PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 209 | 498--507
Tytuł artykułu

Hedonizm i motywy hedonistyczne w reklamie

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Hedonism and Hedonistic Motives in Advertising
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Motywacje hedonistyczne mają wpływ na wiele aspektów zachowań współczesnych nabywców. Zarówno samo pojęcie hedonizmu, jak i jego ocena są przedmiotem rozbieżnych interpretacji i często subiektywnych ocen. W niniejszym opracowaniu przedstawione zostały różnorodne interpretacje pojęcia hedonizmu oraz rodzaje motywacji hedonistycznych. Analiza treści reklam, posługujących się motywami jednoznacznie hedonistycznymi, wskazuje na odmienność ich konstruowania w zależności od płci nabywców. (abstrakt oryginalny)
EN
Hedonism and hedonistic motivations are subject of controversy and subjective judgment, both in academic and public discourse. Despite its significant influence on consumer behavior, there is no synthetic study of hedonism available. Different interpretations and perspectives on hedonism are presented in this paper, along with various hedonistic motivations of consumer behavior. The author presents the most typical patterns of hedonistic appeals in advertising, which differ significantly between male and female audiences. Hedonistic appeals targeted at male audiences tend to exploit desire for adventure and strong sensory stimulation, while these targeted at female audiences exploit rather gratification, justified by hard work. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
498--507
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Aaker, D.A., Stayman, D.M., Vezina, R., 1998, Identifying feelings elicited by advertising, Psychology Marketing, vol. 5, no. 1.
  • Arnold, M.J., Reynolds, K., 2003, Hedonic shopping motivations, Journal of Retailing, vol. 79.
  • Babin, B.J., Darden, W.R., Griffin, M., 1994, Work and/or fun? Measuring hedonic and utilitarian shopping value, Journal of Consumer Research, vol. 28, no. 6.
  • Barber, B., 2009, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Wydawnictwo Muza, Warszawa.
  • Bloch, P.H., 1986, The product enthusiast: implications for marketing strategies, Journal of Consumer Marketing, vol. 3, no. 3.
  • Bordieu, P., 1984, Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Routledge & Kegan Paul, London.
  • Borsky, S., Raschky, P., 2009, The Hedonics of Hedonism - Estimating the Value of Risk-Taking Activities, Kyklos, vol. 62, no. 62.
  • Campbell, C., 1987, The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, Basil Blackwell, Oxford.
  • Childers, T.L., Carr, C.L., Peck, J., Laurent, G., 2001, Hedonic and utilitarian motivations for online retail shopping behavior, Journal of Retailing, vol. 77, no. 8.
  • Fine, L., 2010, Altruism and hedonism: A Review and discussion of recent findings in the marketing and consumer behavior literature, Business Horizons, vol. 53.
  • Goulding, C., Shankar, A., Elliott, R., Canniford, R., 2009, The marketplace management of illicit pleasure, Journal of Consumer Research, vol. 35, no. 5.
  • Hoffman, D.L., Novak, T.P., 1996, Marketing in hypermedia computer - mediated environments: conceptual propositions, Journal of Marketing, vol. 60, no. 3.
  • Hopkinson, G., Pujari, D., 1999, A factor analytic study of the sources of meaning in hedonic consumption, European Journal of Marketing, vol. 33, no. 3/4.
  • Kang, J., Park-Poaps, H., 2009, Hedonic and utilitarian shopping motivations of fashion leadership, Journal of Fashion Marketing and Management, vol. 14, no. 2.
  • Kim, H.S., 2006, Using hedonic and utilitarian shopping motivations to profile inner city consumers, Journal of shopping Center Research, vol. 13, no. 1.
  • Mick, D., DeMoss, M., 1990, Self - gifts: Phenomenological insights from four contexts, Journal of Consumer Research, vol. 17.
  • Miller, T., 2011, Teoria zakupów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • O'Shaughnessy, J., O'Shaughnessy, N.J., 2002, Marketing, the consumer society and hedonism, European Journal of Marketing, vol. 36, no. 5/6.
  • Scarpi, D., 2006, Fashion stores between fun and usefulness, Journal of Fashion Marketing and Management, vol. 10, no. 1.
  • Scitovsky, T., 1981, The Desire for Excitement in Modern Society, Kyklos, vol. 34.
  • Sherry, J., 1990, Dealers and dealing in a periodic market: informal retailing in ethnographic perspective, Journal of Retailing, vol. 66.
  • Sherry, J., McGrath M.A., Levy, S., 1995, Egocentric Consumption: Anatomy of Gifts Given to the Self, w: Sherry, J. (ed.), Contemporary Marketing and Consumer Behavior: An Anthropological Sourcebook, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Solomon, M.R., Rabolt, N.J., 2006, Consumer Behavior in Fashion, Prentice - Hall, Upper Saddle River, New York.
  • Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S., Hogg, M., 2010, Consumer Behaviour. A European Perspective, FT Prentice Hall.
  • Veenhoven, R., 2003, Hedonism and happiness, Journal of Happiness studies, vol. 4.
  • Youn, S., Sun, T., Wells, W.D., 2001, Commercial liking and memory: moderating effects of product categories, Journal of Advertising Research, vol. 41, no. 1.
  • Zolfagharian, M., Cortes, A., 2011, Motives for Purchasing Artwork, Collectibles and Antiques, Journal of Business and Economic Research, vol. 9, no. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212439

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.