PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 145 | 9--24
Tytuł artykułu

Korzyści wynikające ze współpracy instytucji edukacyjnych z przedsiębiorswami

Warianty tytułu
The Benefits of Business - Education Cooperation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pierwszej części artykułu, która ma charakter teoretyczny, podjęto rozważania nad konstrukcją heurystycznego narzędzia, za pomocą którego skoncentrowane przestrzennie instytucje edukacyjne i przedsiębiorstwa mogłyby osiągać korzyści z utrzymywania wzajemnych relacji. Przedstawione postępowanie weryfikuje, na drodze logicznej wspartej wynikami ze studiów przypadków, hipotezę mówiącą o tym, że mechanizm wzrostu klastra może być - pod pewnymi warunkami - efektywnym narzędziem umożliwiającym trwałe oddziaływanie instytucji edukacyjnych na innowacyjnosć przedsiębiorstw. Biorąc za punkt wyjścia obraz klastra w postaci hybrydowej triady organizacyjnej, pokazano, że proces oddziaływania instytucji edukacyjnych i przedsiębiorstw stanowi zasadniczą część mechanizmu wzrostu klastra. W drugiej części artykułu, która ma charakter empiryczny, podjęto próbę oceny sposobów współpracy obu grup podmiotów w Polsce, czyli uczelni, jako instytucji edukacyjno-badawczych z podmiotami biznesowymi. Ponadto sformułowano oczekiwania co do zakresu i efektów dalszej współpracy. Szczególną uwagę skoncentrowano na regionie Dolnego Śląska. Źródłem informacji są wyniki badań bezpośrednich zrealizowanych w latach 2008 i 2009, w których wzięli udział przedstawiciele dolnośląskiego biznesu oraz przedstawiciele nauki - pracownicy i kierownictwo szkół wyższych. Badania empiryczne zrealizowano przy wykorzystaniu zarówno tradycyjnej ankiety pocztowej, jak i ankiety internetowej (CAWI) na celowo dobranej grupie respondentów. (fragment tekstu)
EN
This paper seeks in theoretical and empirical approaches to advance the discussion of identification and evaluation of academic-industrial relations, with special attention paid to the regional level. Taking an image of cluster in the form of hybrid organizational triad as a vantage point, the authors propose a heuristic tool to diagnose spatially concentrated academic-industrial relations. Based upon the survey carried among representatives of science and industry in the region of Lower Silesia, the paper evaluates their current relations and formulates their mutual expectations as to the scope and results of prospective cooperation. (original abtract)
Rocznik
Numer
Strony
9--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Finansów we Wrocławiu
Bibliografia
  • Adler, E., Haas, P.M. (1992), Conclusion: epistemic communities, world order, and the creation of a reflective research program, International Organization, vol. 46, nr 1.
  • Adler, P. (2001), Market, hierarchy, and trust: The knowledge economy and thefuture of capitalism, Organization Science, vol. 12, nr 2.
  • Brennan, L. (2003), The view from the ivory tower: what do university alliances offer technology firms?, Academy of Management Executive, vol. 17, nr 1.
  • Casson, M. (1997), Information and Organization: A new perspective on the theory of the firm, Oxford University Press, Oxford.
  • Cohendet, P., Llerena, P. (2003), Routines and communities in the theory of the firm, Industrial and Corporate Change, vol. 12, nr 3.
  • Dolny Śląsk regionem wiedzy i innowacji (2008), Ernst & Young, Wrocław.
  • Dooly, L., Kirk, D. (2007), University-industry collaboration. Grafting an entrepreneu-rial paradigm onto academic structures, European Journal of Innovation Management, vol. 10, nr 3.
  • Dyer, J.H., Chu W. (2003), The role of trustworthiness in reducing transaction costs and improving performance: Empirical evidence from the United States, Japan, and Korea, Organization Science, vol. 14, nr 1.
  • Elmuti, D., Abebe, M., Nicolosi, M. (2005), An overview of strategie alliances between universities and corporations, The Journal of Workplace Learning, vol. 12, nr 1/2.
  • Etzkowitz, H., Leydesdorff, L. (2000), The dynamics ofinnovation: from National Systems and "Modę 2" to a Triple Helix of university-industry-government relations, Research Policy, vol. 29.
  • Etzkowitz, H. (2003), Research groups as 'quasi-firms': the invention ofthe entrepreneu-rial university, Research Policy, vol. 32.
