PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 2 (11) | 9--23
Tytuł artykułu

Rankingi szkół wyższych jako narzędzia pomiaru jakości kształcenia

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Ranking of Universities/Academic Education as a Tool of Quality of Education Measurement
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Proces tworzenia i prezentacji rankingów powinien podlegać zasadom zapewniającym ich wartość merytoryczną, poprawność metodologiczną, wiarygodność i użyteczność. W artykule przedstawiono tzw. zasady berlińskie budowy rankingów, wypracowane w 2006 roku przez International Ranking Expert Group - międzynarodową grupę ekspertów. Pozycja uczelni w rankingu zależy ponadto od zastosowanych kryteriów, które różnią się w podejściu krajowym i międzynarodowym. W artykule przedstawiono szczegółowe kryteria rankingu "Perspektyw" i "Rzeczpospolitej" oraz The World University Ranking. Wskazane różnice w metodologii opracowywania tych rankingów przyczyniają się do niskiej pozycji polskich uniwersytetów w rankingach światowych. W podsumowaniu artykułu przedstawiono wyniki dyskusji nad rolą rankingów na rynku usług szkolnictwa wyższego. (abstrakt oryginalny)
EN
Process of creation and presentation of rankings should fall within rules that ensure its substantive value, methodological correctness, credibility and usefulness to the potential users. The article presents so called Berlin's rules of rankings' construction made in 2006 by International Ranking Expert Group. Moreover the position of university in the ranking depends on implemented ranking's criteria that differ in national and international approach. The article presents detailed criteria used in two popular rankings in both of these groups, that is a ranking of the Perspektywy and the Rzeczpospolita, in national ranking's group and the Word University Ranking, in an international ranking's group. Advisable differences in methodology of creation of these rankings lead to low position of Polish universities in world rankings. In the last part of the article there are discussion outcomes about a rankings role on the market of university services. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--23
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Baty Ph., Rankings methodology, The World University Ranking 2011/2012 - analysis, http://www.time shighereducation.co.uk/world-university-rankings/, dostęp 21.11.2011.
  • Berlin Principles on Ranking of Higher Education Institutions, IREG, Berlin 2006.
  • Brakuje nam tych, na których patrzy świat, "Spektrum" 2011, nr 2.
  • Drabik D., W ocenie pracodawców, "Perspektywy. Magazyn Edukacyjny" maj 2010.
  • Jastrzębska L., Uczelnie dobrze cytowane, "Perspektywy" maj 2010.
  • Rauhvargers A., Global university rankings and their impact, European University Association, Brussels 2011.
  • Siwiński W., Polskie uczelnie w światowych rankingach - inni biegną szybciej, www.perspektywy.pl, dostęp 25.11.2011.
  • The World University Ranking, www.timeshighereducation.co.uk/.
  • Unia dla uczelni, dla miasta, "Spektrum. Magazyn Wrocławskiej Unii Akademickiej" 2011, nr 2.
  • www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=385.
  • http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/, dostęp 21.11.2011.
  • Zasady rankingu uczelni akademickich 2011, www.perspektywy.pl, dostęp 5.12.2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171211781

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.