PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 32 | 163--184
Tytuł artykułu

Struktura własnościowa przedsiębiorstw a kooperacja w innowacjach

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednymi z najważniejszych motywów kooperacji przedsiębiorstw są chęć poprawy ich konkurencyjności i dążenie do uzyskania przewagi danej sieci współpracujących podmiotów nad konkurującymi z nią innymi sieciami. W tworzeniu przewagi konkurencyjnej ważna jest zarówno kooperacja między partnerami w ramach łańcucha dostaw, jak i współpraca z innymi podmiotami- konkurentami, dostawcami komplementarnymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, instytucjami finansowymi, agendami rządowymi itd. W niniejszym opracowaniu uwaga skupiona została na wybranych aspektach kooperacji partnerów w łańcuchach dostaw. Występująca współcześnie w wielu branżach tendencja do dezintegracji pionowej przedsiębiorstw zwiększa zakres współpracy w łańcuchach dostaw, zaś internacjonalizacja przedsiębiorstw zwiększa możliwości doboru partnerów na poszczególnych rynkach operacyjnych.
EN
The paper presents the analysis of cooperation with value-chain partners (suppliers and buyers) in process-, product- marketing-, and organizational innovations undertaken by the companies operating in Poland. The differences in collaboration scope, its sustainability, and intensity, as well as barriers to cooperation were discussed in the context of the companies' ownership structure cross-section (Polish-owned, foreign-owned, and Polish-foreign owned firms were identified). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
163--184
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Anderson J.C., Narus J.A., Business Market Management. Understanding, Creating, and Delivering Value, 2nd ed., Pearson - Prentice Hall, Upper Saddle River 2004.
  • Chesbrough H., The Era of Open Innovation, "MIT Sloan management Review" 2003, No. 3.
  • Chesbrough H., Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston 2003.
  • Donaldson B., O'Toole T., Strategic Market Relationship, 2nd ed., J. Wiley, Chichester 2007.
  • Dunning J.H., Lundan S.M., Multinational Enterprises and the Global Economy, 2nd ed., Edward Elgar, Cheltenham 2008.
  • Dyer J.H., Singh H., The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Inter-organisational Competitive Advantage, "Academy of Management Review" 1998, No. 4.
  • Eurostat Statistics Database 2008 (inn_cis6_coop).
  • Hakansson H. (ed.), International Marketing and Purchasing of Industrial Goods - An Interaction Approach. J. Wiley, Chichester, 1982.
  • Hippel E. von, Democratizing Innovation, MIT Press, Cambridge MA, 2005.
  • Hollensen S., Marketing Management. A Relationship Approach, FT-Prentice Hall, Harlow 2003.
  • Innovation Unbound. Changing innovation locus, changing policy focus, INNO-GRIPS project (PRO-INNO.
  • Europe Initiative) 2006-2011 (http://www.proinno-europe.eu/innogrips2, 10.04.2011.
  • Kotler Ph. et al., Marketing Management, Pearson-Prentice-Hall, Harlow 2009.
  • Marketing na rynku instytucjonalnym, red. T. Gołębiowski, PWE, Warszawa 2003.
  • Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, MNiSzW, Warszawa 2008.
  • Porter M.E., Competitive Advantage, The Free Press, New York 1980.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V., The Future of Competition: Co-Creating Unique Value with Customers, Harvard University Press, Boston 2004.
  • Światowiec J., Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2006.
  • Teng B.S., Collaborative Advantage of Strategic Alliances: Value Creation in the Value Net. "Journal of General Management" 2003, No. 2.
  • Wit B. de, Meyer R., Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212643

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.