  • Etzkowitz, H., Webster, A., Gebjardt C., Cantisano, C., Terra, B.R. (2000), Thefuture of the university and the university of thefuture: evolution ofivory tower to entrepreneu-rial paradigm, Research Policy, vol. 29.
  • Fontana, R., Geuna, A., Matt, M. (2006), Factors affecting university-industry R&Dpro-jects: the importance ofsearching, screening andsignaling, Research Policy, vol. 35.
  • Góra, J. (2007), Istota klastra - w kierunku hybrydowych form organizacji działań gospodarczych, w: M. Pluta-Olearnik, red., Ekonomia i Zarządzanie, ZN, nr l, Wydawnictwo WSH, Wrocław.
  • Góra, J. (2008), Dynamika klastra - zarys teorii i metodyka badań, Wydawnictwo I-BIS, Wrocław.
  • Góra, J. (2008), Społeczno-ekonomiczna dialektyka klastra, w: M. Pluta-Olearnik, red., Przedsiębiorstwo - konkurencja - gospodarka, ZN, nr 2, Wydawnictwo WSH, Wrocław 2008, s. 87-100.
  • Góra, J. (2008), Podstawy metodyczne oceny programów i polityki wspierania klastrów, s. 105-127, w: M. Stawicki, W. Pander, red., Metody ewaluacji polityk wspierania klastrów ze środków strukturalnych, Prace Naukowe nr 47, Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Wydawnictwo AT Group, Warszawa.
  • Haas P.P. (1992), Introduction: epistemic communities and international policy co-ordination, International Organization, vol. 46, nr 1.
  • Hennart, J.F. (1993), Explaining the 'swollen middle': why most transactions are a mix of market and hierarchy, Organizational Science, vol. 4, nr 4.
  • Jacob, M., Hellstrom, T., Adler, N., Norrgren, F. (2000), From sponsorship to partnership in academy-industry relations, R&D Management, vol. 30, nr 3.
  • Kukliński, A. (2003), Gospodarka oparta na wiedzy - społeczeństwo oparte na wiedzy - trajektoria regionalna, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, vol. 2, nr 22.
  • Lave, J., Wenger. E. (1991), Situated learning: Legitimate peripheral participation, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Lesser, E.L., Fontaine, M.A., Slusher, J.A., red. (2000), Knowledge and communities, Heinemann, Butterworth.
  • Malmberg, A., Maskell, P., Eskelinen, H., Hannibalsson, L, Vatne, E. (1998), Competitiveness, localised learning and regional development: Specialisation and prosperity in small open economies, Routlege Publishers, London-New York.
  • Malmberg, A., Maskell, P. (2002), The elusive concept of localization economies: towards a knowledge-based theory of spatial clustering, Environment and Planning A, vol. 34, nr 3.
  • Maskell, P. (2001), Towards a knowledge-based theory of the geographical cluster, Industrial and Corporate Change, vol. 10.
  • Maskell, P. (2001 b), Towards a knowledge-based theory of the geographical cluster, Industrial and Corporate Change, vol. 10.
  • Ouchi, W.G. (1984), The M-form society, Anderson-Wiley, Reading (Mass.).
  • Pisano, G. (1990), The R&D boundaries of the firm: an empirical analysis, Administrative Science Quarterly, vol. 35.
  • Pluta-Olearnik, M. (2009), Rozwój usług szkolnictwa wyższego w kontekście współpracy uczelni z otoczeniem biznesowym, Handel Wewnętrzny, nr 1.
  • Powell, W.W. (1990), Neither market nor hierarchy: Network forms of organization, Research in Organizational Behavior, vol. 12.
  • Ring, P.S., Van de Ven A.H. (2006), Relying on trust in cooperative inter-organizational relationships, w: R. Bachmann, A. Zaheer, red., Handbook on trust research, Edward Elgar Publishing Ltd., Cheltenham.
  • Rothwell, R. (1992), Successful industrial innovation: critical factors for the 1990s, R&D Management, vol. 22, nr 3.
  • Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2007, GUS, Warszawa 2008.
  • Van de Ven A.H., Professional Science for a Professional School: Action Science and Normal Science, s. 393-415, w: M. Beer, N. Nohria N., red., Breaking the Code of Change, Harvard Business School Press, Harvard 2000.
  • Van Looy, B., Ranga, M., Callaert, J., Debackere, K., Zimmermann E. (2004), Research groups as " quasi-firms': the. invention of the entrepreneurial university, Research Policy, vol. 33.
  • Wenger, E. (1998), Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity, Cambridge University Press, Cambridge.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171202301

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.