PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 32 | 532--553
Tytuł artykułu

Umiędzynarodowienie zakupów a strategia konkurowania przedsiębiorstwa na przykładzie polskich przedsiębiorstw branży elektromaszynowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wykazanie, że umiędzynarodowienie zakupów może być źródłem tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, a także identyfikacja obszarów wpływu umiędzynarodowienia zakupów na kształtowanie przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw branży elektromaszynowej.(abstrakt oryginalny)
EN
It is underlined that procurement is one of the most important company's support activities that allow creating competitive advantage: low-cost position or uniqueness perceived by the customer. This paper draws on the influence of the international procurement strategies followed by Polish companies on the building of their competitive advantages. The paper is based on the results of CATI interviews held in 2010 with 124 medium and large Polish enterprises from the electromechanical industry. According to the surveys, procurement internationalisation primarily allows to lower costs, but also have an impact on the company's reputation and innovation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
532--553
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Anderson M.G., Katz P.B., Strategic sourcing, "The International Journal of Logistics Management" 1998, Vol. 9, No. 1.
  • Axelsson B., Rozemeijer F., Wynstra F., Developing sourcing capabilities. Creating strategic change in purchasing and supply management, John Wiley & Sons, Chichester 2005.
  • Beesley A., Time compression in the supply chain, [w:] D. Waters, Global logistics and distribution planning, Kogan Page, London 1999.
  • Bowersox D.J., Closs D.J., Bixby Cooper M., Supply chain logistics management, McGraw-Hill, New York 2002.
  • Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
  • Brown S., Lamming R., Bessant J., Jones P., Strategic operations management, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford 2005.
  • Cullen A.J., Webster M., A model of B2B e-commerce, based on connectivity and purpose, "International Journal of Operations & Production Management" 2007, Vol. 27, No. 2.
  • Faulkner D., Campbell A., The Oxford handbook of strategy, Vol.1: a strategy overview and competitive Strategy, Oxford University Press, Oxford 2003.
  • Kannan V.R., Tan K.C., Buyer - supplier relationships. The impact of supplier selection and buyer - supplier engagement on relationship and firm performance, "International Journal of Physical Distribution & Logistics Management" 2006, Vol. 36, No. 10.
  • Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, kontrola, Wyd. Gebethner i s-ka, Warszawa 1994.
  • Lysons K., Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, Warszawa 2004.
  • Martin J.W., Lean Six Sigma for supply chain, MsGraw-Hill, New York 2006.
  • Monczka R., Trent R., Handfield R., Purchasing and supply chain management, South-Western Thomson Learning, Cincinnati 2002.
  • Oboulhas T., Hu X., Zchan D., Multi-plant purchase co-ordination based on multi-agent system in an ATO environment, "Journal of Manufacturing Technology Management" 2005, Vol. 16, No. 6.
  • Penrose E., The theory of growth of the firm, Oxford University Press, Oxford 1959.
  • Porter M.E., Competive advantage, Free Press, New York 1985.
  • Porter M.E., Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994.
  • Probert D.R., Developing a make or buy strategy for manufacturing business, The Institution of Electrical Engineers, Herts 1997.
  • Schniederjans M.J., Cao Q., E-commerce operations management, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd., Singapore 2002.
  • Trkman P., Stemberger M.I., Jaklic J., Groznik A., Process approach to supply chain integration, "Supply Chain Management: An International Journal" 2007, Vol. 12, No. 2.
  • Trocki M., Outsourcing, PWE, Warszawa 2001.
  • Waller D.L., Operations Management. A supply chain approach, Thomson, London 2003.
  • Witek-Hajduk M.K., Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
  • Wrzosek W., Przewaga konkurencyjna, "Marketing i rynek" 1999, nr 7.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171213049

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.