PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 32 | 50--70
Tytuł artykułu

Rola zaufania we współpracy w innowacjach

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W Polsce poziom uogólnionego zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem zaufanie ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W literaturze przedmiotu pisze się o nim z jednej strony jako o cesze relacji długookresowych, zaś z drugiej strony - jako o determinancie warunkującej związek partnerski. Im ściślejsze są zależności między partnerami, tym większy wpływ na sposób współpracy może mieć brak zaufania. Celem artykułu jest analiza roli, jaką zaufanie odgrywa podczas współpracy w innowacjach polskich przedsiębiorstw.
EN
Trust influences the cooperation in a positive way because it lowers transaction costs. If partners do not trust each other, they have to substitute trust with other mechanisms. The trust level is correlated with the innovation, because it influences both the cooperation willingness and the criticism of the partner's ideas. More than half of the companies being subject to the presented research trust their innovation partners. According to them trust is a significant factor of cooperation success; however, the lack of it is not the biggest barrier in the innovation cooperation. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
50--70
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Arrow K.J., Risk Perception in Psychology and Economics, "Economic Inquiry" 1982, No. 20.
  • Bidault F., Castello A., Why Too Much Trust Is Death to Innovation, "MITSloan Management Reviev", Summer 2010, Vol. 51, No. 4.
  • Danik L., Zaufanie na rynku instytucjonalnym, [w:] Partnerstwo przedsiębiorstw jako czynnik ograniczania ryzyka działalności gospodarczej, red. H. Brdulak, E. Duliniec, T. Gołębiowski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
  • Diagnoza społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, Warszawa 2009.
  • Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 1997.
  • Kern H., Lack of Trust, Surfeit of Trust, [w:] Trust Within and Between Organisations. Conceptual Issues and Empirical Applications, red. Ch. Lane, R. Bachmann, Oxford Univeristy Press, New York 1998.
  • Mayer R.C., Davies J.H., Schoorman F.D., An Integrative Model of Organizational Trust, "Academy of Management Review" 1995, vol. 20, No. 3.
  • Merchant K., Control in Business Organizations, Ballinger Publishing Company, New York 1985.
  • Molina-Morales F.X, Martínez-Fernández M.T., Social Networks: Effects of Social Capital on Firm Innovation, "Journal of Small Business Management", 48 (2), Apr. 2010.
  • Morgan R.M., Hunt S.D., The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing, "Journal of Marketing", Vol. 58, July 1994.
  • Nahapiet J., Ghoshal S., Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Adventage, "Adventage of Management. The Academy of Management Review", April 1998.
  • Nowak D., Zaufanie w kooperacji przemysłowej, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 2009, nr 3/2.
  • Steffel R.V., Ellis S.R., Structural and Social Bond of Commitment in Inter-Firm Relationsships, "Journal of Applied Business and Economics", Oct 2009, Vol. 10, No. 1.
  • Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
  • Światowiec J., Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2006.
  • Trembaczowski Ł., Zaufanie i ryzyko w doświadczeniu przedsiębiorców: studium socjologiczne, Rozprawa doktorska, Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Społecznych, Katowice 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212387

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.