PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | z. 108 | 58--68
Tytuł artykułu

Nowoczesna logistyka w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem

Warianty tytułu
Modern Logistics in Management of Contemporary Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne przedsiębiorstwa działają na globalnym rynku, poddawane są silnej presji konkurencyjnej, muszą zaspokajać zmienne oczekiwania klientów i jednocześnie dbać o zrównoważony rozwój, co stanowi wyzwania w procesie zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem. Niezależnie od rozmiaru i rodzaju prowadzonej działalności funkcjonowanie przedsiębiorstwa zależy od sprawnego i efektywnego przepływu wyrobów, informacji i pieniędzy. W konsekwencji działania i rozwiązania logistyczne mają istotny wpływ na wyniki współczesnych przedsiębiorstw, pozwalają kreować i utrzymywać przewagę konkurencyjną. Przedsiębiorstwa nie mające sprawnych, efektywnych i skutecznych systemów logistycznych nie są konkurencyjne. Nowoczesna logistyka jest szansą dla przedsiębiorstw, które potrafią konkurować logistyką. Przyjęcie strategicznego, systemowego podejścia do kreowania działań i rozwiązań logistycznych stało się koniecznością dla wszystkich firm. Istotne znaczenie ma tu wybór perspektywy podejmowania decyzji strategicznych. Przedsiębiorstwo może postrzegać siebie jako odrębną całość lub część łańcucha dostaw. Współczesne uwarunkowania rynkowe sprawiają, że lepsze wyniki osiąga się konkurując łańcuchami zapewniającymi wysoką elastyczność odpowiedzi na potrzeby klientów. Zarazem postępujące procesy globalizacji sprawiają, że firmy zainteresowane długookresowym rozwojem powinny włączyć się w wymianę międzynarodową, a to wymaga sprawnych i innowacyjnych procesów logistycznych. Nowoczesna logistyka jest odpowiedzią na kluczowe wyzwania współczesnych firm, pozwala bowiem przedsiębiorstwom szybko reagować na zmienne otoczenie i potrzeby klientów, przy minimalnych kosztach ponoszonych bez zbędnego ryzyka oraz uwzględnianiu celów zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że ma znaczący wkład w tworzenie unikatowej w porównaniu z konkurentami wartości dla klienta.
EN
In the period of market recession and destabilisation, companies are under tough pressure of price reduction and business adjustment to the rapidly changing market conditions. In principle, the aim is to minimise the negative impact on the company's profitability and liquidity, i.e. basic factors that determine the corporate existence. Managerial staff skills to create the appropriate configuration of tangible and intangible assets enable them to effectively counteract negative phenomena that arose in crisis. They are also a chance to create and maintain the corporate competitive advantage in the period of economic decline. Anti-crisis decisions taken by the company management board have a decisive impact on the prospects for company existence and development. At the same time anti-crisis activities overlapped with those enforced by the market irrespective of the economic situation fluctuations. At present companies must quickly adjust to the changing market conditions, introduce innovative solutions and at the same time see to the sustained development. Modern logistics is a response to these challenges. The study presents the significance of logistics in the process of management of a contemporary company. The first part will analyse key challenges faced by companies in view of modern economic and institutional determinants. Then, the study presents methods and sources of gaining a corporate competitive advantage, with the next part attempting to assess the place and role of modern logistics in relation to the challenges faced by contemporary companies. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Filia w Ełku
Bibliografia
  • Baghani M., Smit S., Viguerie P., Czy twoja strategia wzrostu ma właściwe podstawy?, "Harvard Business Review Polska", 2010, nr 10.
  • Baghai M., Smit S., Viguerie P., Czy twoja strategia wzrostu ma właściwe podstawy?, "Harvard Business Review Polska", 2010, Nr 10.
  • Blaik P., Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
  • Blaik P., Kluczowe wyzwania współczesnej logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Struktura - trendy - doświadczenia, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka", 2010, Nr 4.
  • Brdulak H., Innowacyjność w usługach logistycznych, w: Logistyka wobec nowych wyzwań, red. T. Janiak, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2010.
  • Brdulak H., Michniewska K., Zielona logistyka, ekologistyka, zrównoważony rozwój w logistyce, "Logistyka", 2009, Nr 4.
  • Carter C. R., Easton P. L., Sustainable supply chain management: evolution and future directions, "International Journal of Physical Distribution & Logistics Management", 2011, Vol. 41.
  • Głód G., Konkurencyjność i budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, w: Przywództwo a konkurencyjność organizacji przedsiębiorczych, red. T. Kraśnicka, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2010.
  • Gąsowska M. K., Logistyka jako narzędzie równoważenia rozwoju, w: Nowe wyzwania w zakresie ekonomii i polityki gospodarczej po kryzysie subprime, red. J. Ostaszewski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2010.
  • Gierszewska G., Budowanie konkurencyjności przez polskie przedsiębiorstwa w latach 1990-2009, w: Zarządzanie międzynarodowe. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, red. G. Gierszewska, J. Kisielnicki, Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego, Warszawa 2010.
  • Gołembska E., Logistyka w gospodarce światowej, C.H. Beck, Warszawa 2009.
  • Gołębiowski G., Innowacyjność w zarządzaniu finansami - charakterystyka pojęcia i próba identyfikacji w przedsiębiorstwach w Polsce, w: Podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. R. Nowacki, M. W. Staniewski, Difin, Warszawa 2010.
  • Gulati R., Nohria N., Wohlgezogen F., Kto i jak wygrywa w trudnych czasach, "Harvard Business Review Polska", 2010, Nr 6.
  • Kawa A., Łańcuch dostaw, w: Strategie łańcuchów dostaw, red. M. Ciesielski, J. Długosz, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
  • Kisperska-Moroń D., Kompetencje logistyczne firm polskich jako czynnik rozwoju wirtualnych łańcuchów dostaw, "LogForum", 2010, Nr 6.
  • Nidumolu R., Prahalad C. K., Rangaswami M. R., Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji, "Harvard Business Review Polska", 2010, Nr 3.
  • Pfohl H. Ch., Doskonałość łańcucha dostaw w czasach światowego kryzysu gospodarczego, w: Logistyka wobec nowych wyzwań, red. T. Janiak, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2010.
  • Pierścionek Z., Źródła rynkowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji", 2005, Nr 10.
  • Stankiewicz M. J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń 2005.
  • Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • Wieczerzycki W., Januszewski P., E-logistyka czy m-logistyka?, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka", 2010, Nr 10.
  • Witkowski J., Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje. Procedury. Doświadczenia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171206189

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.