PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 265 Współczesne koncepcje i metody zarządzania organizacjami : aspekty społeczne | 125--139
Tytuł artykułu

Metoda Prove and Improve jako narzędzie pomiaru społecznego oddziaływania organizacji pozarządowych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Method Prove and Improve as a Social Value Measurement Tool for Nongovernmental Organizations Activities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Umiejętność pomiaru działania to współcześnie cecha wyróżniająca profesjonalne organizacje pozarządowe. Wiele organizacji pozarządowych kontroluje swe wyniki korzystając z takich mierników jak: liczba obsługiwanych osób, wielkość otrzymywanych dotacji, liczba członków, koszty ogólne i choć są to istotne wskaźniki nie pozwalają one jednoznacznie ocenić czy organizacja w istocie realizuje swoje cele, ogólnie zdefiniowane w misji, czy działa efektywnie i sprawnie (...). Stosowanie przez menedżerów organizacji pozarządowych wyłącznie miar finansowych (nawet uzupełnionych tworzonymi ad hoc wskaźnikami pozafinansowymi), nie daje możliwości analizy poszczególnych aspektów działania organizacji w długiej perspektywie czasowej. Proponowana w ramach systemu pomiaru działania organizacji pozarządowych metoda Prove and Improve pozwala spojrzeć na organizację jako całość z pełną jej złożonością i kompleksowością. Pomaga ona także w wyznaczeniu priorytetów zmiany i wdrożeniu planu naprawczego, a tym samym daje szansę poprawienia długofalowego oddziaływania organizacji na społeczność. Menedżerowie zarządzający organizacjami pozarządowymi, którzy stają przed problemem pomiaru ich działania, znajdą w opisanej metodzie wartościowe narzędzie umożliwiające sprostanie stawianym przed nimi oczekiwaniom. (fragment tekstu)
EN
The purpose of the paper is to present Prove and Improve method in the context of multidimensional system of measurement for nongovernmental organizations activities. The peculiarity of measurement of nongovernmental organizations activities is underlined in the first part of the paper. In the further three-dimensional system of measurement for nongovernmental organizations activities is shown. In the main part of the article the foundations and steps of Prove and Improve method are characterized. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Bielski M., Organizacje. Istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1997.
  • Doktór K., Zarządzanie organizacjami pozarządowymi, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 5 / 2005.
  • Forbes D.P., Measuring the Unmeasurable: Empirical Studies of Nonprofit Organization Effectiveness from 1977 to 1997, "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly", 1998, 27 (2).
  • Jordan P., Sekutowicz K., Narzędzie samooceny i rozwoju organizacji pozarządowej, Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS, Warszawa, 2004.
  • Juraszek-Kopacz B., Sienicka A., Zagrodzka T. Ekonomizacja organizacji pozarządowych - wyzwania i szanse okiem praktyków, "Ekonomia Społeczna. Teksty" nr 10, 2008, www.ekonomiaspołeczna.pl, [28.04.2011].
  • Juraszek-Kopacz B., Turowicz J. Zmierzyć niemierzalne, czyli o pomiarze oddziaływania społecznego. Poradnik dla organizacji pozarządowych i przedsiębiorstw społecznych, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, 2008.
  • Kafel T., Ziębicki B., Wymiary i kryteria oceny efektywności organizacji pozarządowych, [w:] Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów, red. A. Nalepka, A. Ujwary-Gil, Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2009.
  • Krawczyk K., Kwiecińska D., Audyt społeczny jako metoda oceny działalności przedsiębiorstw społecznych - na tle innych sposobów określania społecznej wartości dodanej, [w:], J. Hausner (red.), Wspieranie ekonomii społecznej, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Kraków, 2008.
  • Lawless D.J., Organizational Behavior. The Psychology of Effective Management, New York 1979.
  • Lawlor E., Murray R., Neitzert E., Sanfilippo L. Investing for Social Value, 2008, http://www.thesroinetwork.org/publications/doc download/37-investing-for-social-value, [28.04.2011].
  • Organizational Effectiveness: A Multiple Models,(eds.) Cameron K.S., Whetten D.A., New York: Academic Press, New York 1983.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171207897

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.