PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 208 | 370--379
Tytuł artykułu

Analfabetyzm finansowy jako bariera w komunikacji z konsumentami na rynku usług finansowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Financial Illiteracy as Communication Barrier with Consumers on Financial Services Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Instytucje finansowe, które chcą osiągnąć sukces na rynku muszą w procesie konstruowania sytemu komunikacji marketingowej uwzględnić mechanizm zachowań rynkowych konsumenta oraz stopień jego przygotowania do odbioru przekazu promocyjnego. Jednym z istotnych problemów, na jakie napotykają instytucje finansowe w procesie komunikowania się na rynku usług finansowych jest analfabetyzm finansowy konsumentów. Przeprowadzone badania pokazują, że dotyka on ponad połowy Polaków. Przejawia się nie tylko w niskiej wiedzy o usługach finansowych i regulacjach prawnych związanych z korzystaniem z nich, ale także nieracjonalnymi zachowaniami takimi jak: zawieranie umów bez zapoznania się z nimi czy też brakiem wykształconego nawyku w rozpoznawania sytuacji panującej na rynku usług finansowych. Analfabetyzm finansowy uwidacznia się także w rodzaju źródeł informacji, które są brane pod uwagę przez konsumentów w procesie podejmowania decyzji finansowych. Są to przede wszystkim informacje nieformalne. Instytucje finansowe chcąc podnieść skuteczność swoich działań promocyjnych muszą w pierwszej kolejności skupić się na podniesieniu wiedzy finansowej swoich konsumentów poprzez opracowanie odpowiednich programów z zakresu edukacji rynkowej. (abstrakt oryginalny)
EN
Marketing communication of financial institutions must focus on consumers behavior and their knowledge about financial services. One of the major problem facing financial institutions in the communication process is financial illiteracy of consumers. Research has shown that it affects more than half of the Polish citizens. It manifests itself not only in the low knowledge about legal regulations related to the use of financial services, but also irrational behavior, such as: contract signing without reading them or the lack of educated habit in recognition of the situation on the market of financial services. Financial illiteracy is reflected also in the type of information sources, that are taken into account by consumers before they make financial decisions. These are primarily informal information. Financial institutions wishing to increase the effectiveness of their promotional activities must focus on improving the financial knowledge of their consumers through the development of appropriate programs of education. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
370--379
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Al-Tamimi, H., Kalli, H.A., 2009, Financial literacy and investment decisions of UAE investors, The Journal of Risk Finance, vol. 10, no. 5.
  • ANZ Survey of Adult Financial Literacy in Australia: Final Report, 2005, ACNielsen Research, Melbourne.
  • Chen, H., Volpe, R., 1998, An analysis of personal financial literacy among college students, Financial Services Review, vol. 7, no. 2.
  • Harrison, T., 2000, Financial Services Marketing, Prentice Hall, London.
  • Improving consumer education and awareness on credit and finance, 2008, Official Journal of the European Union, P6_TA(2008)0539.
  • Improving Financial Literacy: Analysis of Issuers and Policies, 2005, OECD Publishing, Paris.
  • Lusardi, A., 2008, Household Saving Behaviour: The Role of Financial Literacy, Information, and Financial Education Programs, http://www.ssrn.com/abstract=1094102 [dostęp: 15.12.2011].
  • Lusardi, A., Mitchell, O.S., 2007, Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education. Business Economics, vol. 42, no. 1.
  • Melitz, J., 1970, The Polanyi School of Anthropology on Money: An Economist's View, American Anthropologist. New Series, vol. 72, no. 5.
  • Quantitative Research on Financial Literacy Levels in Singapore, 2005, Monetary Authority of Singapore, Singapore.
  • Shambare, R., Rugimbana, R., 2011, Financial literacy: implications for South African microfinance providers, Proceedings of MAG Scholar Conference, Wellington.
  • Smyczek, S., 2011, Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynku usług finansowych, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
  • Volpe, R., Kotel, J., Chen, H., 2002, A survey of investment literacy among online investors. Financial Counseling and Planning, vol. 13, no. 1.
  • Williams, O.J., Satchell, S.E., 2011, Social welfare issues of financial literacy and their implications for regulation, Journal of Regulatory Economics, vol. 40, no. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171211847

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.