PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 10 | 27--35
Tytuł artykułu

Teoretyczne przesłanki oceny efektywności komunikacji wewnętrznej

Autorzy
Warianty tytułu
Theoretical Prerequisitise for Intercommunication Effectiveness Evaluation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W oparciu o rozległą analizę literatury krajowej i zagranicznej dokonano próby syntezy dotychczasowych podejść do efektywności komunikacji wewnętrznej. Analiza literatury przeprowadzona została w oparciu o cztery wymiary efektywności organizacyjnej: celowościowy, systemowy, funkcjonalny i społeczny. Dla każdego z wymiarów zaproponowano kryteria oceny. Nadrzędnym celem opracowania jest propozycja syntetycznego modelu efektywności komunikacji wewnętrznej, który umożliwi przeprowadzenie jej oceny z punktu widzenia norm, wartości i celów organizacyjnych oraz indywidualnych potrzeb pracowników. Nadzieją autorki jest, iż niniejsze opracowanie stanowi krok w stronę skuteczniejszego zarządzania istotnym obszarem, jakim jest komunikacja wewnętrzna. (abstrakt oryginalny)
EN
Through the analysis of domestic and international literature, this paper makes an attempt to synthesizes existing research in the area of corporate communication. Literature overview has been carried out according to four dimensions of communication effectiveness: goal oriented, systems approach, functional and social approach. The paper presents also the main groups of criteria for each of these approaches. This paper helps to better understand the multiple roles that internal communication systems play in contemporary organizations. The main contribution of this study is the construction of a synthetic model of internal communication effectiveness, which will enable organizations to evaluate their internal communication systems with reference to organizational norms, values and goals, as well as the needs of their employees. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
27--35
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor R. F., Relacje interpersonalne, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006.
  • 2. Asif S., Sargeant A., Modelling internal communications in the financial services sector, "European Journal of Marketing ",2000, Vol.34, No. 3/4, s. 299-317.
  • 3. Barczak G., Communication Patterns of New Product Team leaders, Transactions on engineering management ,1991, Vol. 38.
  • 4. Barnard C., Funkcje kierownicze, Nowoczesność Akademia Ekonomiczna w Krakowie 1997.
  • 5. Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • 6. Bieniok H. (red.), Podstawy Zarządzania Przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2003.
  • 7. Błaszczyk W. (red.), Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • 8. Clarke L., Zarządzanie zmianą, Wydawnictwo Feiberg SJA, Warszawa 2001.
  • 9. Clutterbuck D., The Communicating Company, "Journal of Communication Management", 2001, Vol.6, Iss.1,s. 70-76.
  • 10. Corwall J. R., Perlman B., Organizational Entrepreneurship, Irwin Homewood, Boston MA 1990.
  • 11. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Oficyna Wydawnicza WSM SIG, Warszawa 2004.
  • 12. Dolphin R. R., Internal Communications: Today's Strategic limperative, "Journal of Marketing Communications", Vol. 11, 2005.
  • 13. Francik A., Rozważania o efektywności w procesach innowacyjnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, w druku.
  • 14. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
  • 15. Gros U., Analiza systemu porozumiewania się w organizacji, "Przegląd Organizacji" 1993, nr 3.
  • 16. Hartley P., Komunikacja w grupie, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 1997.
  • 17. Hartley P., Bruckmann G., Business Communication, Routledge, New York 2002.
  • 18. Haslam J., Learning the Lesson - Speaking Up for Communication As An Academic Discipline too Important To Be Sidelined, "Journal of Communication Management" 2002, Vol. 7, Iss. 1, s. 14-20.
  • 19. Holtzhausen D., The Effect of A Divisionalised and Decentralised Organizational Structure on A Formal Internal Communication Function, "Journal of Communication Management", Vol. 4, Luty 2002, s. 323-339.
  • 20. Kisielevitz M., Debgupta S., Metz D., Improving Employee Behaviour Through Effective Communication, "World at Work", 2006, Vol. 15, no. 1, s. 52-61.
  • 21. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1998.
  • 22. Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2002.
  • 23. Kurnal J., Teoria organizacji i zarządzania, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1981.
  • 24. Leavitt H. J., The organizational world, Harcourt Brace Jovanovich, New York 1973.
  • 25. March J. G., Simon H. A., Teoria organizacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964.
  • 26. Morand D., Language and Power: An Empirical Analysis of Linguistic Strategies Used in Superior-Subordinate Communication, "Journal of Organizational Behavior", 2000, Vol. 21.
  • 27. Moss D., Warnaby G., Communications Strategy? Strategy Communication? Integrating Different Perspectives, "Journal of Marketing Communications", Vol. 4, 1998.
  • 28. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków 2000.
  • 29. Pawłowski J., Efektywność przedsięwzięć gospodarczych, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" nr 6, 2004.
  • 30. Pszczołowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978.
  • 31. Rogers E.M., Communication in Organizations, Macmillan Publishing Co., New York 1976.
  • 32. Rudnick M., Employee Communications: How Technology Impacts on Practice, "Managing Service Quality", 1996, Vol. 6.
  • 33. Sikorski C., Kultura organizacyjna, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2002, s. 16.
  • 34. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
  • 35. Steyn B., From Strategy to Corporate Communication Strategy: A Conceptualization, "Journal of Communication Management", Vol. 8, 2003.
  • 36. Tourish D., Robson P., Critical Upward Feedback in Organizations: Processes, Problems and Implications for Communication Management, "Journal of Communication Management ", 2003, Vol. 8, no. 2, s. 150-167.
  • 37. Warner T., Umiejętności w komunikowaniu się, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
  • 38. Zieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa 1969.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171208911

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.