PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 265 Współczesne koncepcje i metody zarządzania organizacjami : aspekty społeczne | 193--203
Tytuł artykułu

Gra strategiczna jako narzędzie formułowania strategii organizacji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategic Game as a Tool for Organization Strategy Formulation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie istoty gry strategicznej jako instrumentu formułowania strategii organizacji. Na początku przedstawione zostaną podstawy teoretyczne powstania gry strategicznej. Następnie ukazana będzie istota oraz uwarunkowania wykorzystanie gry strategicznej w przedsiębiorstwie. W ostatniej części zaprezentowany zostanie przykład wykorzystania gry strategicznej w formułowaniu strategii oraz wnioski końcowe. (fragment tekstu)
EN
Contemporary organizations face an increasingly turbulent external environment that has an impact on their strategy development in terms of difficulty of taking into account all possible outcomes. Main goal of the paper is to present a strategic game as a tool for an organization's strategy formulation. In the beginning a theoretical background of strategic game evolution is described. Next, the idea and conditions of a strategic game utilization in an organization are exemplified. Finally, an example of a strategic game utilization in organization strategy formulation is shown as well as conclusions and recommendations for future research are provided. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • American Management Association, www.amanet.org
  • Bolesta-Kukułka K, "Koncepcja gry organizacyjnej", [w]: Współczesne teorie organizacji, red. A.K. Koźmiński, PWN, Warszawa 1983.
  • Brandenburger A. B., B.J. Nalebuff, The right game: use game theory to shape strategy, "Harvard Business Review", July-August, 1995.
  • Courtney H.G., Games managers should play, www.mckinseyquawrterly.com/strategy/gama.asp [24.02.2012]
  • De Wit B., R. Meyer, Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007.
  • Dixit A.K., B.J. Nalebuff, Myślenie strategiczne. Jak zapewnić sobie przewagę w biznesie, polityce i życiu prywatnym, One Press, Gliwice 2009.
  • Dixit A.K., B.J. Nalebuff, Sztuka strategii. Teoria gier w biznesie i życiu prywatnym, MT Biznes, Warszawa 2009.
  • Dziekoński M., Marketingowe gry strategiczne, "Marketing w Praktyce", nr 2, 2006.
  • Friedrich R., J. Moneta, D.F. Oriesck, Gry wojenne: planowanie w warunkach dużej niepewności, "Harvard Business Review Polska", marzec 2007.
  • Fuld L., The secret language of competitive intelligence, Crown Business, New York 2006.
  • Ginter P.M., A.C. Rucks, Can business learn from wargames?, "Long Range Planning", vol. 17, no. 3, 1984.
  • Jensen K.O., Business games as strategic team-learning environments in telecommunications, "BT Technology Journal", vol. 21, no. 2, 2003.
  • Johnson G., K. Scholes, R. Whittington, Podstawy strategii, PWE, Warszawa 2010.
  • Kalinowski S., Promocja ilościowa jako gra strategiczna, "Ekonomista", nr 5, 2011.
  • Kalman J.C., E. Rhenman, "The role of management games in education and research". In Gaming-simulation: rationale, design, and application, (ed.) CS. Greenblat, R.D. Duke, Sage, New York 1975.
  • Kurtz J., Business wargaming: simulations guide crucial strategy decisions, "Strategy & Leadership", vol. 31, no. 6, 2003, pp.12 21.
  • Lindstadt H., J. Mueller, Making game theory work for managers, "McKinsey Quarterly", January 2010.
  • Lisiński M., Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa 2004.
  • Malawski M., A. Wieczorek, H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, wyd. II, PWN, Warszawa 2006.
  • Neumann J., O. Morgenstern, Theory of Games and Economic Behavior, Princeton University Press, Princeton 1944.
  • Obłój K., Strategia organizacji, wyd. II, PWE, Warszawa 2007.
  • Schwarz J.O., Business wargaming: developing foresight within a strategic simulation, "Technology Analysis & Strategic Management", vol. 21, no. 3, 2009.
  • Singer A.E., Game theory and the evolution of strategic thinking, "Human Systems Management", vol. 16, no. 1, 1997.
  • Straffin P.D., Teoria gier, wyd. II, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
  • Sus-Januchowska A., Wybrane metody planowania strategicznego. Ujęcie dynamiczne, Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 1, t.2, Kraków 2008.
  • Szarucki M., "Modelowanie w rozwiązywaniu problemów zarządzania", [w:] Rozwój koncepcji i metod zarządzania, red. J. Czekaj, M. Lisiński, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011.
  • Watson J., Strategia. Wprowadzenie do teorii gier, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171207917

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.