PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 5 | 67--92
Tytuł artykułu

Problem procykliczności bazylejskich regulacji bankowych i próby jego rozwiązania - przegląd literatury

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Issue of Procyclicality of Basel Banking Regulation and Its Potential Remedies - Literature Review
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule poruszono kwestię procykliczności regulacji bankowych obowiązujących w wielu krajach na świecie - tzw. Bazylei II. Jest to jedno z tych rozwiązań regulacyjnych, które powstają po każdych poważniejszych zawirowaniach w bankowości. Wpływają one na społeczeństwo i gospodarkę, jednak nie zapobiegają kolejnym takim wydarzeniom. Zdaniem autora procykliczność nie jest cechą samego wymogu kapitałowego, który zmienia się procyklicznie w stosunku do PKB, ale raczej zawodności reżimu Bazylei II jako całości. Dlatego analizą objęto wszystkie trzy filary Nowej Umowy Kapitałowej. W artykule dokonano przeglądu prac poświęconych procykliczności bazylejskich regulacji bankowych. W szczególności poruszono kwestie zalet i wad obecnych oraz planowanych regulacji bankowych, nadzoru makroostrożnościowego nad instytucjami finansowymi. Autor odniósł się również do projektowanych przez regulatorów rynków finansowych rozwiązań antycyklicznych. (abstrakt oryginalny)
EN
This article brings up the issue of procyclicality of banking regulations that are in force in many countries in the world - Basel II. This is a kind of those regulations that come into being after every major failure in banking on the world that has influence on society and the economy but eventually do not prevent future failures. The capital requirement changing procyclicaly with respect to GDP, is not, in the author's view, the sole cause of procyclicality. It is rather failure of Basel II regime as a whole and therefore analysis is conducted through the prism of all its three pillars. This article is an attempt of an overview of works related to the issue of procyclicality of basel banking regulation from the perspective of the relevance of this problem, failures of the current prudential mechanisms in banks and possibilities of future research on this. In particular, it explores the pros and cons of the current and future architecture of banking regulation, and macroprudential supervision of financial institutions. Comments to the counter-cyclical solutions proposed by the financial regulators are also included. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
67--92
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Agur I. (2010), Capital requirements and credit rationing, DNB Working Paper, 257/2010, De Nederlandsche Bank NV, Amsterdam.
  • Agur I. (2009), On the possibility of credit rationing in the Stiglitz-Weiss model: a comment, DNB Working Paper, 237/2009, De Nederlandsche Bank NV, Amsterdam.
  • Alesina A., Campante F., Tabellini G. (2007), Why is fiscal policy often procyclical?, Harvard University, Cambridge.
  • Alfonsi D. (2010), The industry's perspective on the countercyclical package, CEBS seminar "New rules on procyclicality package", 18 November, Rome.
  • Allen L., Saunders A. (2003), A survey of cyclical effects in credit risk measurement nodels, Bank for International Settlements, Basel.
  • Altman E.I., Resti A., Sironi A. (2002), The link between default and recovery rates: effects on the procyclicality of regulatory capital ratios, BIS Working Papers, 113, Bank for International Settlements, Basel.
  • Altman E.I., Rijken H.A. (2005), The effects of rating through the cycle on rating stability, rating timeliness and default prediction performance, Financial Working Papers, 2005-4, New York University.
  • Amato J.D., Furfine C.H. (2003) Are credit ratings procyclical? BIS Working Papers, 129, Bank for International Settlements, Basel.
  • Arnold L.G., Riley J.G. (2009), On the possibility of credit rationing in the Stiglitz-Weiss model, American Economic Review, 99(5), 2012-2021.
  • Bancarewicz G. (2004), Procykliczne zachowania banków a Nowa Umowa Kapitałowa, Bezpieczny Bank, 3/4, 125-136.
  • Barro R.J. (1988), Government spending in a simple model of endogenous growth, University of Chicago.
  • Blum J.M. (2007), Why 'Basel II' may need a leverage ratio restriction, Swiss National Bank Working Paper, 2007-4, Zurich.
  • Borio C. (2007), Change and constancy in the financial system: implications for financial distress and policy, Bank for International Settlements, Basel.
  • Borio C., Furfine C., Lowe P. (2001), Procyclicality of the financial system and financial stability issues and policy options, materiały z konferencji "Marrying the macro- and micro-prudential dimensions of financial stability", BIS Papers, 1, March.
  • Borio C., Zhu H. (2008), Capital regulation, risk-taking and monetary policy: a missing link in the transmission mechanism?, Bank for International Settlements, Basel.
  • Calza A., Gartner C., Sousa J. (2001), Modelling the demand for loans to the private sector in the euro area, European Central Bank Working Paper, 55, Frankfurt am Main.
  • Carletti E. (2008), Competition and regulation in banking, w: A. Boot, A. Thakor (red.), Handbook in financial intermediation, Elsevier, North Holland.
  • Catarineu-Rabell E., Jackson P., Tsomocos D.P. (2003), Procyclicality and the new Basel Accord - banks' choice of loan rating system, Bank of England, London.
