PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 237 Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem | 161--167
Tytuł artykułu

Metodologia badań relacji w parkach naukowych i technologicznych z wykorzystaniem teorii sieci

Autorzy
Warianty tytułu
Methodology of Research on Relationships in Science and Technology Parks in Network Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Relacje między przedsiębiorstwami są przedmiotem badań intensywnych badań od połowy XX w. Najbardziej istotnym nurtem badawczym jest tzw. teoria sieci, dotycząca struktury i dynamiki powiązań nie tylko w układzie typowej diady, tj. organizacji sprzedającej i klienta, lecz także powiązań z innymi podmiotami (np. dostawcami, konkurentami). W artykule przedstawiono założenia metodologiczne dotyczące badań efektów relacji w perspektywie teorii sieci. Badania te zostaną przeprowadzone w parkach naukowo-technologicznych. Środowisko parków naukowo-technologicznych daje dostęp do względnie wyizolowanej sieci relacji (formalnej i nieformalnej), która pomimo komercyjnego charakteru jest łatwiejsza do obserwacji i analizy niż rozproszona sieć funkcjonująca w jakiejkolwiek branży. (abstrakt oryginalny)
EN
Interorganizational relations have been a subject of intensive research effort since the 1970s. The mainstream research has been carried out using network approach. This approach concentrates on the structure and dynamics of relationships among various entities beyond typical seller-buyer dyad. In the article methodological assumptions for research on relational outcomes in network perspective are shown. The research environment has been set to science and technology parks (STPs). STPs offer relatively convenient access to isolated network of formal and informal relations. This allows the observation and analysis of running businesses in more detail. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Allen N., Meyer J., The measurement and antecedents of affective. Continuance and normative commitment to the organization, "Journal of Occupational Psychology" 1990, vol. 63, no. 1, s. 1-18.
  • Anderson E., Weitz B., The use of pledges to build and sustain commitment in distribution channels, "Journal of Marketing Research" 1992, vol. 29 (February), s. 18-34.
  • Axelsson B., Easton G., Industrial Networks: A New View of Reality, Routledge, New York-London 1992.
  • Bhattacharya R., Devinney T., Pillutla M., A formal model of trust based on outcomes, "The Academy of Management Review" 1998, vol. 23, s. 459-472.
  • Delgado-Ballester E., Applicability of a brand trust scale across product categories: A multigroup invariance analysis, "European Journal of Marketing" 2004, vol. 38, s. 573-592.
  • Dwyer F.R., Schurr P.H., Oh S. (1987), Developing buyer-seller relationships, "Journal of Marketing" 1987, vol. 51 (April), s. 11-27.
  • Etzkowitz H., Leydesdorff L., The dynamics of innovation: From National Systems and "Mode 2 to a Triple Helix of university-industry-government relations, "Research Policy" 2000, vol. 29, no. 2, s. 109-123.
  • Fullerton G., When does commitment lead to loyalty?, "Journal of Service Research" 2003, vol. 5, s. 333-344.
  • Fullerton G., The impact of brand commitment on the satisfaction loyalty relationship, [w:] Proceedings of ASAC Conference. Marketing Division, Quebec City, 2004.
  • Gambetta D., Trust: Making and Breaking Cooperative Relations, Blackwell, New York 1988.
  • Garbarino E., Johnson M., The differential roles of satisfaction, trust, and commitment in customer relationships, "Journal of Marketing" 1999, vol. 63, s. 70-87.
  • Gemunden H., Ritter T., Heydebreck P., Network configuration and innovation success: An empirical analysis in German high-tech industries, "International Journal of Research in Marketing" 1996, vol. 13, s. 449-462.
  • Gupta S., Kim H.W., Linking structural equation modeling to Bayesian networks: Decision support for customer retention in virtual communities, "European Journal of Operational Research" 2008, vol. 190, no. 3, s. 818-833.
  • Gustafsson A., Johnson M., Roos I., The effects of customer satisfaction, relationship commitment dimensions, and triggers on customer retention, "Journal of Marketing" 2005, vol. 69 (October), s. 210-218.
  • Gwinner K.P., Gremler D.D., Bittner J., Relational benefits in services industries: The customer's perspective, "Journal of the Academy of Marketing Science" 1998, vol. 26, no. 2, s. 101-114.
  • Håkansson H., Snehota I., No business in an island: The network concept of business strategy, "Scandinavian Journal of Management" vol. 5, no. 3, 1989, s. 187-200.
  • Henning-Thurau, T., Gwinner K.P., Gremler D.D., Understanding relationship marketing outcomes. An integration of relational benefits and relationship quality, "Journal of Service Research" 2002, vol. 4, s. 230-247.
  • Kwiatek P., Leszczyński G., Zieliński M., Komunikacja w relacjach business-to-business, Advertiva, Poznań 2009.
  • Moorman C., Zaltman G., Despande R., Factors affecting trust in market research relationship, "Journal of Marketing" 1993, vol. 57, s. 81-101.
  • Morgan R., Hunt S., The commitment-trust theory of relationship marketing, "Journal of Marketing" 1994, vol. 58, s. 20-38.
  • Reinartz W., Kumar V., The mismanagement of customer loyalty, "Harvard Business Review" 2002, vol. 80, s. 86-97.
  • Ritter T., Gemunden H., Network competence: Its impact on innovation success and its antecedents, "Journal of Business Research" 2003, vol. 56, no. 9, s. 745-755.
  • Schoorman F.D., Mayer R.C., Davis J.H., An integrative model of organizational trust: Past, present and future, "Academy of Management Review" 2007, vol. 32, s. 709-734.
  • Tan J., Growth of industry clusters and innovation: Lessons from Beijing Zhongguancun Science Park, "Journal of Business Venturing" 2006, vol. 21, s. 827-850.
  • Turnbull P., Ford D., Cunningham M., Interaction, relationships and networks in business markets: An evolving perspective, "Journal of Business & Industrial Marketing" 1996, vol. no. 3-4, s. 44-62.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171209857

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.