PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 10 | 82--94
Tytuł artykułu

Konsumenci korzystający z usług elektronicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Consumers Using Electronic Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest analiza aktywności polskich konsumentów na rynku e-usług oraz wskazanie miejsca, jakie zajmujemy wśród europejczyków w zakresie wykorzystania e-usług. Omówiono dostęp gospodarstw domowych do Internetu. Zwrócono uwagę, jak społeczeństwo jest przygotowane do poruszania się w sieci. Przeanalizowano też cechy konsumentów w dokonujących zakupów on-line. Materiał empiryczny stanowiły dane GUS oraz Eurostatu w latach 2007-2010 . Z analizy wynika, że tylko jedna piąta polskich konsumentów jest aktywna e-usługach. Głównymi użytkownikami Internetu są młodzi ludzie (w wieku 25-34 lata), z wyższym wykształceniem i wyższymi dochodami. Największą aktywność w zakresie korzystania z e-usług w gospodarstwach domowych Europy pokazują, w krajach skandynawskich, Luksemburg i Holandia. iderami w zakresie korzystania z usług elektronicznej administracji i elektronicznego handlu byli konsumenci z Danii, Norwegii, Luksemburga, Niderlandów i Szwecji.
EN
This article aims to analyze the activity of Polish consumers in e-services and the definition of Poland's position in Europe in the use of these services. The study focuses on two kinds of electronic services: e-government and e-commerce. For this purpose, the data of CSO and Eurostat were used. The analysis found that only one fifth of Polish consumers showed activity in the e-commerce and e-government markets. Young people (age 25-34 years), with a higher level of education and higher incomes are main Internet users. The greatest activity in the use of e-services in Europe show households in the Nordic countries, Luxembourg and the Netherlands. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
82--94
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • Bywalec Cz. (2001), Nowe zjawiska i tendencje w konsumpcji społeczeństw wysoko rozwiniętych, "Ekonomista", nr 3.
  • Chmielarz W. (2010), Studium rozwoju systemów e-administracji w Polsce, web.ae.katowice.pl/stanley/konferencja/pdf/Chmielarz.pdf.
  • Eurostat. Database (2011), http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/information_society/data/database.
  • Janoś-Kresło M. (2006), Cechy konsumentów i gospodarstw domowych jako podmiotów konsumpcji, [w:] Janoś-Kresło M., Mróz B. (red.) Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH.
  • Kowalczyk M. (2009), E-urząd w komunikacji z obywatelem, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Obywatel ma pierwszeństwo (2010), http://ec.europa.eu/information_society/tl/soccul/egov/index_pl.htm.
  • Piekut M. (2010), E-handel w gospodarstwach domowych oraz przedsiębiorstwach, "Handel Wewnętrzny", nr 6.
  • Sarama M. (2010), Zróżnicowanie rozwoju społeczeństwa informacyjnego krajów Unii Europejskiej, "Wiadomości Statystyczne", nr 10.
  • Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006-2010 (2010), GUS i Urząd Statystyczny w Szczecinie.
  • The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008-2009 (2010), The European Consumer Centres Network, www.consumenteninformatiepunt.nl/.../13-102-ecc_brochure2010-final-lage-resolutie-2-.pdf.
  • Ward J. H. (1963), Hierarchical grouping to optimize on objective function, "Journal of the American Statistical Association", No. 58.
  • Windham L., Orton K. (2001), Dusza nowego konsumenta, Wydawca CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.
  • Wójcik J. (2006), Konsument na rynku internetowym, [w:] Janoś-Kresło M., Mróz B. (red.) Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH.
  • Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych w 2009 r. (2010), GUS, http://www.stat.gov.pl/gus/5840_wykorzystanie_ict_PLK_HTML.htm.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171211641

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.