Warianty tytułu
A CSR Driven Innovative Business Model
Języki publikacji
Abstrakty
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR) to wciąż nowy obszar w zakresie poszukiwania innowacyjności wśród pracowników i przedsiębiorstw. W opracowaniu przedstawiono rozważania na temat roli społecznie odpowiedzialnego biznesu w kreowaniu dzisiejszych i przyszłych innowacji oraz sposobu kreowania innowacji poprzez łańcuch wartości przedsiębiorstwa i współpracę z interesariuszami, zwłaszcza w ramach tzw. otwartych innowacji. Efektem tych rozważań jest projekt innowacyjnego modelu działania inspirowanego ideą społecznej odpowiedzialności biznesu. Dodatkowym celem jest zaproponowanie dobrych praktyk w zakresie kreowania innowacji poprzez CSR w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju. (abstrakt oryginalny)
The paper aims to describe Corporate Social Responsibility (CSR) as a new area in the research for innovation among organizations and there communities. The paper presents reflections on the role of corporate social responsibility in creating the present and future process of innovation, value chain and partnership with stakeholders, especially within the 'open innovation' idea. The paper presents an original construction, which consist of the three different steps to achieve CSR driven innovative business model - reactive, strategic and creative CSR. The model assumes the existence of many challenges to change understanding of corporate social responsibility by the corporations and the communities in the process of creating shared value, and illustrate key threats and opportunities by using success stories from large international companies. The paper also suggest how companies can create shared value by fitting community needs with the key organizational activities to create more innovative products and services, new business models and even markets. The findings illustrate the potential of the CSR driven innovative business model and key challenges how to implement it into the organizations. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- 1. Bartlett D., (2009), Embedding Corporate Responsibility: The Development of a Transformational Model of Organizational Innovation, "Corporate Governance" vol. 9, no. 4, s. 409-420.
- 2. Chesbrough H.W., Garman A.R., (2010), Otwarta innowacyjność: recepta na trudne czasy, "Harvard Business Review Polska", listopad, s. 52-53.
- 3. Doktór K., (2005), Dylematy społecznej odpowiedzialności organizacji gospodarczych, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" nr 6.
- 4. Flak O., Pyszka A., (2010), Koncepcja konkurencyjności przedsiębiorstwa a społeczna odpowiedzialność biznesu, [w:] Pyka J. (red.), Nowoczesność przemysłu i usług - modele, metody i narzędzia zarządzania organizacjami, TNOiK, Katowice.
- 5. Friedman M., (1970), The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits, "New York Times", September 13.
- 6. Gasparski W. (red.), (2003), Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, Wydawnictwo WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa.
- 7. Grayson D., (2010), W poszukiwaniu nowej definicji wartości, "Harvard Business Review Polska", dodatek "Odpowiedzialny Biznes 2010", s. 10-16.
- 8. Greszta M., (2010), Odbudujmy nadwerężone zaufanie, "Harvard Business Review Polska", dodatek "Odpowiedzialny Biznes 2010", s. 18-28.
- 9. Hollender J., Brenn B., (2010), The Responsibility Revolution: How the Next Generation of Business Will Win, Jossey-Bass, [w:] A. Bielewicz, (2010), Odpowiedzialność 2.0, "Harvard Business Review Polska", dodatek "Odpowiedzialny Biznes 2010", s. 4-9.
- 10. Jenkins H., (2009), A 'Business Opportunity' Model of Corporate Social Responsibility for Small- and Medium- Sized Enterprises, "Business Ethics" vol. 18, no. 1, January.
- 11. Johnson M., Christensen C., Kagermann H., (2008), Reinventing Your Business Model, "Harvard Business Review Polska", grudzień, s. 51-59.
- 12. Kotler Ph., Lee N., (2005), Corporate Social Responsibility. Doing the Most Good for Your Company and Your Cause, John Wiley & Sons, New Jersey.
- 13. Laszlo Ch., (2008), Firma Zrównoważonego Rozwoju, Studio Emka, Warszawa.
- 14. Makuch Ł., (2010), Na drodze do równowagi, "Harvard Business Review Polska", dodatek "Brief: Zrównoważony rozwój, wyzwanie i szansa dla biznesu".
- 15. Nidumolu R., Prahalad C.K., Rangaswami M.R., (2010), Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji, "Harvard Business Review Polska", marzec.
- 16. Porter M.E., Kramer M.R., (2006), Strategy & Society. The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, "HBR", December, s. 78-92.
- 17. Rybak M., (2004), Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
- 18. Strużyna J., (2010), Znaczenie rutyny dla innowacji, [w:] H. Bieniok, T. Kraśnicka (red.), Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz instytucjami sektora publicznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171213849