PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 239 Usługi społeczne wobec rodziny | 268--276
Tytuł artykułu

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskim systemie edukacji

Warianty tytułu
Pupils with Special Educational Needs in the Polish Educational System
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowią szczególną grupę osób, do których kierowane są działania w zakresie edukacji. W przypadku omawianej grupy uczniów edukacja ma wyjątkowe znaczenie. Może być szansą na normalne życie, poprawę warunków życia lub zmianę środowiska. Przede wszystkim jednak przyczynia się do ujawnienia i rozwinięcia potencjału intelektualnego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Polskie ustawodawstwo sprzyja interesującym nas uczniom, stwarzając możliwości poprzez wydłużenie czasu nauki, stworzenie dogodnych warunków zdawania egzaminów i zaliczeń. Niepokojący jest jednak fakt, że coraz więcej uczniów w szkołach posiada orzeczenia lub opinie, a także są oni klasyfikowani przez nauczycieli i pedagogów jako uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. (abstrakt oryginalny)
EN
Pupils with special educational needs constitute a special group of people to whom educational activities are addressed. Education is particularly important for this group of pupils. It could provide a chance to live a normal life, to improve the living conditions, or to change their social environment. First of all, however, education contributes to the disclosure and development of intellectual potential of pupils with special educational needs. Polish legislation favours these pupils by giving them special opportunities, such as increasing learning time and creating favourable conditions during examinations. However, it is of special concern, that the increasing number of pupils at school has an certificate of special educational needs, or is considered by teachers and educators as pupils with special educational needs. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Auleytner J., Polityka edukacyjna a konkurencyjność kapitału ludzkiego, [w:] M. Ochmański, T. Sokołowska-Dzioba, A. Pielecki (red.), Edukacja w perspektywie integracji Europy, Warszawa 2001.
  • Dziewulak D., Polityka oświatowa Wspólnoty Europejskiej, UW, Warszawa 1994.
  • Golimowska S., Polityka społeczna - koncepcje - koszty, Warszawa 2000.
  • Grycner S., Ład społeczny a edukacja, [w:] L. Frąckiewicz, A. Rączaszek (red.), Kapitał społeczny, AE, Katowice 2004.
  • Kołaczek B., Dostęp młodzieży do edukacji, Warszawa 2004.
  • Mazińska M., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej, Warszawa 2004.
  • Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2001.
  • Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2009/2010, GUS, Warszawa 2010.
  • Orczyk J., Polityka społeczna. Uwarunkowania i cele, AE, Poznań 2005.
  • Organiściak-Krzykowska A., Wykształcenie jako element jakości zasobów pracy, [w:] A. Rączaszek, W. Koczur (red.), Polityka społeczna w procesie integracji europejskiej Przegląd problemów, AE, Katowice 2009.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, DzU nr 199, poz. 2046 z późn. zm.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, DzU nr 92, poz. 1020 z późn. zm.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania, DzU nr 13, poz. 114 z późn. zm.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych, DzU nr 228, poz. 1490.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunków, jakie muszą spełniać te programy, podmiotów dokonujących oceny programów oraz sposobu i trybu wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie, DzU z dnia 23 września 2008 r., nr 171, poz. 1059.
  • Sikorski W., Aspiracje młodzieży uczącej się i ich tło rozwojowe, Uniwersytet Opolski, Opole 1999.
  • Skrzyńska B., Edukacja polska w różnych okresach historycznych (od najdawniejszych po współczesność), [w:] A. Rączaszek, W. Koczur (red.), Polityka społeczna w procesie integracji europejskiej. Przegląd problemów, AE, Katowice 2009.
  • Szczerbiński H. (red.), Szanse i bariery w kształceniu młodzieży w Polsce i krajach Unii Europejskiej, Materiały pokongresowe, Białystok 2002.
  • Szarffenberg R., Kwestia edukacyjna, [w:] A. Rajkiewicz, J. Supińska, M. Księżpolski (red.), Polityka społeczna, BPS, Katowice 1998.
  • Uchwała nr 179/2008 Rady Ministrów z dnia 16 września 2008 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych".
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, DzU nr 95 poz. 425.
  • Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, DzU nr 13 poz. 74.
  • Władyka A., Polityka edukacyjna samorządu terytorialnego, [w:] A. Frączkiewicz-Wronka (red.), Samorządowa polityka społeczna, WWSP TWP, Warszawa 2002.
  • Zamorska K., Edukacja - sprawa prywatna czy publiczna? [w:] A. Rączaszek, W. Koczur (red.), Polityka społeczna w procesie integracji europejskiej. Przegląd problemów, AE, Katowice 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171207313

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.