualitative analyses. The paper presents the characteristics of the aviation service market and describes the uniqueness, scope and usefulness of relevant research studies. Also, the author discusses the results of research studies conducted in the selected segments of the aviation market.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
287--304
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Analiza rynku, red. H. Mruk, PWE, Warszawa 2003.
  • Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, red. K. Mazurek-Łopacińska, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1997.
  • Badania rynkowe i marketingowe, red. J. Kramer, PWE, Warszawa 1994.
  • Badania rynku - metody zastosowania, red. Z. Kędzior, PWE, Warszawa 2005.
  • Czownicki J., Rynek usług krajowej komunikacji lotniczej, SGPiS, Warszawa 1981.
  • Garigga J.C., Low-cost a Regional Affair, Materiały konferencyjne Airport Regions Conference, 2004.
  • Gaworecki W.W., Turystyka, PWE, Warszawa 1998.
  • Hague P.N., Jackson P., Badania rynku. Zrób to sam, Signum, Kraków 1992.
  • Holloway S., Straight and Level: Practical Airline Economics, Ashgate Publishing Limited Company, Hampshire-Burlington 2007.
  • Madeyski M., Lissowska E., Morawski W., Transport. Rozwój i integracja, WKiŁ, Warszawa 1975.
  • Marketing na rynku usług lotniczych, red. D. Rucińska, A. Ruciński, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000.
  • Opinia Komitetu Regionów Przyszłość europejskich portów lotniczych. Opinia, Numer procedury: COD (2007) 0013, EUR-Lex. Europa.eu (22.10.2010).
  • Porty lotnicze wobec polityki otwartego nieba, red. A. Ruciński, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
  • Rosa G., Usługi transportowe - rynek, konkurencja, marketing, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2006.
  • Rucińska D., Marketingowe kształtowanie rynku usług transportowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001.
  • Rucińska D., Ruciński A., Wyszomirski O., Zarządzanie marketingowe na rynku usług transportowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004.
  • Rutkowski K., Rynek międzynarodowych przewozów lotniczych, SGPiS, Warszawa 1987.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171201571

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.