PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4 | 25--32
Tytuł artykułu

Kapitał ludzki jako czynnik wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Human Capital as a Growth Factor of Enterprise Competitiveness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia kapitału ludzkiego dla współczesnej organizacji. W dobie gospodarki wiedzy aspekt zarządzania aktywami niematerialnymi wzrasta na znaczeniu. Organizacje chcą się wyróżnić i utrzymać stabilną pozycję wśród konkurentów. Dziś każda firma funkcjonuje w dynamicznie zmieniających się warunkach, szukając swojej drogi na rynkowy sukces. Ten sukces może być osiągnięty poprzez zwiększanie potencjału pracowników danej organizacji, zapewnienie im rozwoju i przygotowanie na procesy przeobrażeń i wdrażania zmian. Menedżerowie szukają sposobów na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa na globalnym rynku. Coraz więcej firm docenia rolę kapitału ludzkiego w rozwoju organizacji. Znaczenia nabierają zasoby, które w wyniku unikalnego charakteru, przyczyniają się do osiągania przewagi konkurencyjnej. Jednym z takich zasobów jest kapitał ludzki. Zarządzanie kapitałem ludzkim jako cennym zasobem organizacji i powinno zajmować w strategii rozwoju firmy znaczące miejsce. Ludzie jako nośniki unikalnego zasobu przyczyniają się do osiągania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Autor przedstawia główne definicje kapitału ludzkiego, jego cechy oraz omawia wpływ tego kapitału na konkurencyjność organizacji. Autor wskazuje także na koszty związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to present the role of human capital for modern organization. In the time of knowledge economy, intangible assets' management are more and more important. Organizations have to be better than their competitors and make its position on the market steady. Nowadays each company functions in changing conditions and wants to gain market success. This can be achieved by increasing the capacity of workers, giving them opportunity to develop and preparing them for implementation of: the processes' transformation and changes. Managers are looking for ways to increase the competitiveness of enterprises in the global market. More and more companies appreciate the role of human capital in the development of the organization. Importance of resources that are unique and contribute to achieving competitive advantage increases. Human capital is an example of these resources. Human capital management is a valuable resource in organization, it should occupy in the company's growth strategy a significant place. People as unique resource contributes to the achievement of competitive advantage. The author presents key definitions of human capital, its characteristics and its role in increasing company competitiveness. The author also points out the costs associated with managing human capital. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
25--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, doktorant
Bibliografia
  • L. Białoń, Metodologiczne problemy określania kapitału ludzkiego, WPW, Warszawa 2002.
  • M. Bratnicki, J. Strużyna, Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2001.
  • J. Fitz-Enz, Rentowność inwestycji w kapitał ludzki, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2001.
  • B. Godziszewski, Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowania instrumentów konkurowania, [w:] Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa, M.J. Stankiewicz (red ), TNOIK "Dom Organizatora", Toruń 1999.
  • M. A. Hitt, L. Berman, K. Shimizu, R. Kochhar, Direct and Moderating Effects of Human Capital on Strategy and Performance in Professional Service Firms: a Resource-based Perspective, "Academy of Management Journal" 2001, nr 44.
  • M. Juchnowicz, Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa 2007.
  • M. Juchnowicz, Warunki skutecznego zarządzania talentami w przedsiębiorstwach w Polsce, [w:] Kapitał intelektualny w realizacji celów Strategii Lizbońskiej, J. Bieliński (red.), Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.
  • B. Kożuch, Zarządzanie kapitałem ludzkim a sukces rynkowy firmy, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2002.
  • D. P. Lepak, S.A. Snell, The Human Resource Architecture: Toward a Theory of Human Capital Allocation and Development, "Academy of Management Review" 1999, nr 24.
  • M. Majowska, Problemy badania wpływu kapitału ludzkiego na zachowania przedsiębiorcze, [w:] Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, M. Juchnowicz (red ), Poltex, Warszawa 2004, s. 35 (za: M. Rybak, Zarządzanie kapitałem a kluczowe kompetencje, [w:] Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa 2003).
  • J. M. Pennings, K. Lee, A. Witteloostuijn, Human Capital, Social Capital, and Firm Dissolution, "Academy of Management Journal" 1998, nr 41.
  • J. Potiopa, Rola kapitału intelektualnego w kształtowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw [w:] J. S. Kardas, Kapitał intelektualny podstawą konkurencyjności przedsiębiorstw, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2008.
  • M. Rybak, Zarządzanie kapitałem ludzkim a kluczowe kompetencje, [w:] M. Rybak, Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa 2003.
  • A. Sajkiewicz, Zasoby ludzkie w firmie, Warsztaty Menedżerskie, Warszawa 2000.
  • E. Szczepanik, Ł. Arendt, Inwestycje w kapitał ludzki w strategii rozwoju przedsiębiorstwa, [w:] E. Kryńska, Kapitał ludzki w małych i średnich przedsiębiorstwach - przystosowania do technologii informatycznych. Wyniki badań empirycznych, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212681

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.