Warianty tytułu
Badanie możliwości obniżenia zdolności do upłynniania stałych ładunków masowych
Języki publikacji
Abstrakty
In sea transportation, the principles of hazard identification and risk reduction are similar to other occupational settings. Liquefaction is a phase transition in water - saturated loosely packed granular material that turns the initially solid soil into a liquid. Both sliding and liquefaction are very dangerous; either may cause severe structural damage to a ship. Both are known to have caused the loss of vessels carrying solid bulk cargoes. The specific behavior of mineral concentrates, when being transported by sea, makes it necessary to find the solution to prevent movement of these cargoes by liquefaction. In this work the results of investigation possibility of using biodegradable materials us absorbers of water from mineral concentrates before the transportation by sea are presented. (original abstract)
Zasady identyfikacji, oceny i ograniczania ryzyka wystąpienia zjawisk niebezpiecznych w transporcie morskim są podobne do tych stosowanych w innych działach gospodarki. Jednym z takich niebezpieczeństw jest upłynnianie, które definiowane jest jako przemiana fazowa, w której luźno upakowany stały ładunek masowy, np. koncentrat rudy metalu przechodzi w stan płynny. Upłynnianie ładunku prowadzi do jego przesunięcia, co w konsekwencji powoduje uzyskanie przez statek stałego przechyłu, a w skrajnych przypadkach nawet jego zatonięcie. Specyficzne własności koncentratów rud metali w czasie transportu morskiego wymuszają konieczność wyszukiwania rozwiązań pozwalających ograniczyć zdolność do przemieszczania się ładunku spowodowanego procesem upłynniania. W pracy przedstawiono wyniki badań nad możliwością zastosowania materiałów skrobiowych jako substancji pochłaniających wilgoć z koncentratów rud metali. Do oceny możliwości zastosowania materiału skrobiowego jako substancji pochłaniającej wilgoć wykorzystano mieszaniny koncentratu cynku (jako typowego ładunku zdolnego do upłynniania) i różnych typów skrobi (sieciowanej oraz granulowanej). Obecność materiału skrobiowego w koncentracie powoduje podwyższenie wartości dopuszczalnej transportowej zawartości wilgoci. Ponadto następuje zmiana wartości spójności i podwyższenie kąta tarcia wewnętrznego. Obecność materiału skrobiowego w koncentracie obniża ryzyko upłynnienia tego ładunku. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
102--112
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Gdynia Maritime University, Poland
Bibliografia
- Florjańczyk, Z., Dębowski, M., Chwojnowska, E., Łokaj, K., Ostrowska, J., 2009, Polimery syntetyczne i naturalne w nowoczesnych materiałach polimerowych, Polimery, nr 10, pp. 689-774.
- IMO, 2001, International Convention for the Safe of Life at Sea, SOLAS 1974/1978, London.
- IMO, 2007a, The International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL 73/78), London.
- IMO, 2007b, Code of Practice for the Safe Loading and Unloading of Bulk Carriers-BLU Code, London.
- IMO, 2009, International Maritime Solid Bulk Cargoes Code - IMSBC Code, London.
- Janssen, L., Mościcki, L., 2006, Thermoplastic Starch as Packaging Material, Acta Sci. Pol., Technica Agrarian 5(1), pp. 19-25.
- Leszczyński, W., 2001, Materiały opakowaniowe z polimerów biodegradowalnych, Przemyśl Spożywczy, 8, pp. 81-84.
- Sieder, R., van den Beukel, A., 2004, The Liquefaction Cycle and the Role of Drainage in Liquefaction, Granular Matter, no. 6, pp. 1-9.
- Tudorachi, N., Lipsa, R., 2006, Comparative Study on Starch Modification with Lactic and Poly (Lactic Acid), Polimery, 51, nr 6, pp. 425-430.
- Youd, T.L., 2003, Liquefaction Mechanisms and Induced Ground Failure, International Handbook of Earthquake and Engineering Seismology, Part B, Academic Press, pp. 1159-1173.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212981