PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 208 | 321--333
Tytuł artykułu

Nabywcy a komunikacja marketingowa społecznie odpowiedzialnych przedsiębiorstw handlu detalicznego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumers and Socially Responsible Retail Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ocena postaw i zachowania nabywców względem inicjatyw przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych, w szczególności w odniesieniu do komunikacji marketingowej. Badania na temat postaw nabywców i ich decyzji zakupowych wskazują na występowanie różnic pomiędzy deklaracjami i zachowaniem nabywców. O ile bowiem większość nabywców popiera przedsiębiorstwa działające zgodnie z ideą CSR, to tylko ich część wspiera je w postaci decyzji zakupowych. Wśród przyczyn takiej rozbieżności wskazuje się m.in. zbyt optymistyczne założenia odnośnie wiedzy respondentów na temat inicjatyw CSR, jak i sposób i okoliczności komunikowania inicjatyw związanych z CSR. Nie bez znaczenia jest również rodzaj realizowanej strategii opartej na idei CSR - reaktywnej lub proaktywnej. Istnieje zatem potrzeba komunikowania nabywcom istoty CSR oraz celów realizowania inicjatyw przypisywanych CSR przyświecających zarówno producentom, jak i przedsiębiorstwom handlowym. (abstrakt oryginalny)
EN
The article attempts to analyze and explain phenomena related to the attitude and buyers' behavior relative to socially responsible business initiatives and products. Research on the attitudes of buyers and their purchasing decisions indicate the occurrence of differences between the statements and behavior of buyers. Although the majority of buyers favor companies operating in accordance with the idea of CSR, only part of them consider them in a purchase decision. Reasons for this discrepancy indicate, among other things overly optimistic assumptions about the knowledge of respondents about CSR initiatives, as well as the manner and circumstances of the communication initiatives related to CSR. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
321--333
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Auger, P., Burke, P.F., Devinney, T.M., Louviere, J.J., 2003, What will Consumers Pay for Social Product Features, Journal of Business Ethics, no. 42.
  • Beckmann, S.C., 2007, Consumers and Corporate Social Responsibility: Matching the Unmatchable, Australasian Marketing Journal, no. 15 (1).
  • Bronn, P.S., Vrioni, A.B., 2001, Corporate Social Responsibility and cause-related marketing: an overview, International Journal of Advertising, no. 20.
  • Carrigan, M., Attalla, A., 2001, The myth of the ethical consumer-do ethics matter in purchase behaviour, Journal of Consumer Marketing, no. 7.
  • Carroll, A., 1991, The pyramid of Corporate Social Responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders, Business Horizons, no. 34.
  • Curras-Perez, R., Bigne-Alcaniz, E., AIvarado-Herrera, A., 2009, The Role of Self-Definitional Principles in Consumer Identification with a Socially Responsible Company, Journal of Business Ethics, no. 89.
  • Dahlsrud, A., How Corporate Social Responsibility is Defined: an Analysis of 37 Definitions, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, www.interscience.wiley.com [dostęp: 25.04.2011].
  • Devinney, T.M., Auger, P., Eckhard, G., Birtchnell, T., 2006, The Other CSR, Stanford Social Innovation Review, no. 4.
  • Filek, J., 2007, Między wolnością gospodarczą a odpowiedzialnością społeczną biznesu, w: Klimczak, B., Lewicka-Strzałecka, A. (red.), Etyka i ekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Greening, D.W., Turban, D.B., 2000, Corporate Social Performance as a Competitive Advantage in Attracting a Quality Workforce, Business and Society, vol. 39, no. 3, www.joinred.com/red [dostęp: 08.11.2011].
  • Ingley, C.B., 2008, Company growth and Board attitudes to corporate social responsibility, International Journal of Business Governance and Ethics, vol. 4, no. 1.
  • Korschun, D., Battacharya, C.B., Swain, S.D., 2011, When and how does CSR encourage customer orientation?, ESMT Working Paper, Berlin.
  • Lindquist, J., 1974-1975, Meaning of Image, Journal of Retailing, vol. 50, no. 4.
  • Marin, L., Ruiz, S., 2007, I Need You! Corporate Identity Attractiveness for Consumers and the Role of Social Responsibility, Journal of Business Ethics, no 71.
  • Marin, L., Ruiz, S., Rubio, A., 2009, The Role of Identity Salience in the Effects of CSR on Consumer Behavior, Journal of Business Ethics, no. 84.
  • McWilliams, A., Siegel, D.S., Wright, P.M., 2006, Corporate Social Responsibility: Strategic Implications, Journal of Management Studies, vol. 43, no. 1.
  • Mohr, L.A., Webb, D.J., Harris, K.E., 2001, Do Consumers Expect Companies to be Socially Responsible? The Impact of Corporate Social Responsibility on Buying Behavior, The Journal of Consumer Affairs, vol. 35, no. 1.
  • Pivato, S., Misani, N., Tencati, A., 2008, The impact of corporate social responsibility on consumer trust: the case of organic food, Business Ethics: A European Review, vol. 17, no. 1.
  • Pomering, A., Dolnicar, S., 2009, Assessing the Prerequisite of Successful CSR Implementation: Are Consumers Aware of CSR Initiatives?, Journal of Business Ethics, no. 85.
  • Rudnicki, L., 2000, Zachowanie konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Sen, S., Bhattacharya, C.B., 2001, Does Doing Good Always Lead to Doing Better? Consumer Reactions to CSR, Journal of Marketing Research, no. 38.
  • Smith, S.M., Alcorn, D.S., 1991, Cause Marketing: a New Direction in the Marketing of Corporate Responsibility, The Journal of Consumer Marketing, vol. 8, no. 3.
  • Valor, C., 2008, Can Consumers Buy Responsibly? Analysis and Solutions for Market Failures, Journal of Consumer Policy, no. 31.
  • Vlachos, P., Tsamakos, A., Vrechopoulos, A.P., Avramidis, P.K., 2009, Corporate social responsibility: attributions, loyalty, and the mediating role of trust, Journal of the Academic Marketing Science, no. 37.
  • Webb, D.J., Mohr, L.A., 1998, A Typology of Consumer Responses to Cause-Related Marketing: From Skeptics to Socially Concerned, Journal of Public Policy & Marketing, vol. 17, no. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171211835

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.