PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4 | 152--162
Tytuł artykułu

Ocena uwarunkowań innowacyjności w grupach producentów rolnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Evaluation of Determinants of Innovation in Agricultural Producer Groups
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu była ocena klimatu innowacyjnego gospodarstw zrzeszonych. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety w trzech grupach producentów rolnych (dwóch spółdzielniach i spółce), działających na rynku trzody chlewnej i owoców województwa podkarpackiego. Uwzględniono cechy określające klimat innowacyjny takie jak: samoocena (wskaźnik zadowolenia), efekty współpracy, postawy blokujące rozwój grup, cechy lidera. Przeprowadzona analiza ilościowo-jakościowa pozwoliła ocenić klimat w kontekście "przyjacielskości", wiedzy, komunikacji w grupach. Wyniki wskazują na potrzebę zastosowania działań, zwiększających innowacyjność organizacyjną grup takich jak szkolenia z zakresu komunikacji i zmiana stylu zarządzania. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article was to assess the climate for innovative farms affiliates. The study was conducted using a questionnaire survey in three groups of agricultural producers (two co-operatives and company), operating in the pig and fruit of the Podkarpackie voivode. Takes into account the characteristics defining the climate of innovation, such as selfesteem (satisfaction index), the effects of collaboration, attitudes that block the development of groups, leadership qualities. The analysis enabled the quantitative and qualitative assess the climate in the context of "friendship", knowledge, communication in groups. The results show the need for measures to enhance innovation, organizational groups, such as training in communication and change management style. An important role should be entrusted to the leader, who may affect the involvement of members of groups in the creation of innovation, but also "bring out" of their potential for innovation, such as emphasizing individual achievement. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
152--162
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Auhagen A.E., (2002), Psycho-soziale Faktoren von Innovationen Gruppendynamik und Organisationsberatung, vol. 33, no. 3, s. 311-337.
  • 2. Baruk J., (2009), Istota innowacji. Podatność społeczeństw na innowacje, "Marketing i Rynek" nr 3, s. 12-18.
  • 3. Chlebicka A., (2007), Zaufanie jako czynnik społeczny warunkujący zespołowe działanie rolników, [w:] K. Łęczycki (red.), Ogólne problemy rozwoju grup producenckich w rolnictwie, monografie nr 89, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, s. 37-39.
  • 4. Domagalska-Grędys M., (2008), Uwarunkowania i czynniki kształtowania innowacyjności w organizacji na przykładzie badanych spółdzielni, [w:] M. Adamowicz (red.), Innowacje i innowacyjność w sektorze agrobiznesu. Rodzaje innowacji, t. II, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 183-195.
  • 5. Edquist C., Riddell C.W., (2000), The Role of Knowledge and Innovation for Economic Growth and Employment in the IT Era, [w:] K. Rubenson, H.G. Schuetze (ed.), Transition to the Knowledge Society: Policies and Strategies for Individual Participation and Learning, IES-University of British Columbia, Vancouver, s. 3-32.
  • 6. Fulton M., (2000), Cooperatives and Member Commitment, "The Finish Journal of Business Economics" no. 4, s. 420-425.
  • 7. Glinkowska B., (2007), Proinnowacyjne zachowanie menadżerów MŚP, [w:] J. Otto, R. Stanisławski, A. Maciaszczyk (red.), Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na jednolitym rynku europejskim, Politechnika Łódzka, Łódź, s. 379-388.
  • 8. Golińska-Pieszyńska M., (2007), Czynnik ludzki w kreowaniu innowacji, [w:] J. Otto, R. Stanisławski, A. Maciaszczyk (red.), Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na jednolitym rynku europejskim, Politechnika Łódzka, Łódź, s. 56-65.
  • 9. Heady E.A., (1965), Ekonomika produkcji rolniczej, PWSRiL, Warszawa.
  • 10. Kraśniak J., (2005), Uwarunkowania działalności innowacyjnej w przedsiębiorstwie, [w:] A. Stabryła (red.), Innowacyjność we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, s. 339-347.
  • 11. Kukliński A., (2001), Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, Komitet Badań Naukowych, Warszawa.
  • 12. Lemanowicz M., (2005), Organizacje i grupy producentów szansą na poprawę konkurencyjności polskiego rolnictwa, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • 13. Łęczycki K., (2008), Innowacje w gospodarstwie rolniczym, [w:] M. Adamowicz (red.), Innowacje i innowacyjność w sektorze agrobiznesu, Prace naukowe nr 45, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 45-57.
  • 14. Martins E.C., Terblanche F., (2003), The Impact of Organizational Memory on New Product Performance and Creativity, "Journal of Marketing Research" vol. 6, iss. 1, s. 64-75.
  • 15. Mikuła B., (2005), Wybrane teorie motywacji, [w:] A. Potocki (red.), Zachowania organizacyjne - wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Difin, Warszawa, s. 265.
  • 16. Mikuła B., Potocki A., (1995), Metody zarządzania innowacyjno-partycypacyjnego, Wydawnictwo ANTYKWA, Kraków-Kluczbork.
  • 17. Morawczyński R., (2007), Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw polski południowej - badania empiryczne, [w:] J. Otto, R. Stanisławski, A. Maciaszczyk (red.), Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na jednolitym rynku europejskim, Politechnika Łódzka, Łódź, s. 295-305.
  • 18. Nogalski B., Szpitter A., Wójcik-Karpacz A., Karpacz J., (2007), Stymulatory i hamulce aktywności innowacyjnej małych przedsiębiorstw w ujęciu regionalnym, [w:] J. Otto, R. Stanisławski, A. Maciaszczyk (red.), Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na jednolitym rynku europejskim, Politechnika Łódzka, Łódź, s. 281-282.
  • 19. Otto J., Stanisławski R., Maciaszczyk A., (2007), Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na jednolitym rynku europejskim, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • 20. Pollock T., (2005), How to Motivate People, "Products Finishing" no. 7, s. 8.
  • 21. Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2009, (2009), GUS, Warszawa.
  • 22. Schumpeter J.A., (1960), Teoria wzrostu gospodarczego, PWN, Warszawa.
  • 23. Targalski J., (2008), Innowacyjność przedsiębiorstw Małopolski i Śląska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • 24. Urbanek G., (2005), Identyfikacja i ocena kompetencji przedsiębiorstwa, "Współczesne Zarządzanie" nr 4, s. 22-35.
  • 25. Żeleźna W., (2002), Innowacje rolnicze jako element rozwoju indywidualnych gospodarstw rolnych, "Zeszyty Naukowe Akademii Rolniczej we Wrocławiu" nr 444.
  • 1. Grupy producentów owoców i warzyw bez ulg podatkowych, [online], http://www.maliszewski.wgr.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=93, [12.11.2010].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171213791

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.