  • Covas F., Fujita S. (2010), Time-varying capital requirements in a general equilibrium model of liquidity dependence, Federal Reserve Board Philadelphia.
  • Demetriades P.O., Hussein K.A. (1996), Does financial development cause economic growth? Time-series evidence from 16 countries, Journal of Development Economics, 51(2), 387-411.
  • Drehmann M., Borio C., Gambacorta L., Jimenez G., Trucharte C. (2010), Countercyclical capital buffers: exploring options, Bank for International Settlements, Basel.
  • Dziekoński P. (2003), Nowa Bazylejska Umowa Kapitałowa - konsekwencje dla rynku kredytowego, Materiały i Studia NBP, 164, Narodowy Bank Polski, Warszawa.
  • Goodhart C. (2010), How should we regulate bank capital and financial products? What role for "living wills"?, Revista de Economia Institucional, 12(23), 85-109.
  • Goodhart C., Hofmann B., Segoviano M. (2004), Bank regulation and macroeconomic fluctuations, Oxford Review of Economic Policy, 20(4), 591-615.
  • Gorzkiewicz K. (2011), Polityka zarządzania modelami. Kalibracja parametru PD. Testy warunków skrajnych, referat na seminarium CEDUR KNF "Praktyczne aspekty walidacji modeli IRB", 9 listopada, http://www.knf.gov.pl/ImagesCEDUR%20IRB%202011%20Prezentacja%202_tcm75- 28945.pdf.
  • Griffith-Jones S., Ocampo J.A., Ortiz A. (2009), Building on the counter-cyclical consensus: a policy agenda, Initiative for Policy Dialogue, Columbia University.
  • Heid F. (2005), Cyclical implications of minimum capital requirements, Deutsche Bundesbank Discussion Paper Series 2: Banking and Financial Studies, 06/2005, Deutsche Bundesbank, Frankfurt am Main.
  • Holmstrom B., Tirole J. (1996), Private and public supply of liquidity, NBER Working Paper w5817, New York.
  • Iwanicz-Drozdowska M. (2005), Ryzyko w aspekcie finansowania działalności instytucji gwarantujących depozyty, Bezpieczny Bank, 3(28), 43-53.
  • Jokivuolle E., Kiema I., Vesala T. (2009), Credit allocation, capital requirements and procyclicality, Bank of Finland Research Discussion Paper, 23/2009, Helsinki.
  • Joint FSF-CGFS Working Group (2009), The role of valuation and leverage in procyclicality.
  • Jorion P. (2009), Financial risk manager handbook, John Wiley and Sons, London.
  • Kashyap A.K., Rajan R.G., Stein J.C. (2008), Rethinking capital regulation, paper presented at the Federal Reserve Bank of Kansas City Symposium.
  • Karlan D., Zinman J. (2009), Observing unobservables: identifying information asymmetries with a consumer credit field experiment, Econometrica, 77(6),1993-2008.
  • Kent C., D'Arcy P. (2001), Cyclical prudence - credit cycles in Australia, BIS Papers, 1, Basel.
  • Koivu T. (2002), Do efficient banking sectors accelerate economic growth in transition countries?, The Bank of Finland Institute for Economies in Transition, Helsinki.
  • Kowalik M. (2011), Countercyclical capital regulation: should bank regulators use rules or discretion?, Federal Reserve Bank of Kansas City.
  • de Larosière J. (2009), The high-level group on financial supervision in the UE. Report, 25 lutego, European Commission, Bruksela.
  • Levine R., Zervos S. (1998), Stock markets, banks, and economic growth, American Economic Review, 88(3), 537-558.
  • De Lis S.F., Martínez Pagés J., Saurina J. (2000), Credit growth, problem loans and credit risk provisioning in Spain, Banco de España, Madrid.
  • Lucas R.E. (1976), Understanding business cycles, University of Chicago.
  • Minsky H.P. (1974), The modeling of financial instability: an introduction. Modeling and simulation, materiały z konferencji Fifth Annual Pittsburgh Conference.
  • Minsky H.P. (1992), The financial instability hypothesis, Jerome Levy Economics Institute Working Paper, 74, New York.
  • Mise E., Tae-Hwan K., Newbold P. (2005), On suboptimality of the Hodrick - Prescott filter at time series endpoints, Journal of Macroeconomics, 27, 53-67.
  • Ocampo J.A. (2002), Developing countries' anti-cyclical policies in a globalized world, w: K.D. Amitara, J. Ros (red.), Development economics and structuralist macroeconomics: essays in honor of Lance Taylor, Edward Elger, London.
  • Ocampo J.A. (2003), Capital-account and counter-cyclical prudential regulations in developing countries, w: R. French, S. Griffith-Jones (red.), From capital surges to drought, Palgrave, Macmillan, London.
  • Persaud A. (2009), Macro-prudential regulation fixing fundamental market (and regulatory) failures, crisis response note number 6, lipiec, World Bank.
