PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 210 | 197--208
Tytuł artykułu

Wykorzystanie mechanizmów społecznościowych do semantycznego opisu zasobów

Warianty tytułu
Application of Web 2.0 Mechanisms to Create Semantic Annotations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Internet semantyczny, będący nowym etapem rozwoju Internetu, ma pozwolić aplikacjom i robotom na przetwarzanie oraz wykorzystywanie informacji w sposób dostępny obecnie jedynie dla ludzi. Stworzenie, rozpowszechnienie i wykorzystanie standardów opisywania danych w Internecie spowoduje, że informacja będzie łatwiej przetwarzalna, co stworzy nowe możliwości rozwoju oprogramowania. Na przykład pozwoli to na stworzenie wyszukiwarek, które będą uwzględniały znaczenie i kontekst informacji. Ponadto, dzięki rozwojowi semantycznego Internetu, przedsiębiorstwa zyskają możliwość automatyzacji procesów pozyskiwania i przetwarzania danych z Internetu, ich integracji i ponownego wykorzystania, co może się przełożyć na zwiększenie ich konkurencyjności wobec innych graczy na rynku. Podstawowym elementem semantycznego Internetu są odpowiednio opisane dane i informacje. Do ich opisu wykorzystujemy ontologie, a więc wspólną warstwę pojęciową. Proces tworzenia semantycznego opisu informacji dostępnych w sieci jest jednak pracochłonny i złożony, a to właśnie jego brak jest jedną z głównych barier rozwoju Internetu semantycznego. W tym artykule prezentujemy mechanizmy społecznościowe, które mogą zostać wykorzystane do zmotywowania Internautów do aktywności w Internecie semantycznym i semantycznego opisywania treści. Podajemy również przykład aplikacji mogącej to umożliwić. (abstrakt oryginalny)
EN
The Semantic Web, being the next step in the evolution of today's Internet, is to enable machine-understanding of the content available in the Web. Development, dissemination and application of data annotation standards in the Web, can make the content easily accessible and transformable for machines, which will create new possibilities of information usage and software development. This may enable e.g. creation of a new kind of Web search engines that will take into account the meaning of information, or automation of business processes, benefiting from information sources available on the Web, which may increase their effectiveness. The most important element of the Semantic Web is properly described information. This description is created using ontologies. The process of annotating data with ontologies is complex and time-consuming, but the lack of semantic annotations is the main problem hampering the transition of the Web towards the Web 3.0. This article presents the vision of how to implement the mechanisms of Web 2.0 to support the creation of the Semantic Web. We also introduce an example of such an application. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
197--208
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Anderson, C., 2006, The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More, Hyperion, New York.
  • Berners-Lee, T., Hendler, J., Lassila, O., 2001, The Semantic Web, Scientific American Magazine, May, s. 29-37.
  • Cuel, R., Morozova, O., Rohde, M., Simperl, E., Siorpaes, K., Tokarchuk, O., Wiedenhoefer, T., Yetim, F., Zamarian, M., 2011, Motivation Mechanisms for Participation in Human-driven Semantic Content Creation, Special Issue on Incentives for Semantic Content Creation of the International Journal of Knowledge Engineering and Data Mining, vol. 1, no. 4.
  • Davenport, T.H., Prusak, L., 1998, Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know by Source, Harvard Business Press Books.
  • Dzikowski, J., Filipowska, A., Kaczmarek, M., Łazaruk, S., 2011, Deliverable 4.2.5: Semantic Content Creation Tool for Mobile Devices (Initial Version), Insemtives Project FP7-ICT-2007-3, 30.03.2011 [online] http://www.insemtives.eu/deliverables/INSEMTIVES_D4.2.5.pdf [dostęp: 09.05.2011].
  • Gruber, T., 2009, Ontology, w: Liu, L., Ozsu, M.T., Encyclopedia of Database Systems, Springer US.
  • Handschuh, S., 2005, Creating Ontology-based Metadata by Annotation for the Semantic Web, praca doktorska, Universitat Karlsruhe, Fakultat fur Wirtschaftswissenschaften.
  • Hemetsberger, A., 2003, When Consumers Produce on the Internet: The Relationship Between Cognitive, Affective, Socially-based, and Behavioral Involvement of Prosumers, J. Soc. Psychol., March.
  • Kuznetsov, S, 2006, Motivations of Contributors to Wikipedia, ACM SIGCAS Comput. Soc, vol. 36, no. 2.
  • Leech, G., 2004, Adding Linguistic Annotation, w: Wynne, M. (red.), Developing Linguistic Corpora: A Guide to Good Practice, Oxbow Books, Oxford.
  • Madche, A., 2002, Ontology Learning for the Semantic Web, Kluwer, Boston.
  • Marlow, C., Naaman, M., Boyd, D., Davis, M., 2006, HT06, Tagging Paper, Taxonomy, Flickr, Academic Article, w: Proceedings of the 17th Conference on Hypertext and Hypermedia (HYPERTEXT'06). ACM, New York, s. 31-40.
  • Millard, D.E., Ross, M., 2006, Web 2.0: Hypertext by Any Other Name?, HT'06, August 22-25, 2006, ACM, Odense, Denmark.
  • O'Reilly, T., 2005, What is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software [online] http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html [dostęp: 09.05.2011].
  • Shadbolt, N., Berners-Lee, T., Hall, W., 2006, The Semantic Web Revisited, IEEE Intelligent Systems, vol. 21, no. 3, s. 96-101.
  • Siorpaes, K., Simperl, E., 2010a, Human Intelligence in the Process of Semantic Content Creation, World Wide Web (WWW) Journal, vol. 13, iss. 1.
  • Siorpaes, K., Simperl, E., 2010b, Incentives, Motivation, Participation, Games: Human Computation for Linked Data, Linked Data in the Future Internet 2010, CEUR Proceedings of the Workshop on Linked Data in the Future Internet at the Future Internet Assembly, Ghent, Belgium, 16-17.12.2010.
  • Ullrich, C., Borau, K., Luo, H., Tan, X., Shen, L., Shen, R., 2008, Why Web 2.0 is Good for Learning and for Research: Principles and Prototypes, WWW'08 Proceedings of the 17th International Conference on World Wide Web, April 21-25, Beijing, China, ACM, New York.
  • Zajicek, M., 2007, Web 2.0: Hype or Happiness?, W4A2007 - Keynote, 7-8.05.2007, Banff, Kanada.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212567

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.