PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 211 | 18--31
Tytuł artykułu

Równowaga pomiędzy ilością i jakością w instytucjach użyteczności publicznej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Equilibrium between Quantity and Quality in Public Utilities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W Polsce pomimo ciągłego wzrostu gospodarczego nie wzrasta subiektywne odczucie dobrobytu. Badania CBOS pokazują, że dla Polaków największą wartością jest zdrowie (97%) oraz że 75% społeczeństwa jest niezadowolonych z działalności służby zdrowia. Zatem już w tych liczbach można zaobserwować niespójność polityki społecznej w naszym kraju, której podstawowym zadaniem jest maksymalizacja dobrobytu społecznego. Usługi użyteczności publicznej mają charakter osobisty, więc w bezpośredni sposób wpływają na odczucie dobrostanu; dlatego jakość tych usług wpływa pozytywnie lub negatywnie na dobrobyt całej populacji. W artykule, rozpatrując uproszczony system ekonomiczny, w którym oprócz ilości rozpatruje się też jakość usług, podaje się ogólne warunki na optymalne "proporcje" pomiędzy ilością i jakością w instytucjach użyteczności publicznej (IUP). (abstrakt oryginalny)
EN
Despite a continuous economic growth in Poland, individual perception of wealth does not increase. Recent surveys by CBOS (Public Opinion Research Centre) reveal that health is the most important value for Poles (79 per cent) and that 75 per cent of those surveyed are disappointed by the national health system. The results indicate that the social wealth in Poland is not optimized. Public utilities are aimed at individual needs, therefore they have a direct effect on the perception of well-being. The quality of public services undeniably affects wealth of the entire population. The paper examines a general, stylized economic system both quantitatively and qualitatively, and also puts forward general constraints for the optimum solution, i.e., the allocation of resources to achieve desired quantities and qualities at public utilities institutions. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
18--31
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Biernacki, M., 2007, Problemy pomiaru jakości usług w służbie zdrowia w Polsce, w: Modelowanie i prognozowanie gospodarki narodowej, Prace Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Biernacki, M., 2009, Dobrobyt, w: Łyko, J. (red.), Wybrane modele matematyczne w ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, s. 55-95.
  • Bulanowska, B., 2001, New England Healthplan Employer Data and Information Set, Zdrowie i Zarządzanie.
  • CBOS, 2010, Raporty z badań opinii społecznej przeprowadzone przez Centrum Badania Opinii Społecznej. www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_2010.php.
  • Moramarco, V., 1999, Qualita ed effcienza economica, w: Gori, E., Vittadini, G. (red.), Qualita e valutazione nei servizi di publico utilita, Etas, Milano, s. 1-22.
  • Newhouse, J.P., 1970, Towards a Theory of Nonprofit Institutions: an Economic Model of Hospitals, American Economic Review, no. 60, s. 64-74.
  • Raporty Głównego Urzędu Statystycznego, www.stat.gov.pl.
  • Raporty Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, www.oecd.org.
  • Stiglitz, J., 2004, Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Varian, H., 1999, Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212813

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.