  • Repullo R., Saurina J. (2011), The countercyclical capital buffer of Basel III. A critical assessment, CEMFI Working Papers, 1102, Madrid.
  • Repullo R., Saurina J., Trucharte C. (2009), Mitigating the procyclicality of Basel II, CEPR Discussion Paper, DP7382, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1462011.htm.
  • Starnowski D. (2004), Rezerwy statystyczne i ich wpływ na cykle koniunkturalne w bankowości - doświadczenia hiszpańskie, Bank i Kredyt, 35(3), 49-54.
  • Stiglitz J.E. (2001), Principles of financial regulation: a dynamic portfolio approach, World Bank, Washington.
  • Stiglitz J.E., Weiss A. (1981), Credit rationing in markets with imperfect information, The American Economy Review, 71(3), 393-410.
  • Saurina J. (2009), Dynamic provisioning. The experience of Spain, Crisis Response, 7, 1-6.
  • Stephanou C. (2010), Rethinking market discipline in banking. Lessons from the financial crisis, World Bank.
  • Turner A. (2009), The financial crisis and the future of financial regulation, http://www.fsa.gov.uk/ library/communication/speeches/2009/0121_at.shtml.
  • Wośko Z. (2009), Czy Filtry Liniowe są przydatnym narzędziem badania koniunktury? Analiza spektralna na przykładzie ankietowych wskaźników koniunktur; w: R. Żelazny, J. Czech- Rogosz, J. Pietrucha (red.), Koniunktura gospodarcza. Od bańki internetowej do kryzysu subprime, C.H. Beck, Warszawa.
  • BCBS (1988), Basel Committee: International convergence of capital measurement and capital standards, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BCBS (2004), Bank Failures in Mature Economies, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BCBS (2006), Basel II: International Convergence of Capital Measurement and Capital Standards: A Revised Framework - Comprehensive Version, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BCBS (2009a), Revisions to the Basel II market risk framework, market risk framework, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BCBS (2009b), International framework for liquidity risk measurement, standards and monitoring - consultative document, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BCBS (2009c), Strengthening the resilience of the banking sector - consultative document, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BCBS (2010a), Countercyclical capital buffer proposal - consultative document, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BCBS (2010b), Basel III: A global regulatory framework for more resilient banks and banking systems, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BCBS (2010c), Guidance for national authorities operating the countercyclical capital buffer, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BCBS (2011), Basel III: A global regulatory framework for more resilient banks and banking systems, Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision.
  • BIS (2008), Addressing financial system procyclicality: a possible framework. Note for the FSF Working Group on Market and Institutional Resilience, Bank for International Settlements.
  • CEBS (2009), CEBS Position Paper on a countercyclical capital buffer, Committee of European Banking Supervisors.
  • Czech National Bank (2010), The Czech National Bank's opinion on the consultation document of the European Commission "Possible Further Changes to the Capital Requirements Directive" Czech National Bank.
  • EC (2009), Commission services staff working document. Possible further changes to the Capital Requirements Directive, European Commission, Brussels.
  • EC (2010a), Commission services staff working document countercyclical capital buffer, European Commission, Brussels.
  • EC (2010b), Commission services staff working document possible further changes to the Capital Requirements Directive, European Commission, Brussels.
  • EC (2011a), Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Cuncil on the access to the activity of credit institutions and the prudential supervision of credit institutions and investment firms and amending Directive 2002/87/EC of the European Parliament and of the Council on the supplementary supervision of credit institutions, insurance undertakings and investment firms in a financial conglomerate, European Commission, Brussels.
  • EC (2011b), Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on prudential requirements for credit institutions and investment firms. Part I - III, European Commission, Brussels.
  • KNB (1998), Zarządzenie nr 5/98 Komisji Nadzoru Bankowego z dnia 2 grudnia 1998 r. w sprawie sposobu wyliczenia współczynnika wypłacalności banku oraz procentowych wag ryzyka przypisanych poszczególnym kategoriom aktywów i zobowiązań pozabilansowych, Narodowy Bank Polski, Warszawa.
  • KNF (2008), Uchwała Nr 385/2008 Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i sposobu ogłaszania przez banki informacji o charakterze jakościowym i ilościowym dotyczących adekwatności kapitałowej oraz zakresu informacji podlegających ogłaszaniu, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • KNF (2010), Uchwała Nr 76/2010 Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie zakresu i szczegółowych zasad wyznaczania wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Parlament Europejski (2006a), Dyrektywa 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (wersja przeredagowana), Parlament Europejski, Strasburg.
  • Parlament Europejski (2006b), Dyrektywa 2006/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (wersja przeredagowana), Parlament Europejski, Strasburg.
  • UKNF (2010a), Polski rynek finansowy w obliczu kryzysu finansowego w latach 2008-2009, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • UKNF (2010b), Polish FSA position on the propositions related to CRD IV, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • UN (2009), Report of the Commission of Experts of the President of the United Nations General Assembly on reforms of the international monetary and financial system, United Nations, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171213561

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.